http://www.refinery29.com/2016/08/1...-drop?utm_source=slate&utm_medium=syndication Blijft natuurlijk een hoop gokwerk en slaat vooralsnog vooral op binnenland VS, maar potentieel interessant
prijs komt altijd tot stand door vraag en aanbod. zo kan het voorkomen dat een economy retourtje adam lyon duurder is dan adam new york.
Uiteraard zijn er veel meer factoren in het spel dan enkel de brandstofprijs, maar de baseline tarieven zijn grotendeels gebaseerd op brandstof en belastingen. Deze kunnen nu lager komen te liggen, mits luchtvaartmaatschappijen dit voordeeltje niet (gezamenlijk) in eigen zak steken.
Luchtvaartmaatschappij hebben veelal langetermijncontracten waarmee ze hun brandstofrisico afdekken. Hierdoor vind je een stijging of een daling van de olieprijs zelden terug in de ticketprijs.
Het is waar dat al te hevige prijsfluctuaties graag afgevangen worden door te hedgen, maar 1) deze contracten lopen voor één of twee jaar, 2) lopen dus ook regelmatig af, en 3) niet alle brandstof wordt gedekt, juist ook omdat je er fors verlies op kunt draaien. In 2010/2011 verloor Air France / KLM miljoenen door te hoog ingezet te hebben, en waren ze beter af geweest door niet te hedgen. In 2015 was +- 60% van het brandstofverbruik afgekocht tegen een vast tarief. Daar betaal je uiteraard ook een premium voor.
Ondanks dat de olieprijzen lager zijn, wordt dit gecompenseerd door de euro/dollar koers. Daarnaast valt het te bezien of airlines de kostprijsdaling ook doorberekenen aan de passagiers.
Eerst zien, dan geloven ! En als het al zo zou zijn dan komt er vast weer een als "verbetering" geadverteerde verslechtering van de frequent flyer programma's.