Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Je kent het vast wel, een vliegtuigstoel midden tussen twee andere passagiers waardoor je geen kant op kunt op een lange vlucht. Hier lees je hoe je dit kunt voorkomen en lekker(der) kunt zitten met handige tips & tricks!
Frequent Flyer Status
Met een Frequent Flier Elite Status zoals KLM Silver/Gold/Platinum krijg je vaak een betere stoel in het vliegtuig aangewezen. Daarnaast kun je met korting of gratis een Economy Comfort/Premium Economy stoel boeken waardoor je lekkerder zit tijdens je vlucht. Vaak kun je ook een Exit Row seat boeken, waardoor je meer beenruimte hebt. Als je het hoogste elite level binnen een frequent flier programma hebt behaald, dan krijg je eventueel ook nog een upgrade naar een hogere klasse zoals business class.
SeatGuru & SeatExpert
Via sites als SeatGuru en SeatExpert kun je kijken hoe de indeling van een bepaald type vliegtuig is. Vaak verschilt deze indeling per airline, dus let altijd goed op. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar SeatGuru omdat deze het meest uitgebreide is.
In het onderstaande voorbeeld zie je de indeling van de KLM Boeing 787-9. De groen/gele stoelen zijn stoelen die meer beenruimte hebben maar ook nadelen hebben zoals dat het toilet in de buurt zit. De rode stoelen zijn de stoelen die je moet vermijden, omdat deze bijvoorbeeld minder beenruimte hebben of niet naar achter kunnen. De grijze stoelen zijn de ‘normale’ stoelen. Voor de meeste vliegtuigen van veel maatschappijen ter wereld kun je zo’n plattegrond vinden op een van deze twee websites.
Blijf Checken & Alert Instellen Voor Vliegtuigstoel
Zie je geen stoel waar jouw voorkeur naar uit gaat? Blijf dan vooral (dagelijks) checken of er geen betere vliegtuigstoel beschikbaar is gekomen. Je kunt dit doen via manage my booking via de website van de luchtvaartmaatschappij waar je mee vliegt. Daarnaast kun je een alert instellen via bijvoorbeeld Experflyer voor bepaalde stoelen. Zodra deze stoelen beschikbaar zijn, dan krijg je een e-mail waarna je direct de stoel kunt aanpassen (mits een mede passagier dit nog niet heeft gedaan). Vaak kun je nog van stoel wisselen tot enkele uren voor vertrek of tijdens het online check-in proces.
Betalen Voor Een Stoel
Je kunt ook altijd er nog voor kiezen om te betalen voor een stoel. Je kunt bijvoorbeeld een exit row stoel kiezen of een stoel vooraan in het vliegtuig om er als een van de eerste uit te zijn. Daarnaast kun je ook nog kijken of er een upgrade mogelijk is naar bijvoorbeeld Business class. De prijzen voor deze stoelen varieren per maatschappij, dus kijk voor een bepaalde stoel op de website van de maatschappij waar je mee vliegt.
Voor De Vlucht & Tijdens De Vlucht
Heb je al ingecheckt en ben je bij de gate of in de lounge? Dan kun je daar altijd vragen of er toch nog een betere vliegtuigstoel beschikbaar is. Je kunt dit doen bij de gate agent of bij de agent in de lounge. In sommige gevallen kun je ook nog een Kiosk gebruiken waarbij je nog van stoel kunt wisselen. Zo’n kiosk kun je bijvoorbeeld in de KLM Crown Lounge vinden op Schiphol.
Mochten al deze tips niet hebben geholpen, dan kun je nog altijd gedurende de vlucht aan de steward(ess) vragen of je van plek kunt ruilen. Dit kun je het beste doen nadat de deuren zijn gesloten, want dan heeft de crew meer tijd om je van dienst te zijn. Blijf daarbij altijd vriendelijk, want daar zul je het beste resultaat mee bereiken.
Heb jij nog tips voor een betere stoel tijdens een vlucht? Laat het hieronder weten!
Geef een reactie