InsideLook: Zo ziet de nieuwe Airbus A220 van Air France eruit4 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Al in 2019 bestelde Air France 60 nieuwe Airbus A220 toestellen voor de short en medium haul vloot. En dit jaar was het eindelijk zover, de eerste A220 ging in Air France livery de lucht in. Recentelijk vloog InsideFlyer mee in het nieuwste toestel van de Franse nationale airline. In dit artikel lees (en bekijk) je er alles over!

Vlootvernieuwing

Op 29 september dit jaar mocht Air France haar eerste Airbus A220-300 ontvangen en een maand later werd de eerste vlucht uitgevoerd. Uiteindelijk moet de A220 alle verouderde A318 en A319 toestellen gaan vervangen. Natuurlijk biedt het toestel heel wat nieuwe technieken en een comfortabelere cabine. Maar het vliegtuig moet ook bijdragen aan een lagere uitstoot van schadelijke stoffen, minder geluidsoverlast en een efficiëntere operatie. Alle details over de Airbus A220 van Air France lees je in dit artikel.

Natuurlijk kun je een toestel pas echt beoordelen als je aan boord bent geweest tijdens een vlucht. InsideFlyer vloog mee in de Airbus A220 van Parijs-Charles de Gaulle (CDG) naar Adolfo Suárez Madrid–Barajas Airport (MAD). In deze InsideLook delen we onze ervaringen.

Air France Airbus A220
Airbus A220 van Air France aan de gate op de luchthaven van Madrid (MAD)

Cabine Airbus A220 Air France

Na een korte vlucht met KLM naar Parijs en natuurlijk een bezoek aan de nieuwe Air France Lounge op terminal 2F mochten we boarden voor onze eerste A220 vlucht. Wat meteen opvalt: de Airbus A220-300 van Air France heeft een ietwat afwijkende indeling. De configuratie is namelijk 3-2, met in totaal 148 stoelen. In Business Class wordt aan beide kanten een stoel vrijgehouden voor extra comfort. Het formaat stoel en de voorzieningen zijn in beide reisklassen hetzelfde. Qua beenruimte is de rij bij de nooduitgang een positieve uitzondering. En rij 1 in Business.

Deze diashow vereist JavaScript.

De cabine is voorzien van de bekende Air France kleuren. Het zijn voornamelijk blauwe en licht blauwe tinten die je bijvoorbeeld terugziet in de vloerbedekking. Maar ook de stoelen. Verder is ook de mood lighting toegespitst op de Franse driekleur. Wat verder in het oog valt zijn de ruime bagagevakken. Handig is dat verder naar beneden openen waardoor je gemakkelijk je handbagage in het vak plaatst.

Deze diashow vereist JavaScript.

Air France biedt op de A220 WiFi aan boord via Air France Connect. Het versturen en ontvangen van berichten via iMessage en Whatsapp is gratis. Internetten en zelfs streamen is mogelijk, maar wel tegen betaling. Dit kan eventueel ook in Flying Blue miles. Tijdens de vlucht hebben we gebruik gemaak van de ‘Message pass’ waarmee je dus gratis berichten kun versturen en ontvangen. Dat werkte prima en zonder vertraging. Verbinden gaat ook gemakkelijk.

Meer over de cabine en de afmetingen van de stoel lees je in dit artikel.

Economy vs. Business

Alhoewel we deze vlucht Business Class vlogen (om nog even wat extra XPs verdienen), namen we natuurlijk ook een kijkje in Economy Class. Los van de service zijn er echter geen verschillen. Naast een comfortable stoel met ruim tafeltje beschik je ook over zowel een reguliere USB poort als een USB-C poort (60W). Handig dus om ook je tablet op te laden. De stoel is van degelijk materiaal gemaakt en voelt prettig aan. Volgens Airbus en Air France is de A220 voorzien van de breedste stoel mogelijk als je kijkt naar vergelijkbare toestellen. De recline (118 graden), beenruimte en verdere voorzieningen zijn voor zowel Economy als Business Class hetzelfde.

Deze diashow vereist JavaScript.

Beide reisklassen worden van elkaar geschieden middels een grijze wand. Het gang pad is voorzien van een gordijntje dat na het opstijgen gesloten worden voor de privacy van de Business Class reizigers. Air France bood op deze vlucht een prima Business Class service. Wat wel opmerkelijk is is dat de crew vaak zelf niet goed weten wat ze serveren. Daar is Air France overigens (helaas) geen uitzondering in.

Met de tijdelijke regeling dat je dubbele XP verdient kan het interessant zijn om Business Class te vliegen. Daarnaast krijg je natuurlijk een volledige maaltijd en drankservice. Ook mag je boarden in zone 1 en stap je dus ook als eerste uit. Op deze vlucht was het boardingsproces op de luchthaven van Parijs netjes geregeld.

A220 ervaring

De Airbus A220 is een mooi ruim toestel. De bagagevakken zijn een mooie verbetering en de mood lighting lijkt ook weer een niveau beter. Het comfort aan boord is goed qua geluidsniveau en ook het harde product is prima. De stoel biedt zoals je mag verwachten de nodige faciliteiten, maar ook niet veel meer dan dat. Ten opzichte van de verouderde A318 en A319 van Air France en de Boeing 737 van KLM merk je duidelijk dat je in een nieuw comfortabeler toestel vliegt.

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Reacties

  1. Bert zegt

    Op de seatmap valt op dat er geen 1A is in business, maar dat de voorste stoel links als “2A” wordt aangeduid. Kan je hierover meer zeggen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *