Vluchttijden verschil

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Flying doc, 4 dec 2015.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member Captains

    Berichten:
    1.492
    Leuk Bevonden:
    1.312
    Trofeepunten:
    113
    Zojuist zat ik te kijken naar mijn resterende vluchten voor december. Beide vanaf Amsterdam naar Istanboel en Moskou. Deze vluchten zijn beide ongeveer even ver en ik weet dat wegens de wind de heen en terugvlucht verschillen maar waarom is het verschil tussen de vluchten naar Moskou nu kleiner dan het verschil tussen vluchten naar Istanboel?

    Ter illustratie;
    KL 1617 AMS-IST: 3:15
    KL 1614 IST-AMS: 3:45
    AMS-IST 30 min verschil op 3,5 uur= 14.2%

    KL 903 AMS-SVO: 3:20
    KL 904 SVO-AMS: 3:40
    AMS-SVO 20 min verschil op 3,5 uur= 13.3%
     
    Lionell vindt dit leuk.
  2. kevin990

    kevin990 Active Member

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    43
    Heeft dat niet te maken met de ronding van de aarde? Aangezien je naar Moskou met een boog vliegt en naar Istanboel meer in een rechtere lijn zeg maar?
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  3. FlyingIvo

    FlyingIvo Member

    Berichten:
    55
    Leuk Bevonden:
    66
    Trofeepunten:
    18
    Ja, en eventueel ook met wind!
     
  4. Flying doc

    Flying doc Silver Member Captains

    Berichten:
    1.492
    Leuk Bevonden:
    1.312
    Trofeepunten:
    113
    Zover ik weet is de aarde afgeplat aan de polen en daar dus platter. Dan lijkt me dat als je dichter naar de evenaar vliegt je meer kromming hebt wegens de plasticiteit en het gyroscopisch effect. Waar heb je dit gevonden?
    Dit is volgens een docent van Cornell:
    http://curious.astro.cornell.edu/ab...ake-longer-to-fly-west-than-east-intermediate
     
  5. kevin990

    kevin990 Active Member

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    43
    Ik herinner me alleen dat ik er eens over gelezen heb. Waar weet ik niet meer. Verder ben ik geen expert op dit gebied :p.
     
  6. Daan

    Daan Member

    Berichten:
    86
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    18
    Dat is echt zo'n vraag die je eigenlijk niet boeit, maar vervolgens al wel 1,5 uur blijft hangen zoekend naar een antwoord. Dank je @Flying doc ;)

    Ik dacht in eerste instantie hoe verder naar de evenaar en oostwaarts, hoe groter het verschil omdat de vlucht naar SIN die ik regelmatig heb een verschil van 1:05 heeft. Maar even snel gezocht en zowel HKG als DEL hebben ook ongeveer 1:05 verschil, maar BLR heeft "maar" 25 minuten vanuit CDG.
    Verwacht dat het een combinatie is van een aantal factoren waaronder rugwind, bolling van de aarde maar ook bijvoorbeeld gemiddelde tijd tussen los van de gate en clear for takeoff.
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  7. MaxJ91

    MaxJ91 Member

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Het zal ook aan de vliegroutes liggen denk ik. Misschien dat er vanuit bepaalde richtingen andere routes genomen moeten worden of dat het langer duurt voordat je in de cirkel rond een vliegveld zit.
     
  8. Carel1

    Carel1 Silver Member

    Berichten:
    524
    Leuk Bevonden:
    346
    Trofeepunten:
    63
    Misschien omdat de aarde rond de evenaar sneller draait dan aan de polen? Op de pool is de snelheid 0 en op de evenaar 40000/24=1667 km/u.
     
  9. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Silver Member

    Berichten:
    2.446
    Leuk Bevonden:
    770
    Trofeepunten:
    113
  10. fbruno

    fbruno Active Member

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    106
    Trofeepunten:
    33
    De vluchttijd naar een luchthaven die heel erg slot restricted is zal ook altijd langer zijn.
    Bijvoorbeeld bij Heathrow, waar men vaak nog lang moet rondcirkelen voor men kan landen.
     

Deel Deze Pagina