Waar crediteren: EY J-class [Etihad / Velocity / Anders?]

Discussie in 'Andere airline programma's' gestart door MoonJ, 3 jan 2020.

  1. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Hi,

    Ingewikkeld vraagje. Eind deze maand vlieg ik met Etihad in J class naar Australië op en neer (arrival Sydney, dep. Melbourne). Nu ben ik Etihad Silver member sinds iets van Juni 2018. Om Gold te halen moet heb ik tot Oktober 2020 (waarom ik tot deze maand heb is mij een raadsel, ik kan niet zien of en wanneer mijn Silver status vernieuwd is in 2019).

    Nu pak ik ongeveer 35k Tier Miles als ik dit bij mijn Etihad Guest laat crediteren. Echter heb ik voor Gold in totaal 50K tier miles nodig. Dit red ik dus niet, en zal in Oktober er 20k miles afgeschreven worden om Silver te behouden - voelt een beetje als weggooien en dan houd ik nog maar 15k over voor een volgende kwalificatie periode. Er zijn bar weinig partner airlines van Etihad die naast Guest miles, ook Tier Miles crediteren dus ik ga dat dit jaar zeer waarschijnlijk niet redden.

    Andere optie is om deze gehele trip (6 segments, allemaal J-class EY marketed waarvan 2 op SAS metaal zijn en 4 op EY metaal) ergens anders te crediteren, say Velocity van Virgin Australia.
    In principe zou ik bij terugkomst in Nederland genoeg status credits moeten hebben om Gold te behalen. Echter vraag ik me zeer af wat de voordelen van een Velocity Gold status zijn als je Europe based bent. Iemand hier ervaring mee?

    Volgens mij zijn de Etihad tier miles ook maar 12-maanden geldig dus zou ik ze al in Januari / Maart 2021 weer verliezen, nog voordat ze gebruikt kunnen worden om in datzelfde jaar weer Silver te behouden. Het ziet er naar uit dat ik dus hooguit nog 2 jaar Silver ben, of in in ieder geval de komende jaren weet te behouden, maar Gold een stap te hoog is. Tenzij ik onverwacht meer met Etihad vlieg dit jaar / volgend jaar, waar ik niet vanuit ga.

    Iemand tips waar ik het beste deze reis kan crediteren om optimaal gebruik te maken van deze ultra long haul in J-class? Focus zit hier eerder op status behalen bij een programma, dan miles behalen om uit te geven.

    Alvast bedankt!
     
  2. PeterD

    PeterD Blue Tier

    Berichten:
    114
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    43
    Zal wellicht ook een beetje van je overige reisplannen in 2020 afhangen.

    Bij SAS Eurobonus ga je een aardig eind richting de gold status; wat je ook star alliance gold oplevert.
     
  3. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Ik zou deze trip bij Alaska neerzetten voor de miles. Alaska heeft een top programma om mooie award tickets te boeken in business of first. Bijvoorbeeld JAL of Cathay first class flights tussen Azië en de US voor 70k enkele reis.

    Meer info qua opties: https://www.wheretocredit.com/etihad/j
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  4. PeterD

    PeterD Blue Tier

    Berichten:
    114
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    43
    Etihad is toch niet mogelijk bij Alaska, alleen Emirates?
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  5. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Klopt. En dat zou @thomassmit ook hebben gezien als hij op z'n eigen link had geklikt. :p
     
    MoonJ, thomassmit, PeterD en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.197
    Trofeepunten:
    483
    Is er een reden voor je focus op status? Als ik je vraag lees kan ik deze namelijk niet helemaal plaatsen.
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  7. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Ah,... het was nog vroeg:D
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  8. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Als ik kijk naar de miles die ik kan spenderen die het oplevert kan ik er toch niet echt wat mee doen wat ik zou willen (upgrades etc zal t te weinig voor zijn) dus dan liever naar een status toewerken dat ik een jaar lang voordelen heb bij het vliegen / lounge toegang. En een tier bonus levert al gauw een hoop meer miles op waar ik uiteindelijk wel meer mee kan doen!
     
  9. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Dat zou een heel goede geweest zijn! Echter zie ik dat je volgens mij alleen ‘Extra’ points verdient bij Etihad vluchten en niet ‘Basic’ points welke nodig zijn voor status upgrades
     
  10. PeterD

    PeterD Blue Tier

    Berichten:
    114
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    43
    Ik denk dat je daar inderdaad gelijk in hebt...Asiana lijkt je tot Silver bij ST te brengen; Czech Airlines kan ik nog geen eenduidig antwoord op vinden.
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  11. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Ik werd even enthousiast over Asiana voor een status begin bij *A, voornamelijk omdat Asiana Club ook een 24-maanden periode hanteert.

    Toen las ik in de kleine lettertjes dit:
    • Miles earned by boarding the flight of a partner are not counted for promotion and maintenance of Asiana Club Membership status.
    Weer te mooi om waar te zijn dus :(
     
  12. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.197
    Trofeepunten:
    483
    Inderdaad geen Asiana status miles bij Etihad. Maar Asiana heeft wel een zeer interessante award tabel.

    Voor 30/K vlieg je bijvoorbeeld al van Europa naar Midden Oosten in J en voor 40/K met EY Appartementen van Londen naar Midden Oosten. Voor 50/K kun je bijvoorbeeld in F van Europa naar de VS vliegen.

    Als je toch voor status gaat kan Etihad Guest ook nog wel een idee zijn. Aangezien je daar al status hebt zul je daar ook al wel wat miles hebben neem ik aan. Een upgrade van J naar F appartementen kost op de leg LHR-AUH bijvoorbeeld 39/K miles. Best schappelijk.

    Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat kiezen!
     
    lloydje33 en MoonJ vinden dit leuk.
  13. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Goed om te horen, bedankt! Enig idee waar ik deze tabel kan vinden? Op hun eigen site word het niet veel duidelijker, kan ook weinig vinden over het spenderen van Asiana miles bij EY.

    Gezien ik nog helemaal geen status aan het opbouwen ben bij *A (M&M is gereset, ik zat maar op 1.5k status miles) is Asiana een goede om bij te beginnen denk ik. Zeker gezien het aantal miles om *A Gold te behalen bijna de helft is als benodigd is bij Miles & More (60k vs. 100k). En ik bij Asiana Club 24 maanden de tijd heb, bij M&M maar 12.

    Velocity Gold ziet er niet heel interessant uit voor in Europa dus wellicht dat ik deze optie oversla. Beter investeren op langer termijn een status te halen bij een andere maatschappij.

    Bij EY gingen mijn Guest miles bijna verlopen dus heb daar toendertijd lounge toegang en een trolley voor gekocht helaas. Alhoewel die trolley erg fijn is.
     
  14. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.197
    Trofeepunten:
    483
    https://flyasiana.com/C/US/EN/contents/star-alliance-mileage-tickets

    Even doorklikken naar "Flight Awards Mileage Redemption Table" en dan zie je de hoeveelheid miles voor een retour. Je moet wel rekening houden met toeslagen op een award ticket. Voor een indicatie kun je op ITA Matrix de toeslagen bekijken.
     
    MoonJ vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina