Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die binnen Nederland toeziet op naleving van de Europese passagiersrechtenverordening, heeft de zogenaamde interventiegesprekken met Nederlandse luchtvaartmaatschappij afgerond, zo laat de toezichthouder desgevraagd weten aan InsideFlyer. Hieruit is een verplichte betalingstermijn voor restitutie van geannuleerde vluchten gekomen. De gesprekken werden gevoerd met KLM, TUI, Vueling, Corendon en Transavia nadat er veel klachten waren binnengekomen bij de Inspectie dat luchtvaartmaatschappijen er te lang over doen om de wettelijk verplichte terugbetaling van een vliegticket uit te voeren. Hiervoor staat namelijk 7 dagen. De airlines gaven aan dat dit door het hoge aantal annuleringen niet mogelijk was en wilden in de tussentijd vouchers aanbieden. Maar de Europese Commissie hield voet bij stuk en floot zelfs de Nederlandse minister terug die het louter aanbieden van een voucher gedoogde.
Afspraken met luchtvaartmaatschappijen
Sinds maart zijn er ruim 1300 reizigers die geklaagd hebben bij de ILT. Na het onderzoek en interventiegesprekken door de Inspectie met de KLM, TUI, Corendon, Vueling en Transavia zijn er een aantal afspraken gemaakt:
– Zorg voor goede bereikbaarheid voor hun klanten, inclusief heldere, transparante communicatie;
– Passagiers krijgen bij annulering van hun ticket de keuze voorgelegd om een voucher te accepteren, geld terug te vragen of om het ticket om te boeken. Deze keuzemogelijkheid blijft overeind;
– KLM, Transavia, TUI en Corendon krijgen tot uiterlijk 1 oktober de gelegenheid hun systeem zodanig op orde te hebben dat ze aan de wettelijke eisen kunnen voldoen;
– Vueling heeft op aandringen van de ILT inmiddels een Nederlands nummer op de website gezet, waardoor het voor Nederlandse passagiers eenvoudiger wordt om hun keuze kenbaar te maken. Vueling heeft opdracht om de online keuze (geld terug of andere vlucht) beschikbaar te maken op de website.
Inspectie stelt termijnen voor terugbetaling vliegticket – 60 tot 7 dagen
De Inspectie maakt nu onderscheid tussen twee situaties: vluchten geannuleerd voor 1 oktober en na 1 oktober. Voor vluchten die voor 1 oktober zijn geannuleerd, is de maximale betalingstermijn op 60 dagen gesteld. Transavia, TUI en Corendon hebben aangegeven deze 60 dagen niet nodig te hebben. KLM daarentegen wel.
Voor vluchten die na 1 oktober geannuleerd worden geldt vervolgens de reguliere terugbetalingstermijn van 7 dagen op basis van EU verordening 261/2004.
Deze termijnen gelden overigens voor alle luchtvaartmaatschappijen die van en naar Nederland vliegen. De Inspectie blijft de situatie in de gaten houden en klachten monitoren. Als luchtvaartmaatschappijen zich alsnog niet aan de afspraken houden, kan een sanctie volgen zoals verscherpt toezicht of uiteindelijk een boete.
Belangrijk om te vermelden: deze wettelijke termijn geldt voor vluchten die geannuleerd zijn door de luchtvaartmaatschappij. KLM en Air France bieden bijvoorbeeld ook de mogelijkheid aan om vrijwillig voor een voucher of terugbetaling te kiezen als je niet meer wil reizen. Voor die uitbetaling is de Europese passagiersrechtenverordening niet van toepassing.
J. De Vries zegt
Gaat het hierbij om de vertrekdatum van de vlucht (na 1 oktober) of om het moment van annuleren? Want dan vermoed ik dat klm de komende dagen super veel vluchten gaat annuleren.