Muggen, hoe zit dat nu eigenlijk?

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Flying doc, 23 apr 2015.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Muggen, hoe zit dat nu eigenlijk?

    Voor menig reiziger helaas geen onbekende; muggen. De beestjes die je eigenlijk nooit ziet maar zodra het licht uitgaat hoor je ze overal. Naast de jeuk en het esthetisch aspect zitten er ook gezondheidsrisico’s aan.
    Muggen zijn helaas bijzonder efficiënt in het overbrengen van verschillende ziektes. Een klein overzicht van de vier meest voorkomende bij (frequente) reizigers;

    Malaria
    Beschrijving; Koorts, spierpijn, moe, geel zien, gewrichtspijn zijn de meest gehoorde klachten. Er zijn veel verschillende vormen van malaria waarvan er maar enkele dodelijk zijn en dan met name bij kinderen. De parasiet kan bij het niet slikken van malariatabletten tot 30 jaar in het lichaam overleven.
    Voorkomen; Zelfs na de tweede wereldoorlog kwam malaria nog in Nederland voor. Nu is het een ziekte van de tropen. In Zuid en Midden-Amerika, Afrika, het midden oosten en Azië.
    Behandeling; Relatief simpel te behandelen met de juiste medicatie in pil of infuusvorm. Bij een milde malaria ben je er met een paar dagen er weer boven op, bij ernstige vormen kan het soms wel drie weken duren voor je weer kunt werken.
    Preventie; Er bestaan diverse anti-malaria middelen. Wegens een wisselend resistentiepatroon is er geen uniform advies te geven. Het meest gebruikte preventieve medicijn is Malarone wat behoudens levendige dromen weinig klachten en een goede bescherming geeft. Een dag voor het endemisch gebied beginnen met het slikken van een tablet per dag en dan nog 7 dagen na terugkomt naslikken.

    Dengue
    Beschrijving; Koorts, hoofdpijn, huiduitslag, gewrichtspijn en moe zijn de meest gehoorde klachten. De muggen die dengue overbrengen prikken helaas ook overdag dus DEET smeren is een must.
    Voorkomen; Dengue komt in meer dan 110 landen voor. Recentelijk zien we grote uitbraken in het caraibisch gebied naast de traditionele endemische gebieden in Azië, Afrika en de Amerika’s. Ook de landen om de middellandse zee zijn sinds kort risico gebied.
    Behandeling; Helaas bestaat er geen behandeling tegen dengue. Uitzieken en soms een infuus om vochten aan te vullen. Een dengue infectie duurt ongeveer een week en na drie weken ben je weer voldoende aangesterkt om aan het werk te gaan.
    Preventie; De mug prikt ook overdag en in stedelijke gebieden. Er bestaat geen vaccin dus voorkomen dat de mug je prikt is de enige strategie. Een eerste keer dengue is heel vervelend, een tweede keer dengue kan levensbedreigend zijn omdat je afweersysteem hier extra heftig op reageert. Voorkomen dus!

    Chikungunya
    Beschrijving; Dit is Ki Swahili voor oude kromme man. Door de gewrichtspijn gaan mensen krom lopen. Milde koorts, hoofdpijn, vlekjes op de huid en vooral gewrichtspijnen. Ook deze ziekte word door muggen overdag overgedragen.
    Voorkomen; Helaas is ook deze ziekte in opmars dankzij the global village. Tot vandaag de dag zijn er behalve Australië op elk continent besmettingen geweest. Noord Italië inclusief.
    Behandeling; Symptomatisch met vocht en pijnstillers, helaas duurt deze ziekte weken tot maanden.
    Preventie; De mug prikt ook overdag en in stedelijke gebieden. Er bestaat geen vaccin dus voorkomen dat de mug je prikt is de enige strategie.

    Gele koorts
    Beschrijving; Minder dan een kwart van de besmette mensen word ziek met zoals de naam al weggeeft geelzucht, koorts, vermoeidheid, bloedingen, etc.
    Voorkomen; Sub-Sahara Afrika en midden-zuid Amerika.
    Behandeling; Symptomatisch; vocht en pijnstillers.
    Preventie; Er bestaat een effectief vaccin (eenmalig beschermt voor 10 jaar) wat in sommige landen dan ook een vereiste is bij herkomst uit een geïnfecteerd gebied. Bijvoorbeeld zelfs bij alleen een overstap in Kenia als je naar Zuid-Afrika vliegt kan je al hiernaar gevraagd worden. Neem dus altijd je gele boekje mee.

