Sky priority en voorrang

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Eloy, 28 jan 2017.

  1. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Dit jaar staat bij mij nogal in het teken van vliegen. 2017 begin ik met 41 vluchten in net iets meer dan 2 maanden tijd.
    Bij het wachten op vele verschillende vliegvelden en vliegen met verschillende airlines is mijn conclusie wat betreft Sky Priority en de Skyteam benefits dat ze maar wat doen.

    Volgens de officiële regels heb je als silver member bijvoorbeeld het recht om eerder te boarden dan economy en na Sky Priority. Dat ben ik nog in geen enkel geval tegen gekomen. Tot nu toe is het eigelijkof het geval dat je in de rij moet bij economy ofwel zoals in Amsterdam dat je met de Priority rij mee mag. Amsterdam is daar redelijk uniek in. Zelfs op Parijs is dit niet het geval.

    Op dit moment zit ik in Rome te wachten voor de vlucht naar Turijn. 3 rijen hebben ze hier opgesteld. Eentje met Sky Priority, eentje met de rijen 1 tot 18 en de laatste van 19 tot 39. Er is dus geeneens business class aan boord van dit vliegtuig. Geen enkel verzoek aan silver members om eerder te boarden.

    Ook is de rij van Sky Priority langer dan de rij van economy zoals op wel meer routes. Ik vraag me af of dat op binnenlandse Italiaanse vluchten vaker het geval is. Ik verrmoed van wel.

    Afgelopen weekeind vloog ik net Delta en ook hier klopte het niet helemaal. Ik moest minstens 40 minuten telefoneren 3 keer doorgeschakeld worden en uiteindelijk kreeg ik een upgrade naar comfort+ bij Delta maar het systeem deed het niet uit zichzelf. De priority was hier nog weer anders want hier gingen diamond members voor iedereen. Vergolgens Sky Priority samen met business en comfort+ en dan econony.

    Al met al lijkt het erop dat Skyteam het eigen beleid niet kent of niet naleeft. Iemand hier ook "slechte" ervaringen mee?
     
  2. likes2fly

    likes2fly Newbie

    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Eerder boarden als silver heb ik op de vier vluchten die ik heb gemaakt ook nog nooit gehad. Ik heb daar in een ander draadje al wat over gezegd maar kan die link niet plaatsen. Ik heb wel een klacht bij FB ingediend maar daar komt natuurlijk een standaard "we verbeteren constant de kwaliteit en nemen het mee"-reactie op terug. Verder niets.
     
  3. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.725
    Leuk Bevonden:
    1.953
    Trofeepunten:
    648
    En als je gewoon bij Skyprio aansluit? Mochten ze moeilijk doen dan vraag je of ze dan een aparte call voor Silver maken.
     
  4. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Dat heb ik dus een keer geprobeerd, niet dat ik er na volgende week nog last van heb, maar dan stellen ze dat er nog SkyPriority reizigers kunnen komen en die staan dan ineens achter iemand met "slechts" silver.

    Daarnaast vind ik het ook gek dat er zo veel onderscheid is per airline, soms zelfs per vliegveld. Alitalia, Air Europa, KLM, Air France, allemaal een ander beleid hierin terwijl het allemaal wel SkyTeam.
     
  5. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    758
    Leuk Bevonden:
    1.142
    Trofeepunten:
    428
    Zekers, meer dan genoeg mindere ervaringen maar zie het meer als een 1st world probleem :). Genoeg gevlogen ondertussen om te weten hoe het (niet) werkt op de verschillende luchthavens/airlines. Het ligt vaak ook aan de GA.
    Delta vond op een gegeven moment Skypriority zo bagger op AMS en PVG dat pax van die grote Skypiority kaarten meekregen

    Vluchten van/naar China, Zuid(Oost) Europa is het ook vaak chaos en merk je niks van SP als de GA niet assertief is. NBO en SP?? lol

    Zelfde pakkie-an bij vertraging met als gevolg dat de meute wat 'onrustig' begint te worden; dan gebeurt het ook vaak dat GA's gewoon alles opengooien en niks van SP aantrekken.
    AF: binnenlandse vluchten doen ze de helft van de tijd niet aan SP.

    Delta boarding process is iets anders, eerst de Premium zone; Delta One, First Class en Diamond Medallion

    http://www.delta.com/content/www/en_US/traveling-with-us/onboard-services/boarding-priority.html

    Silver/ST Elites hebben echt inconsistente voordelen: Luchthaven A kan je wel inchecken bij aparte balies en/of boarden met SP, Luchthaven B weer niet.
     
  6. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Ik vloog BC vanaf ICN naar AMS. In de rij voor de check-in viel het mij op dat op ICN Silver members ook overal skypriority hebben. Ik kan mij voorstellen dat die inconsistentie vrij moedeloos is om van te worden als je vaak reist.

    Hoewel de vlucht ams - cdg - ams de rij voor sp langer is dan de normale boarding rij haha
     
  7. caliform

    caliform Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    18
    Over het algemeen heb je als Silver-member gewoon geen priority-boarding. Er zijn wat uitzonderingen, maar in SkyTeam is er vaak premium boarding (business), SkyPriority en dan de rest / of bepaalde zones in economy.

    Met 41 vluchten ben je toch ook al snel geen FB Silver lid meer?
     
  8. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Klopt helemaal, maar dat is vooralsnog ook alleen dit jaar ;)
     
  9. Johan

    Johan Newbie

    Berichten:
    71
    Leuk Bevonden:
    49
    Trofeepunten:
    18
    Als beroepsmatig veelvlieger erger ik me iedere vlucht weer dood aan de chaos. Niet alleen is de SkyPriority rij bij de meeste gates chaotisch opgesteld, maar je moet ook nog eens een kwartier lang in het vliegtuig het gejammer van de crew aanhoren over het feit dat het vandaag een heel volle vlucht is (goh! volgens mij geldt dat onderhand voor iedere vlucht) en dat ze niet kunnen vertrekken voordat iedereen zijn trolleys in de bagagebakken heeft gepropt.

    Wat KLM zou moeten doen is de priority rij beter organiseren (ligt natuurlijk ook aan de specifieke luchthaven), en vooral strenger op de handbagage zijn bij het inchecken en bij het boarden. Neem teveel of te grote bagage gewoon in bij de gate in plaats van de crew ermee op te zadelen.
     
    AndreM vindt dit leuk.
  10. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Op zich heeft KLM een rekentool bij iedere vlucht. Mijn ervaring op korte afstand is dat ze het meestal wel innemen en platinum members ontzien. Ook ontzien ze mensen die een overstap hebben op Amsterdam want koffers komen dan meestal van de band af, niet handig als je een overstap hebt.

    Ik vind het soms erg vervelend, er wordt namelijk niet gevraagd op sommige vluchten of je een overstap hebt, business class vliegt of elite (plus) bent.
     
  11. Johan

    Johan Newbie

    Berichten:
    71
    Leuk Bevonden:
    49
    Trofeepunten:
    18
    Dat innemen zie ik natuurlijk niet, want dan zit ik allang in het vliegtuig. Maar dan begrijp ik niet waarom het op iedere vlucht zo'n gezeur moet zijn. Misschien dat hun rekentool wat optimistisch is?
     
  12. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Zou kunnen maar ik vlieg heel vaak van BHX naar AMS en dan nemen ze het al in voor het instappen, althans ze labelen al van tevoren. Nog nooit een vlucht gehad op die route waarop ze niet zeiden dat het druk was.
     
  13. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Omdat veel mensen (waaronder ik soms) best nog weleens asociaal willen zijn en bijvoorbeeld jas/rugtas/laptop tas ook allemaal bovenin gooien. Daarnaast door digitale checkins kom je bijna niet langs incheck balies. Dus dan is de enige optie mogelijk bij de boarding, hetgeen ook bij meer en meer vliegvelden digitaal word en er dus minder mensen zijn. Dit betekent dus ook minder mensen die naar je baggage kijken.
     
