Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het debacle rondom de Boeing 737 MAX 8 blijft vooralsnog onopgelost. De vliegtuigfabrikant is al geruime tijd bezig met het vinden van de juiste oplossing voor het geplaagde toestel. Na twee fatale crashes werd het toestel vanaf maart dit jaar geweerd uit het luchtruim. En dat blijft voorlopig nog wel even zo. Garuda Indonesia liet als een van de eerste maatschappijen al weten af te willen zien van een groot aantal nog te leveren Boeing 737 MAX 8 toestellen. De maatschappij is nu overeengekomen met Boeing om te bestelling om te zetten.
Vertrouwen
Hoewel het probleem met de Boeing 737 MAX 8 al enige tijd voortduurt hebben de meeste maatschappijen nog wel vertrouwen in de fabrikant. Zo worden er nog steeds nieuwe Boeing toestellen verkocht. Concurrent Airbus liet ook weten te hopen dat Boeing snel een oplossing heeft gevonden. Hoewel de Boeing 737 MAX een alternatief is voor bijvoorbeeld A320neo, zegt Airbus dat deze situatie niet goed is voor de luchtvaart. Reizigers moeten te allen tijde vertrouwen hebben in de veiligheid van de luchtvaart.
Garuda Indonesia
Garuda deed in 2014 een bestelling van 50 Boeing 737 MAX 8 toestellen. Er was bijna 5 miljard dollar gemoeid met deze investering. Slechts één vliegtuig is pas afgeleverd. Dit toestel werd niet lang daarna aan de grond gehouden naar aanleiding van de crash van Ethiopian Airlines. Heel veel profijt heeft de Indonesische carrier dus niet nog niet gehad van dit nieuwe toestel. Overigens zijn er maatschappijen die veel meer Boeing 737 MAX 8 toestellen aan de grond moeten houden. Dit kost veel geld. TUI liet bijvoorbeeld onlangs weten flink extra kosten te moeten maken voor onder andere het inhuren van andere toestellen.
Ari Ashkara, een belangrijke topman van Garuda Indonesia, liet weten nu voor andere Boeing toestellen te willen gaan. Dit meldt Nikkei Asian Review. In het artikel wordt gesproken over bijvoorbeeld de populaire Boeing 787 Dreamliner als vervanger. Dit toestel is vooral geschikt voor langere vluchten. De maatschappij gaat de Dreamliner mogelijk gebruiken om nieuwe medium en long haul bestemmingen aan te kunnen bieden. Bijvoorbeeld naar China en Japan. Ook wordt de Boeing 737 MAX 10 genoemd. De MAX 10 heeft een kleiner bereik, maar wel meer stoelen. De SkyTeam carrier had het voornemen te willen stoppen met de MAX 8 al eerder kenbaar gemaakt middels een brief aan Boeing. De waarde van de nieuwe toestellen is ongeveer gelijk aan de originele bestelling.
Geef een reactie