Schedule change

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Vliegende_Keep, 10 jul 2023.

  1. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.776
    Leuk Bevonden:
    2.604
    Trofeepunten:
    428
    Ik kreeg van de week een mail van China Airlines dat mijn vlucht vervroegd is met ruim 3 uur. (Het is overigens ver voor vertrek gemeld dus ik ben niet uit op een vergoeding)
    Voordat ik contact met ze opneem wil ik weten wat mijn opties zijn: Accepteren, annuleren, omboeken naar andere maatschappij, of andere datum. Klopt dit?
    Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Hebben jullie het voor elkaar gekregen om om te boeken naar een andere maatschappij?
     
  2. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.848
    Leuk Bevonden:
    2.043
    Trofeepunten:
    358
    Overboeken naar een andere maatschappij zal men niet doen, wel kan je vragen om een dag later te vertrekken als je aangeeft dat je de vroegere vlucht niet kunt halen door andere verplichtingen.
    Veel meer zit er niet in, anders dan je gehele vlucht te annuleren.
     
  3. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.776
    Leuk Bevonden:
    2.604
    Trofeepunten:
    428
    Nou dan kan ik in de tussentijd iig verder zoeken naar een betere vlucht en dan later deze annulleren.
     
  4. vlieg8877

    vlieg8877 Newbie

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    18
    Je hebt recht op het volgende:

    Keuze 1: Gratis annuleren met 100% terugbetaling

    Keuze 2: De eerst mogelijke alternatieve vlucht (ook als dit een andere maatschappij is buiten de alliantie). Je hoeft niet bij te betalen.

    Keuze 3: Een latere datum wanneer het je uitkomt maar dan wel bij China Airlines (zonder bijbetaling).

    Wat voor ticket heb je gekocht bij China Airlines? Als het economy class is tegen een normale prijs kun je beter het geld terugvragen en zelf iets anders boeken.

    Als het business class van een goede aanbieding betreft kun je beter 2 of 3 kiezen. Business class aanbiedingen zijn schaars tegenwoordig. Je kunt omboeken naar het dure hoogseizoen of je kunt vragen voor Emirates of Singapore Airlines als dit dit de eerstmogelijke alternatieve vlucht betreft.
    Let op, niet zelf het alternatief boeken. Dit moet China Airlines doen.
     
  5. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.776
    Leuk Bevonden:
    2.604
    Trofeepunten:
    428
    Had al even gekeken en SQ vertrekt ongeveer op mn initiële tijd, zou een mooie "upgrade" zijn dan ;)
    Het gaat overigens om een PE ticket, maar ik ga in de tussentijd even rustig zoeken naar een alternatief.
     
  6. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.848
    Leuk Bevonden:
    2.043
    Trofeepunten:
    358
    Het omboeken op de eerst mogelijke vlucht, ook buiten de alliantie, dat is er eentje waar een luchtvaartmaatschappij niet happig op is, lees daar moet je voor procederen, en let er ook op, als het de terugvlucht betreft, China Airlines is geen Europese maatschappij en valt dan niet onder de EU regels voor vluchten vanaf Taiwan naar Europa. (Enkel als je vertrekt vanaf een Europese luchthaven).
     
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  7. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.425
    Leuk Bevonden:
    3.381
    Trofeepunten:
    483
    In aansluiting op wat @Ozzietukker zegt, ik betwijfel of een alternatieve vlucht buiten de alliantie lukt. Dat zit in het feit dat het ver voor vertrek is gemeld. Last minute is dat een ander verhaal.

    Goed om te weten dat SQ geen PE heeft op de route TPE-SIN @Vliegende_Keep.
     
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  8. FlyDaan

    FlyDaan Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    De antwoorden kloppen niet helemaal. Het gaat er allereerst om wat de vluchtroute is. Is die vanaf Europa? En is je nieuwe vlucht wel met hetzelfde vluchtnummer? Dan gelden de regels met betrekking tot annulering. Je mag bij zo'n vervroeging van de reis afzien, het aanbod accepteren of een andere vlucht van CI kiezen. Maar je hebt geen recht op een reis met andere airline. Dat volgt uit het TAP-Arrest (dat recht heb je alleen bij annulering/overboeking en wanneer de airline zelf geen vlucht binnen 24 uur rondom de oorspronkelijke tijd aan kan bieden)
     
  9. FlyDaan

    FlyDaan Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Waarom zou je eigenlijk geen vergoeding willen, als je daar wel recht op hebt?
     
  10. FlyDaan

    FlyDaan Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  11. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.776
    Leuk Bevonden:
    2.604
    Trofeepunten:
    428
    omdat het ver buiten 2 weken voor vertrek is :)
     
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.848
    Leuk Bevonden:
    2.043
    Trofeepunten:
    358
    Als je er recht op hebt zou je dat wel willen natuurlijk, maar dat is hier niet het geval.
     
  13. FlyDaan

    FlyDaan Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Ah, ik las het alsof je geen vergoeding zou willen. Vanuit principieel oogpunt bijvoorbeeld, dat maakte me nieuwsgierig. Overigens oordeelde de rechter in Haarlem onlangs dat de termijn van 14 dagen alleen geldt bij annuleringen. Niet bij vertragingen. Nu heb jij een vervroeging en dan gaat de vlieger niet op.
     
