Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Voor wie de reguliere Economy Class niet voldoende comfort biedt zijn genoeg andere opties in het vliegtuig. Zo kun je bij KLM een Premium Comfort of World Business Class ticket aanschaffen natuurlijk. Maar KLM biedt nu ook iets nieuws om extra comfort aan je reis toe te voegen. Je kunt namelijk sinds kort via de KLM App extra stoelen reserveren voor meer comfort. Uiteraard is daar wel een prijskaartje aan verbonden.
Een comfortabele reis
Als je vaak onderweg bent is het prettig om zo comfortabel mogelijk te reizen. Een Business Class ticket is dan een goede optie, maar daar horen natuurlijk wel andere ticketprijzen bij dan bijvoorbeeld Economy Class. Een goede gulden middenweg is dan Premium Economy. Deze reisklasse biedt net wat meer comfort en amenities, zonder de hoge kosten van een Business Class ticket. Bij KLM ontbrak deze cabine lange tijd. Maar met de succesvolle introductie van Premium Comfort biedt de Nederlandse nationale maatschappij wel een concurrerend product.
Benieuwd naar onze ervaringen met de Premium Comfort cabine van KLM? Check dan onze Premium Comfort reviews op in de Boeing 787-9 en Boeing 787-10. Eerder vlogen we ook met Premium Economy in de Airbus A350-900 van Singapore Airlines en de Boeing 777-300 van Air France. Op ons InsideFlyer YouTube kanaal publiceren we ook regelmatig reviews over vluchten.
Extra comfort bij KLM
KLM biedt sinds dit jaar echter nog een andere optie om met meer comfort te kunnen reizen. Sinds januari test KLM op geselecteerde vluchten namelijk de optie voor reizigers om bij check-in één of meerdere extra stoelen te reserveren. Op die manier kan zelfs een hele rij Economy Class stoelen vrijgehouden worden. Hierdoor zit er niemand op de initieel gereserveerde stoel. De passagier heeft dan meer ruimte voor zichzelf. Dezelfde test werd ook bij Air France gedaan. KLM laat aan InsideFlyer weten het ‘product’ nu stapsgewijs verder uit te rollen over haar netwerk. Sinds deze maand is die optie mogelijk via de KLM App.
De service is dus nog niet beschikbaar op alle vluchten. Reizigers kunnen bij check-in online en in de app zien of er extra stoelen beschikbaar zijn. Uiteraard is dit afhankelijk van aantal stoelen dat al vergeven is. KLM stelt dat de test uitwijst dat er vraag is naar deze extra service en de klanten er graag extra voor betalen.
Wij zien dat klanten tegenwoordig graag reizen met, indien mogelijk, wat extra ruimte, privacy en comfort, en een meer persoonlijke ervaring. Als er lege stoelen aan boord beschikbaar zijn, blijken klanten bereid om iets extra te betalen om deze stoelen naast hen toe te wijzen en te blokkeren. De reacties van klanten op de aankoop van dit product zijn erg positief, vandaar dat we het ook verder aan het uitrollen zijn over ons netwerk. Woordvoerder KLM
Eerder rolden andere airlines ook al een vergelijkbare service uit.
Extra kosten
Uiteraard is deze service niet gratis. KLM laat aan InsideFlyer het volgende weten: ‘De prijs kan variëren afhankelijk van vervoerder (AF of KL), reisdata, bestemmingen en het aantal geblokkeerde lege stoelen’. De verwachting is wel dat de kosten hiervoor flink op kunnen lopen. Voor het selecteren van een Economy Comfort stoel is de toeslag namelijk ook al snel meer dan € 100 per persoon per enkele reis. Afhankelijk van de daadwerkelijke toeslag is het dan mogelijk verstandiger om bijvoorbeeld een Premium Comfort of zelfs World Business Class deal te zoeken.
Hieronder een voorbeeld van de mogelijkheid om extra stoelen te reserveren op een KLM vlucht van de Hong Kong naar Amsterdam. De extra kosten in dit voorbeeld zijn € 99.
Bron foto’s: InsideFlyer
irene Benimadho zegt
Ik heb vaak geprobeerd om een economy comfort stoel te reserveren .Ondanks ik een jarenlange flying blue deelnemer ben . Het lukte me niet . Ik heb wel wat teleurstelling met KLM . Er wordt geen voorrang geboden voor deze reizigers vooral vanuit Suriname .De medewerkers zijn vaak wat onvriendelijk . en geven je een onbevredigend antwoord en de manier waarop. Niet vriendelijk!!!!
Ik vraag of Klm hiervoor aandacht besteed vooral met de flying blue deelnemers.
Van Gooiland zegt
“Hierdoor zit er niemand op de initieel gereserveerde stoel.” Watte? Op welke initieel gereserveerde stoel?
En tja . . . KLM probeert natuurlijk op deze manier alsnog geld te vangen voor stoelen die ze anders niet kunnen verkopen. Met andere woorden, ze zullen dit product alleen aanbieden op vluchten die ze niet vol krijgen, en dat zijn natuurlijk juist de vluchten met sowieso de grootste kans op een lege stoel naast je.
Vraag mij ook af hoe dit in de praktijk werkt, het lijkt mij dat hier erg veel haken en ogen aan zitten. Wie bieden ze tegen betaling een lege stoel aan? Pax met elite status? Pax die toevallig toch al een lege stoel naast zich hebben? Krijgt iemand die al een ander naast zich heeft zitten elders in het vliegtuig een lege rij aangeboden? Enz.
Verre van helder, allemaal.