Haperende site Air France

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Stormbreaker, 13 dec 2015.

1. Stormbreaker

Stormbreaker Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb op de site van AireFrance.fr een ticket van AMS-CDG-LJU/LJU-CDG-AMS geboekt. Tijdens de eerste poging ging dit fout, is ook niet betaald (de site gaf een foutmelding en stuurde mij terug). Tweede poging ging wel goed en met cc (Mastercard) betaald.

Nu zijn er twee dingen:
    - het bedrag is 1 keer afgeschreven en ik heb van Air France ook 1 bevestiging maar bij de KLM zie ik 2 boekingen: degene waarvan in een bevestiging heb heeft wel een ticketnummer en de mislukte niet;
    - er staat bij de KLM nog niets over award en level miles die ik zal sparen.

Weet iemand (met name) hoe het kan dat ik 2 boekingen zie? Komt dat dus door die foutmelding en hoef ik mij geen zorgen te maken?

2. TravelTheWorld195

TravelTheWorld195 Silver Member

Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Het is mij ook vaker gebeurd, dat wanneer ik een dummy boeking maakte, deze in m'n Flying Blue account kwam te staan. Echter, KLM/Air France zal deze boeking schrappen, aangezien er niet betaald is voor die boeking! Je hoeft je dus geen zorgen te maken.
    Van het andere ticket heb je een ticketnummer en het geld is maar een enkele keer afgeschreven, dus daar zit je goed! No worries:)

3. Stormbreaker

Stormbreaker Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Dankjewel. Hoe kan het dan dat er niet staat hoeveel miles ik spaar? Of komt dat omdat ik bij Air France geboekt heb? Een groot deel van de vluchten is ook met Air France.

[edit] de dummy boeking klopt, Air France zal om 17.00 uur de dummy automatisch annuleren zo staat op hun site.

4. TravelTheWorld195

Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Daar kan ik je helaas geen concreet antwoord op geven; heb dat zelf nog nooit meegemaakt en nog niet eerder gehoord!
    Wellicht duurt dat even, voordat dit zichtbaar wordt bij KLM omdat je bij AF hebt geboekt? In je boekingsbevestiging kan je altijd je boekingsklasse zien, op basis daar van kan je zelf ook uitrekenen hoeveel miles je zal verdienen:) Of gebruik de calculator (klik) van Flying Blue als hulpje:D

5. Stormbreaker

Stormbreaker Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Ik kan de boekingsklasse eigenlijk nergens vinden, waar staat dat precies? Een deel van de vluchten wordt wel met HOP! uitgevoerd, zou het daaraan liggen?

[edit] Nee, ik spaar dus geen Miles (ook niet via de calculator). Boekingsklasse is economy natuurlijk (ik dacht een letter zoals bij BA).

Hoe is dit mogelijk?

6. TravelTheWorld195

Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Er zijn bepaalde boekingsklasses bij AF/A5 waarbij je geen miles spaart, zie respectievelijk hier en hier. Dit zijn de zogenaamde MiNi-tarieven. Als je je boekingsklasse vergelijkt met die uit de desbetreffende tabel, zie je dan dat je een MiNi-tarief hebt geboekt? Let er op dat de vluchtcode leidend is voor de hoeveelheid miles die je zal gaan verdienen: een HOP! vlucht die geboekt is onder een AF vluchtnummer verdient miles, op basis van de AF tabel!

7. Stormbreaker

Stormbreaker Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Volgens mij gaat het hier niet om de boekingsklasse maar om de route. Als ik in de Milescalculator aangeef de hele vlucht bij KLM te hebben geboekt dan spaar ik nog steeds geen Miles.

[edit] Het gaat echt om de route, zelfs in de business klasse kan je volgens de Milescalculator niets sparen.

8. Fripsmaster

Fripsmaster Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.329
    Trofeepunten:
    558
    Ik boek regelmatig via de Duitse of Belgische site van AF omdat daar die 10 euro aan reserveringskosten niet worden gerekend, wat KLM wel doet. Je kan dan al zien of je een MiNi fare boekt of niet. Verder, voordat je afrekent, zie je hoeveel miles je verdient. Dat is voor mij de reden om via de AF site te boeken zodat ik geen MiNI fare boek via een OTA.