    FlyRemco vindt dit leuk.
  14. FlyDaan

    FlyDaan Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
  15. FlyRemco

    FlyRemco Blue Tier

    Berichten:
    161
    Leuk Bevonden:
    78
    Trofeepunten:
    28
    Interessant..
    Even bij EUClaim (die de rechtszaak voerde) een soortgelijke situatie geprobeerd, maar zij geven aan dat die niet in aanmerking komt voor vergoeding;):
    "U heeft in de volgende situaties geen recht op een vergoeding:
    • wanneer u meer dan 14 dagen van tevoren bent geïnformeerd over uw geannuleerde/gewijzigde vlucht. De vliegtuigmaatschappij moet u kosteloos omboeken. Bent u niet tevreden over het voorstel dan moeten zij u de ticketprijs vergoeden."
     
  16. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    716
    Leuk Bevonden:
    1.513
    Trofeepunten:
    478
    Onze groepsreis met studenten vanuit DUS naar DXB is gewijzigd, wel netjes gemeld 2 maanden voor vertrek. We zouden eigenlijk om half 12 in de ochtend vliegen, dan overstappen in AMS en doorvliegen naar DXB. Nu is de vlucht verplaatst naar 06:15 in de morgen. Hoewel we daardoor de overstap zeker gaan halen (nu ruim 7 uur overstaptijd), ben ik opzicht wel blij. Alternatief was om 09:00 dus naar parijs, om 11:00 parijs naar ams en dan doorvliegen maar met 10 studenten vind ik dat wat minder. Heb ik nog ergens recht op? Dan bedoel ik niet EU261, dat begrijp ik. Maar omdat we nu 7 uur een overstap hebben?
     
  17. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.848
    Leuk Bevonden:
    2.043
    Trofeepunten:
    358
    Recht op vergoeding heb je niet omdat dit ruim van te voren gemeld is.

    Wat je wel kunt proberen, en dat is iets wat zeker niet kansloos is omdat het geen wijziging vanuit jouw is maar vanuit KLM (vermoed ik), is om bijvoorbeeld nu aan te geven dat de tijd van 06.15 niet mogelijk voor de groep is en dat je de reis nu wilt beginnen in Amsterdam.
    Bij een schemaverandering waar je 5 minuten wijziging hebt dan zal KLM daar niet in mee willen gaan, maar nu is er kennelijk geen 12.25 vlucht (een 11.30 vlucht heeft KLM niet zover ik weet) en ook geen 08.15 vlucht die dag dat je op de German Airways eerste vlucht van de dag gezet wordt.

    Ik ben altijd wel fan van dit soort schemawijzigingen, juist als het zover vooraf is kan ik vaak wel wat schuiven in mijn planning en wordt het zonder uitzondering altijd wel aangepast naar mijn wensen.
     
    RickJansen vindt dit leuk.
  18. JRRM

    JRRM Blue Tier

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    33
    Een iets andere situatie maar het callcenter bellen wil nog wel eens helpen met schedule changes...

    Had in mei een vlucht NRT-HKG-AMS met CX. Ruim voor vertrek werd gecommuniceerd dat de vlucht HKG-AMS naar voren werd gehaald. Hierdoor werd de aansluiting op HKG erg krap. Ik zag voordat ik ging bellen zelf wel dat er een eerdere vlucht vanaf NRT ging maar dan had ik juist weer een lange aansluiting. Callcenter gebeld en gevraagd of ik vanaf HND (die ik eerste instantie niet geboekt had omdat die vlucht veel duurder was) kon vertrekken en een prima overstap zou hebben. Twee minuten in de wacht gezet en vervolgens kwam de bevestiging dat dit geen probleem was en ik vanaf HND kon vertrekken. Mooi geregeld!
     
    RickJansen vindt dit leuk.
  19. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.926
    Leuk Bevonden:
    3.364
    Trofeepunten:
    508
    Idem voor mij, ware het niet dat ik vaak een bewuste vlucht kies ivm mijn eigen schema, en die vlucht kan duurder zijn.

    Als ik bijvoorbeeld naar Londen vlieg, kan ik met KL bijna elk uur een vlucht kiezen. Ik betaal vaak iets meer voor een voor mij gunstigere tijd. Als die vlucht dan geannuleerd wordt, kan ik weliswaar vrij een andere vlucht kiezen, maar die waren op mijn moment van boeken wel goedkoper. Daar heb ik al een paar keer over gecorrespondeerd, maar dat is jammer maar helaas. Ja, ik krijg de optie om niet meer te vliegen en mijn geld terug te krijgen..
     
  20. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.848
    Leuk Bevonden:
    2.043
    Trofeepunten:
    358
    Dan is het inderdaad wel zuur. En dan annuleren kan wel maar je kan, zeker ook omdat een vlucht is geannuleerd, nooit meer voor die prijs nieuwe vluchten boeken.
    Het is aan de andere kant ook weer lastig om te bepalen voor een luchtvaartmaatschappij wat de kosten waren voor de andere vluchten die dag op het moment van boeken.

    Voor mij trouwens een reden om er soms een sport van te maken bewust vluchten te boeken waarvan ik eigenlijk al weet dat KLM of Air France die toch al niet gaan uitvoeren, althans niet in die frequentie, een beetje naar dezelfde bestemmingen vliegen dan zie je al gauw een patroon in winter en zomerseizoen, al lukt het KLM toch af en toe om mij te verbazen om er een vlucht uit te gooien die best al redelijk geboekt is qua bezetting.
     

Deel Deze Pagina