  14. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.725
    Leuk Bevonden:
    1.953
    Trofeepunten:
    648
    Tsja dat krijg je als je rekent voor ruimbagage. En dan maar afvragen waarom het boarden zo lang duurt en de vlucht te laat vertrekt.
    Soms ben ik echt verbaasd over het formaat 'carry ons' dat mensen mee hebben weten te nemen (en dat de gate agents het toelaten).
     
  15. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    @TheFlyingDutchboy ik weet niet of het alleen maar te maken heeft met ruimbaggage dat geld kost. Voor mij is het gratis en gaat het alleen maar om de tijdbesparing.

    Overigens is dit ook iets typisch alleen in Europa. In mijn intercontinentale vluchten is er altijd genoeg ruimte over.
     
  16. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Ik zit bij KLM graag aan het gangpad, dat geeft meer ruimte vind ik zelf. Nadeel is dat ik mijn laptoptas niet onder de stoel voor me kwijt kan omdat de ruimte onder de stoel voor me wordt belemmerd door aan de ene kant een stang die het einde van de stoel aangeeft en aan de andere kant hetgeen waarmee de stoelen vast zitten. Bij sommige cabin attendents geeft dat enorme stress aangezien ze mijn laptoptas, inclusief paspoort, portemonee, laptop inc documenten etc. niet 10 rijen naar voren meenemen. Dat is alleen bij KLM, bij UX heb ik daar nooit last van.
     
  17. Edwin

    Edwin Newbie

    Berichten:
    56
    Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    18
    Ik stoor mij ook sinds de downgrade van Silver aan onduidelijkheden.
    Op Schiphol word ik (nog) wel geaccepteerd om bij Business/Gold/Platinum m'n bagage te droppen en kan ik gelijk middels de trap omhoog naar de voorrangrij voor de security check voor gates D+E. Maar nu ik onlangs naar gate C moest, ging ik naar een ander stuk van de douane en daar werd ik eigenlijk niet geaccepteerd.

    Maar ik quote dan even de voordelen van Silver: https://www.klm.com/travel/nl_nl/fl...blue/all_about_levels_and_benefits/silver.htm
    Priority-services
    - Voorrang bij het inchecken
    - Voorrang bij de bagageafgifte
    - Voorrang bij het aan boord gaan voor Silver-deelnemers: aan boord gaan na SkyPriority-, maar voor Economy Class-passagiers


    Oke, hier staat security check niet tussen, maar voorrang bij bagage is niet gewoon naar Economy en in de rij staan. En bij de Businessbalie kan je daarna gelijk door zonder extra controle. Zou er dan een aparte Silver incheckbalie en bagagedropoff zijn?

    Boarden is inderdaad drama op Schiphol. Ik heb het beide keren niet meegemaakt dat Silver na Businessclass /SkyElite werd omgeroepen. De eerste keer kreeg ik na een klacht 5.000 miles. Ga het nu weer opnieuw proberen. Het grappige is dat terug op Birmingham en Berlijn Tegel wel Silver zowel bij bagageafgite/incheck als boarding wordt genoemd op de borden en in de omroep. Het is gewoon alleen gedowngrade op Schiphol met alle onduidelijkheden van dien.
     
  18. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.725
    Leuk Bevonden:
    1.953
    Trofeepunten:
    648
    Voor incheck/bag drop kun je op Schiphol gewoon gebruik maken van de Skypriority balies.
     
  19. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Niets is prettiger dan direct na de landing mijn trolley uit het bagagevak te grissen en binnen een zo kort mogelijke tijd in de metro/trein/taxi naar mijn bestemming te zitten, naar mijn idee. Ik maak er soms zelfs een sport van om die tijd in de gaten te houden; op de kleine luchthaven SZG (Salzburg) was ik het snelst; in 3 minuten vanuit het vliegtuig tot in de trolleybus naar het centrum. Ik denk dat meer mensen er zo over denken...
     
    Jan van Putten en Denzi vinden dit leuk.
  20. dvddvd

    dvddvd Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    143
    Herkenbaar ja ;)
     

Deel Deze Pagina