    Wat kan je doen tegen muggen;
    1. Muggen hebben een hekel aan wind, fragiel als ze zijn. Een ventilator/airco over je bed laten blazen is een hele goede methode om mug vrij te slapen.
    2. The sky is the limit, 90% van de muggen vliegt niet hoger dan een meter boven de grond. Zo is in een hostel bunkbed het bovenste bed mug technisch de beste keuze. Maar ook een hangmat of wat boeken onder de poten van je bed thuis werkt goed.
    3. Een klamboe of bednet maakt de fysieke barrière. Het beste zijn de met insect werende middelen geïmpregneerde welke ongeveer 2 jaar meegaan voor dit herhaald moet worden.
    4. Insect werende middelen, zoals DEET. Het ruikt naar maar werkt goed. Je hebt een percentage van boven de 20-30% nodig voor een goede bescherming en net als zonnebrand moet je dit meerdere malen per dag aan brengen.
    5. Lange mouwen/broekspijpen vanaf schemer maakt het te prikken oppervlakte kleiner. Muggen worden aangetrokken door de luchtjes van je voeten, vandaar dat je benen vaak als eerste de klos zijn. Je voeten wassen schijnt te helpen maar zelf heb ik nooit enig verschil gemerkt.

    Je kan je nooit 100% beschermen en zelfs ik heb bijvoorbeeld al twee keer malaria gehad. Ondanks hier dagelijks mee te werken en goede bescherming. Goed je hoofd erbij houden maar vergeet vooral niet te genieten van de (sub-)tropen!

    Disclaimer;
    Deze post bevat slechts algemene reis gerelateerde adviezen. Consulteer altijd uw eigen arts voor persoonlijk medisch advies.

    Over mij;
    Part time promovendus maatschappelijke geneeskunde met een voorliefde voor infectieziekten en reizen. Zodra er omgeroepen word “ Is there perhaps a docter onboard?” begint mijn hart sneller te kloppen. Ik heb elk continent bezocht voor mijn 25e , gewoond naast het “all blessings come from above-international airport” in ruraal Afrika en ben altijd op zoek naar de volgende onconventionele bestemming. Het liefst nip ik aan een glaasje bubbels terwijl de wereld onder mij voorbij vliegt.
     
  2. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    De keren dat ik in Maleisië, Borneo en Thailand was, had ik altijd een muggennet bij me. Dit zat opgesloten in een zip lock zak waar ik vooraf "Deet" had opgespoten zodat die helemaal doordrenkt was. Dit heeft me wekenlang muggenloos gehouden :)
     
    RSC09, tgrhuis12, Flying doc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Thanks @Flying doc!
    Weer wat geleerd over die (soms zo) akelige beestjes.
    In Mozambique hebben de klamboe en de dagelijkse dosis malarone me malariavrij gehouden. De Malarone deed enkele reisgenoten heerlijk dromen. Haha
    Zo heeft een ieder zn voorkeursmiddelen ;)
     
  4. Milanello

    Milanello Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Heb ook Malarone geslikt toen ik maandje terug in Z-Afrika was, maar van die levendige dromen weet ik niks! Maargoed, heb gelukkig ook geen last van bijwerkingen gehad, dus ik vond het prima ;). Goed stuk!
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  5. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Helaas helaas, toen ik 2 weken in Suriname was kon ik aan het einde op beide benen 25 bulten tellen. DEET helpt bij mij alleen in Nederland en anders gewoon met airco aanslapen
     
  6. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Lucky you. De levendige dromen zie je vooral bij jonge vrouwen met weinig lichaamsvet, heb je toch mooi even geluk ;).
     
  7. FlyingFonz

    FlyingFonz Blue Tier

    Berichten:
    156
    Leuk Bevonden:
    187
    Trofeepunten:
    43
    Levendige dromen is meer iets voor Lariam dan voor Malarone. Ik heb helaas al twee van de vier muggenziektes mogen afstrepen op mijn bingolijstje. Maar daar staan dan wel weer mooie lange verblijven in Afrika tegenover. Ook als promovendus ;-)
     
  8. vlieggraagverweg

    vlieggraagverweg Newbie

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    29
    Trofeepunten:
    18
    ben geen vrouw maar mijn vrouwelijke kamergenoot vertelde me dat ik in mijn slaap praatte. Bleek dat ze hele gesprekken met me heeft gevoerd tijdens mijn levendige dromen (waar ik overigens niet meer van weet) in Uganda.
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  9. TMW89

    TMW89 Blue Tier

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    105
    Trofeepunten:
    33
    vdb1988 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina