Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Frequent flyer programma’s zijn de afgelopen jaren fors toegenomen in populariteit. Dit blijkt uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd. In 2019 bereikte Flying Blue bijvoorbeeld al een mijlpaal van 2 miljoen leden. Het aantal is daarna uiteraard nog verder gestegen.
Frequent flyer programma’s in populariteit toegenomen
Uit het onderzoek van de NOS blijkt dat vooral zakelijke reizigers zich de afgelopen jaren massaal hebben aangemeld voor deze programma’s. Zij sparen vooral miles en punten die ze vervolgens uitgeven voor privéreizen. Aangezien de regering de uitstoot van CO2 op dit moment wil terugdringen vraagt men zich bij de NOS af of deze programma’s gedateerd of nog wel van deze tijd zijn. Meer dan 15% van alle Nederlanders die wel eens een vlucht maakt zou in 2021 lid zijn van een frequent flyer programma. Dit aantal is op het moment van schrijven ongetwijfeld gestegen. Het aantal Nederlandse leden van Lufthansa Miles&More is in 10 jaar tijd gestegen van 21.000 naar 400.000 in 2021. Cijfers van 2023 zijn op dit moment nog niet bekend.
Ook voor Emirates SkyWards en Qatar Airways Privilege Club is het aantal leden flink gestegen. Van deze laatste zijn echter geen concrete cijfers bekend. Wel geeft de maatschappij aan dat de Nederlandse markt belangrijk is en dat het aantal Nederlandse leden de afgelopen 10 jaar is vertienvoudigd. Privilege Club houdt ook regelmatig acties waarbij je bijvoorbeeld 5.000 bonus Avios verdient als je je bij het programma aanmeldt. In Nederland mag je, al thans op dit moment, je zakelijk verdiende miles en punten gerust uitgeven voor privéreizen. Je hoeft er dus geen belasting over te betalen. Dat is in Duitsland echter niet meer het geval. “Daar zien ze miles als loon in natura en worden ze belast”, zegt Houppermans van de Coalitie Anders Reizen.
Uitgelichte afbeelding: KLM
Geef een reactie