Ik had dezelfde route qua gates en een overstap van 65 minuten waarbij ik nog even 5 minuten de lounge in kon. 55 minuten moet dan ook goed komen.
Goed nieuws voor KLM en de ‘prijs’ voor haar EBC product in Europa. Deze opsteker kunnen ze goed gebruiken! Wat vinden jullie er van? Terechte prijs?
Zal eraan denken de volgende keer dat er, nippend van mijn goedkope cava, een 'koude maaltijd' zonder keuze vanuit een trolley op mijn tray table gekletterd wordt.
Tsja, een paar dagen geleden schreef Tripadvisor dat de beste airline ter wereld Azul is. Dan vraag ik me toch echt af wat die Tripadvisor Travellers’ Choice Awards waard is en dus ook of KLM nu zo trots moet zijn op de 1e plaats van EBC. Voor mij is het iig geen 1e plaats.
EBC het beste, of de "beste BC van een Europese airline"? Qua EBC kan ik zo 3 airlines opnoemen die het beter doen dan KLM. Qua WBC neig ik in ieder geval Air France boven KLM te plaatsen (tenzij het die wanstaltige 777 2-3-2/A330-200/A340 angled flat config is).
EBC van Air France vind ik qua maaltijden de laatste jaren hard achteruit gegaan. Op dat punt vind ik AF inmiddels minder dan KLM. Verder zit je bij AF alleen op rij 1 ruim. Bij KLM op alle EBC rijen. De enige plus van AF boven KLM is de champagne.
Wat business class binnen Europa genoemd wordt is zeer bedroevend, dus niet zo moeilijk om het beter de doen dan de concurrenten. Ik wordt elke keer teleurgesteld, als er niet eens de moeite genomen is om extra beenplek te geven. Daar heeft KLM in mijn boek een groot pluspunt. Ik ben geen grote fan van SAS, maar hier moet ik wel toegeven, dat ze het meest eerlijk zijn. Business class in Europa is helemaal afgeschaft en heet gewoon Plus.
SAS Plus vind ik een prima product overigens. Fasttrack, lounge toegang en een prima hapje en drankje. En meestal scherpe prijzen. Grote verschil met EBC dat de middenstoel bij SAS Plus alleen vrij blijft als de payload dit toelaat. Meestal is dit wel zo, maar geen garantie.
Precies. Het is heel eerlijk om het niet als Business Class op de markt te zetten, maar veel van de voordelen van business class binnen Europa, zijn wel inbegrepen. Het prijsverschil met economy class is ook een stuk minder (ik heb zelfs tickets geboekt, waar Plus goedkoper was dan economy) dan bij andere maatschappijen tussen economy en business. Met een lege cabine een heel fijn product. Dan de andere keer weer een lange reis in Business Class naar LAX met LH voor de volle mep beginnen met SAS naar FRA als sardientjes opgestapeld voor in cabine, is dan weer niet zo fijn. Dan liever KLM EBC met vrije middenstoel en extra beenplek, maar je betaald er ook voor.
Al ligt de oorsprong Business Class ook grotendeels in een vrije middenstoel in Economy. Al was dat een ander tijdperk waarin de stoelen sowieso wat comfortabeler waren. Denk (doe de aanname) KLM zich niet echt richt op klanten die een los intra Europa Business Class ticket boekt en dat het meestal feeder vluchten zijn.
Ik vind de maaltijden van Air France er ook niet beter op geworden en KLM doet dat beter in mijn ogen. De vernieuwde lounges worden ook genoemd als pluspunt en daar ben ik het ook mee eens t.o.v. voorheen. We hebben het veel over het harde product van KLM (waar je natuurlijk ook voor betaald) maar ik denk dat KLM ook goed presteert door de persoonlijke aandacht aan de gasten. Ik vind KLM FA’s veel vriendelijker dan die van AF.
Helemaal mee eens. Bij AF is de persoonlijke aandacht heel wisselend en bij KLM eigenlijk altijd uitstekend.
Over de maaltijd bij AF ben ik juist erg tevreden. (Ook nu in coronatijd) meerdere keuze met echt goede gerechten (op mijn laatste vlucht heerlijke cannelloni met eend). Dranken zijn inderdaad ook betere kwaliteit (bv champagne van Laurent Perrier). Stoelen zijn ruk, alleen rij 1 zit enigszins fatsoenlijk. Personeel KLM past inderdaad goed bij de Nederlandse klant; spontaan, vriendelijk en enthousiast. Veel meer down to earth. Geen moeite met de AF staff, maar is wel anders (wat afstandelijker, formeler misschien).
AF intra-Europees BC is wmb hit or miss qua eten. Soms is het echt prima, maar vaak is het ook een combinatie van liflafjes. Champagne is natuurlijk wel een dikke pre. Staff vind ik best een groot verschil tussen AF en KL, beiden hun eigen charme. KL is lekker Hollands, AF is wat formeler maar even vriendelijk in mijn ogen. Is ICA net zo: beetje Frans spreken doet wonderen en bezorgt je vaak echt een topservice
En dat zou nou juist niet moeten hoeven. Niet iedereen spreekt een beetje Frans, maar betaald wel hetzelfde voor de "top"service.
Dat beetje is ‘bonjour’, ‘merci’ en wat leuks dat ik uit mijn Google translate tover. Wmb toch een beetje het “When in Rome”-concept. Dingen verwachten is je goed recht; beperkte inzet en moeite levert je vaak meer op. Voor mij is die afweging snel gemaakt, omdat het in een win-win resulteert. Maar die keuze is - uiteraard - geheel aan een ieder zelf
Ik heb van mijn 10e tot 17e Franse les gehad en spreek altijd Frans als ik met AF vlieg. Dat wordt zeker gewaardeerd door de équipage, maar de persoonlijke aandacht blijft wisselend. Het is bij AF wat formeler dan bij de KLM. Zijn natuurlijk ook cultuurverschillen.
Mijn Frans is bedroevend. Van 3 jaar Frans op het vwo heb ik weinig tot niets onthouden. Duits spreek ik na 5 jaar les op het vwo vloeiend. Apart toch? Het zal wel met interesse te maken hebben, over het algemeen ben ik vrij goed met vreemde talen. Fransen heb ik als puber altijd maar raar gevonden (en terecht ). Volkomen mee eens dat het waanzin is dat passagiers die ‘een beetje’ Frans kunnen een betere service krijgen. Ik heb het ook ondervonden. Maar stel je eens voor dat KLM alleen de passagiers die de crew met ‘goedemorgen’ begroeten een goede service krijgen. Dat is onacceptabel.
Hier lopen twee dingen door elkaar. ‘Goede’ service moet iedere gast/klant krijgen, laat daar geen misverstand over bestaan. Het enige wat ik aangeef is dat ik het niet gek vind dat een crewlid net even sneller extra hard loopt wanneer de gast/klant ook wat extra moeite doet. Menselijk contact is een wisselwerking. Actie en reactie. Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt, altijd iedereen met veel respect en vriendelijkheid van dienst geweest, ook als het chagrijn er bij binnenkomst vanaf droop. En daar bovenop had je soms een extra leuke avond met mensen die extra investeerden in het contact: iemand die zes maanden na zijn eerste bezoek weer eens terugkwam en had onthouden wat ik studeerde, de Amerikaanse expat die elke keer een nieuwe zin Nederlands had geoefend om te gebruiken, of congresgangers die elke avond terugkwamen omdat ze het zo fijn hadden gehad in jouw tent. You tend to catch more bees with honey. Mag je van alles van vinden, maar ik zou vooral zoeken naar wat het optimum is voor jou persoonlijk.