Staat de boeking in je KLM account? Ga dan bij je boeking naar "Mijn Vluchtgegevens" en dan naar het tabblad "Passagiersgegevens". Daar staat onder je FF number en je ticketnummer het aantal award en level miles wat je verdient.

9. Stormbreaker

Stormbreaker Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Ja, daar staat 0. Maar de milescalculator van KLM zegt dat je met deze trip zelfs als je in de business class vliegt ook 0 miles verdient, zelfs als je bij KLM zelf boekt.

[edit] Je hebt toch gelijk want in bepaalde boekingsklassen kan je tot 6000 miles sparen. Maar ik heb bij AF wel aangegeven 'young' te zijn dus tussen 18-24. Zit hier nog verschil in?

Laatst bewerkt: 13 dec 2015
  10. Stormbreaker

Stormbreaker Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben er achter. Heb een N-klasse (heenreis) en X-klasse (terugreis). Als ik bij de KLM niet snel 752 miles zie verschijnen (calculator) ga ik er toch even acheraan.

11. TravelTheWorld195

Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Je hebt denk ik een MiNi-tarief te pakken, zie https://www.flyingblue.com/earn-miles/airlines/partner/14/air-france.html. (er van uit gaande dat je vluchten AF-vluchtnummers hebben.

Wat nu je opties zijn:

12. high_class

high_class Silver Member Captains

Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    de calculator heeft kuren de laatste tijd.

13. Stormbreaker

Stormbreaker Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Oké. Dus de N-klasse en de X-klasse zijn standaard (altijd) MiNi? Maar ik ga deze boeking niet zomaar annuleren want een duurdere reisklasse kost vast meer geld. Ook wil ik op de specifieke data reizen omdat ik simpelweg weinig vrije dagen heb. Misschien is het voor de doorgewinterde FB-liefhebber lucratief anders of via andere data te reizen. Maar ik ben daar niet zo flexibel in, zeker niet voor 752 miles.

14. TravelTheWorld195

Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Als het AF-vluchtnummers betreffen: niet altijd. Nogmaals, zie https://www.flyingblue.com/earn-miles/airlines/partner/14/air-france.html

Tijdens het boeken op de Air France website kan je kiezen voor een MiNi-tarief, een Classic tarief of een 'economy' tarief, wanneer het vluchten zijn die worden uitgevoerd door KLM, waarvan de de vluchtnummers ook met KL beginnen.

Waar heb je voor gekozen tijdens het boeken?

15. Stormbreaker

Stormbreaker Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Voor Youth en toen stond er 'economy'. Het stukje met Mini, classic, flex enzo verdween toen en alles stond onder 1 balk 'economy'. Maar ik zie het al, het is toch een Mini tarief want er staat 0PC. Dus alleen handbagage (dat wil ik ook want zo wil ik ernaar toe reizen).

[edit] Belangrijk: tellen deze vluchten wel mee als QF?

16. TravelTheWorld195

Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    In de bevestiging staat vaker 0PC baggage, wanneer je toch baggage mee mag nemen. Ook wanneer je Elite/Elite Plus bent.
    En nee, wanneer je geen miles verdient, tellen de vluchten ook niet als QF's.

17. Stormbreaker

Stormbreaker Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Dat zou heel jammer zijn als ik geen QF's kan verdienen. Dus het is nog even niet helemaal duidelijk of het nou MiNi is of niet. Heb KLM al een bericht op FB gestuurd, moeten zij het maar even uitzoeken.

[edit] Kan dit een aanwijzing bij restrictions zijn dat het op MiNi gaat?:
    NONREF / NO CHANGE

18. TravelTheWorld195

Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Dat hoeft niet per sé; andere goedkope boekingsklasses hebben dezelfde (strikte) voorwaarden als een MiNi-tarief.

19. Stormbreaker

Stormbreaker Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Dan wacht ik de reactie van KLM af. Het goede nieuws is wel dat de dummy uit de boekingen is verdwenen.

20. Stormbreaker

Stormbreaker Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb dus te maken met een minifare, want even in een ander topic gekeken en ingelogd bij AF en er staat dus een 9 aan het einde van het tarief. Balen, maar als ik opnieuw zou boeken kost het denk ik fors duurder.

Deel Deze Pagina