AMEX Platinum card: Belgie of Nederland? Zijn er aanbiedingen?

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door Perksflyer, 28 okt 2023.

  1. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    58
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb jarenlang twee Nederlandse AMEX kaarten gehad, de reguliere en de FB (+ aanbod voor oninteressante Centurion). Omdat ik veel minder ging reizen heb ik het een aantal jaar geleden teruggezet naar een enkele reguliere groene kaart. Echter, ik ga weer veel meer reizen, en wil in ieder geval weer een reguliere platinum kaart hebben om lounge toegang te krijgen als ik niet business vlieg of lounge niet bij het business tarief inzit (bijv bij Qatar zijn veel goedkopere C-tickets zonder lounge). We kunnen ook een kaart aanvragen in België. Volgens mij is het enige verschil dat je bij Schiphol van de Privium gebruik kunt maken en in Brussels van de Fastlane.

    Zijn er andere verschillen waar ik op moet letten?
    En vooral, zijn er nog ergens interessante aanbiedingen, zoals 50% off van het eerste jaar?
     
  2. vlieg8877

    vlieg8877 Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    18
    Er zijn kleine verschillen:

    1)De verzekeringsvoorwaarden zijn verschillend. Onder andere:
    Geld terug bij verkeerde aankopen bij AMEX BE alleen voor winkels in België, bij NL winkels in Nederland.
    Voor de reisverzekering zou ik eerst navragen of er geen verrassingen omtrent woonland zijn.
    Reisongemakken BE alleen voor vertraging met het vliegtuig. In NL vliegtuig, trein en boot. AMEX BE bij langdurig vertraagde bagage voor 1050 euro shoppen, bij NL voor 800.

    2) Dinertegoed 300 euro is 50% in eigen land, 50% in het buitenland. Met eigen land bedoel ik het land van de kaartaanvraag.

    3) in NL "loungebox to go" op Schiphol. In BE kennen ze dit niet.

    Ik zou zelf de kaart aanvragen in het land waar je officieel bent ingeschreven. Als je het de medewerker van de klantenservice te moeilijk maakt is het vragen om problemen.
     
  3. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    58
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    18
    Dank je Vlieg8877. Dat van aankopen in je eigen land en mogelijk verzekering had ik niet aan gedacht. Ik neig toch meer naar Nederland omdat ik geen vaste limiet op de kaart heb. Ik gaf tot een aantal jaar geleden regelmatig tienduizenden per maand uit op mijn FB-platinum kaart. Ik was dus een erg goede klant. Die niet-bestaande limiet krijg je niet zomaar natuurlijk, en ik ben bang dat ik bij AMEX BE wel opnieuw kan beginnen met het opbouwen van krediet (ik heb net gebeld en 3k is begin bedrag, dat schiet dus niet op). Ik ga die tienduizenden per maand niet meer halen, maar ik wil wel zonder gezeur 4 business class tickets voor mijn gezin kunnen kopen.
     
  4. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.903
    Leuk Bevonden:
    3.321
    Trofeepunten:
    508
    Er is nog een verschil. Ik heb jaren in Brussel gewoond en gewerkt en daarbij mijn Nederlandse Amex aangehouden (met adres in Brussel, dat kan gewoon). Toen ik aanspraak wilde maken op een verzekering, heb ik veel gedoe gehad met de definitie van 'domicilie'. In de Nederlandse voorwaarden van de reisverzekering staat bijvoorbeeld dat een reis altijd moet aanvangen in land van domicilie. Dus als je in NL woont, maar de vertrekplaats op je vliegticket is België, dan valt dat buiten de voorwaarden.
    De Belgische Amexkaarten ken ik niet, want die heb ik nooit aangevraagd.

    Dit zou ik ook doen.
     
  5. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    253
    Ik zou zelf vooral naar de welkomst bonus kijken, je kan altijd je punten overzetten naar een ander land via Global transfer.

    Verder kun je met de Belgische Amex in de Eurostar lounges, maar niet met de Nederlandse Amex kaart.

    In Nederland krijg je ook een limiet, echter wordt deze niet actief gecommuniceerd.
     
  6. Jelle

    Jelle Blue Tier

    Berichten:
    135
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Je bent vast niet de enige…
     
  7. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.744
    Leuk Bevonden:
    2.547
    Trofeepunten:
    428
    Er staan overal linkjes in iedereens handtekening op dit forum. Ook genoeg mensen die daadwerkelijk iets tovoegen aan dit forum ipv Tamara die schaamteloos langskomt hier om een referral te posten.
     
    Menno, Bijzonderetickets, lloydje33 en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina