Stel er zijn op een vlucht nog 5 BC stoelen vrij die allemaal aan EC passagiers geveild worden. Is het dan zo dat je met het 5 na hoogste bod ook een upgrade wint? Ik kan er niks van in de voorwaarden vinden.
Omdat het minimum dat ze eigenlijk willen hebben waarschijnlijk (flink) hoger is dan het minimum van de veiling.
Het is wat complexer dan het lijkt. Load management van een vlucht is moeilijk: ze willen graag business class volledig vol hebben, maar wel het liefst met (hoog)betaalde tickets. Aangezien veel business class flexibel vliegt en / of last minute boekingen doet, doen ze hun best om altijd een paar stoelen over te hebben tot een paar dagen voor vertrek. Je ziet deze vaak rond de tienduizend dollar hangen voor een trans-atlantische vlucht bijvoorbeeld. Als pakweg twee week voor de vlucht er nog veel ruimte is in business (met ExpertFlyer kan je dat zien: 4-5+ stoelen in J open) dan komt er vaak een 'upsell' banner online te staan of een email word verstuurd om op te roepen tot bieden voor een upgrade. Mocht na deze emails / na het openen van de veiling spontaan een groep komen die alle businessclass stoelen koopt, dan loopt de veiling desalniettemin nog steeds door. Het kan namelijk dat de stoelen weer open gaan (nogmaals, flexibele tickets) of er anderszins verandering in de situatie komt. Pas als checkin opent (T-24/-30u), is er een idee van beschikbaarheid. Vaak zijn dan of: - alle stoelen reeds verkocht - de eurobedragen van de veiling te laag KLM accepteert soms (soms!) een laag veilingbedrag omdat er meer dan vier stoelen in WBC beschikbaar zijn. Zo niet, dan houden ze liever de hoop dat er of last-minute gekocht word, of er DoD upgrades gedaan worden. Ze bieden ook nog wel eens online-checkin aanbiedingen aan. Het hangt dus van heel veel factoren af of KLM je daadwerkelijk die WBC upgrade wil verkopen als de vlucht klaar is voor online checkin.
Nou het is me in ieder geval wel gelukt voor ACC-AMS. Was blijkbaar de enige die het minimum bod van 289 euro had geboden. Prima deal toch voor een vlucht van 6,5uur.
Maar mbt de oorspronkelijke vraag, stel er zijn flink wat stoelen over, de hoogste bieder krijgt hem, krijgt de op een na hem dan misschien niet ook als dit bod ook op een acceptabel niveau ligt?
Ik verwacht niet dat iemand je hier een 100% antwoord op kan geven. Tevens zal dit ook per situatie afhankelijk zijn. Daarnaast zal KLM ook nog naar status kijken. Als bijvoorbeeld een Ivory member 500 euro heeft geboden en een Platfinum 400 euro, dan verwacht ik dat ze eerder geneigd zullen zijn om het Platinum bod te accepteren om loyaliteit te belonen.
[QUOTE=" Als bijvoorbeeld een Ivory member 500 euro heeft geboden en een Platfinum 400 euro, dan verwacht ik dat ze eerder geneigd zullen zijn om het Platinum bod te accepteren om loyaliteit te belonen.[/QUOTE] Maar als in de voorwaarden staat:dat het naar de hoogste bieder gaat, zou dit betekenen dat ze dus liegen als ze hem aan een lager bod geven. Er staat niet dat het naar de hoogste bieder van de hoogste status gaat. Er wordt namelijk nooit gezegd als je hem uiteindelijk niet wint: "U was weliswaar de hoogste bieder, maar hij is naar een lagere bieder gegaan die platinum is" Nu reist mijn vriendin ook mee, maar onder een andere boeking. Op haar account is te zien dat er maar één bieder is (ik dus) en welk bedrag.
Overigens geven ze liever juist BC upgrades naar niet-Platinums, aangezien die toch vaak eerder bereid zijn om te (volle mik) betalen voor upgrades.
Mijn ervaring op MEX-AMS eind-April. 1. Ik was toen Flying Blue Gold (nu Platinum). 2. Ik vloog in de K-klasse (dus niet het goedkoopste economy tarief) en had al een comfort stoel gekocht. 3. Ik deed een bod voor het minimumbedrag (ergens in de 260-280 euro geloof ik), de hele tijd enige bieder. 4. Ik belde voor vertrek met Flying Blue - 4 stoelen beschikbaar volgens de persoon aan de telefoon. 5. Ik kreeg een e-mail, bod niet successvol. 6. Ik kijk online, nog 3 stoelen te boeken enkele-reis tegen tarief van 6000 dollar of zoiets geks. 7. Ik kom op de luchthaven en vraag voor een upgrade "nee meneer, zit helemaal vol" - terwijl ik op mijn mobiel voor dezelfde vlucht nog steeds die 3 stoelen tegen 6000 dollar zie. 8. Ik kom aan boord en vraag aan de pursor of er nog stoelen beschikbaar zijn "ja meneer ik heb nog 5 stoelen beschikbaar, ik kom zo bij u". 9. In de comfot sectie zat een Platinum lid die zijn beveistigde upgrade gedowngrade kreeg bij de luchthaven vanwege onvoldoende stoelen... die was niet blij toen hij hoorde dat er nog 5 stoelen waren. 10. Voor 35.000 miles (K-tarief) zat ik in businessclass. Kon ook door 813 euro te betalen (bedrag en aantal miles krijgt de pursor op zijn tablet te zien). Er was geen businessclass maaltijd beschikbaar behalve als de niet-geupgrade mensen die niet namen. Uiteindelijk had ik toch een diner en ontbijt uit de businessclass. Had tevens het betaalde bedrag voor de comfort-stoel ook netjes teruggekregen Kortom: bij iedereen vragen of er een upgrade mogelijk is (telefoon, check-in, lounge, gate, pursor). Uiteindelijk als er een stoel vrij is zegt iemand wel ja. KLM is volgens mij een van de weinige maatschappijen waar een upgrade aan boord nog mogelijk is.
Goed geschreven verslag! Inderdaad altijd de moeite waard om het aan de purser te vragen, als ze een stoel hebben verkopen ze 'm graag...