Fly while you still can (and earn miles) ...

Discussie in 'Andere airline programma's' gestart door OilFlyer, 14 okt 2019.

  1. KieWie

    KieWie Blue Tier

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    337
    Trofeepunten:
    63
    De overheid heeft plicht om zo effectief en efficiënt mogelijk met haar middelen om te gaan. Dat kan heel goed betekenen dat ze dus niet ‘penny wise, pound foolish’ te werk gaan door al hun personeel vermoeid de wereld over te sturen dat daar vervolgens in suboptimale staat hun werk moet doen.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2019
    Ambtenaruh en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  2. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Beetje slecht leesbaar, maar artikel uit de lokale krant hier van 2 maanden geleden. De gemiddelde business class reis van rijksambtenaren naar het Caribisch gebied kost 3900 euro pp (alleen vliegticket!)

    upload_2019-10-16_20-43-42.png
     
  3. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Overigens, om even terug te gaan naar de discussie, vind ik dat ze beter business class in vliegtuigen kunnen afschaffen dan loyaliteitsprogramma's. Er passen ongeveer 100 passagiers in economy in de ruimte waar 20 passagiers longhaul business zitten, dus als je die toestellen ombouwt, kun je 80 personen extra meenemen op een vlucht met vergelijkbare milieu-impact, waardoor je op veel routes elke 3 dagen een volledige retourvlucht zou kunnen schrappen, bij gelijkblijvende economy ticketprijzen (als je gaat stunten krijg je Ryanair-effecten, waardoor je geen loyalty program nodig hebt om je vliegtuigen te vullen).

    Gelet op de opmerkingen van enkele ambtenaren hierboven, hebben veel mensen ook helemaal geen zin om voor werk in economy langer dan 6u te vliegen. Wellicht moedigt het überhaupt ontbreken van business class veel zakenreizigers ook aan om eens een extra videocall in te plannen i.p.v. dat 2e bezoekje aan Bonaire in een jaar.
     
  4. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    Gaat op de long-haul vluchten echter niet werken. Met alleen economy tickets is dat namelijk niet rendabel te krijgen (Zie Wow of Primera Air), en zie hoe moeilijk Norwegian het heeft ondanks de premium klasse die ze hebben. Luchtvaartmaatschappijen maken op de lange afstand hun geld vooral met business class (en tegenwoordig premium economy, wat bij veel airlines echter onder non-premium inkomsten valt), wat de tickets in economy zo goedkoop maakt.

    Ook je standpunt omtrent milieu impact gaat niet op, aangezien 80 passagiers plus bagage plus stoelen en alle andere gerelateerde zaken qua extra passagiers (zeer wss extra deuren vanwege x-aantal passagiers dat binnen 1.5 minuut toestel uitmoet, wat extra gewicht is) best wat extra gewicht opleveren, oftewel daar win je per vlucht qua uitstoot niks mee, dat zal zeer waarschijnlijk toenemen.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  5. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Dit valt wel mee, een business class stoel weegt ongeveer 3x zoveel als een economy stoel. Daarnaast is de standaard economy bagagevrijstelling 0kg en business class 64kg pp, dus de drempel om bagage mee te nemen is wat hoger. Het gewicht van de passagiers telt wel mee daarentegen en een extra passagier kost voor 5000 mijl met een 777 ongeveer .4kg kerosine per kg gewicht. De gemiddelde mannelijke passagier op zakenreis weegt 86kg (leisure trips 83kg) dus iets minder dan 34kg extra brandstof per extra mannelijke passagier.
    Het totaalverbruik van die 777 op 5000 mijl is meer dan 69.000kg kerosine. Per vlucht wordt dat weliswaar 3000kg extra kerosine, maar als je 1 op de 5 vluchten kunt schrappen, bespaar je dus alsnog 57.000kg brandstof.

    Of het bedrijfseconomisch haalbaar is om business class te schrappen is een ander verhaal. Maar klimaatmaatregelen zijn bedrijfseconomisch vrijwel nooit interessant. Daarom staan de snelwegen vandaag ook vast met boeren en hun trekkers. Ook voor hen is het bedrijfseconomisch niet zo interessant om rekening te houden met het klimaat.
     
    Sandor vindt dit leuk.
  6. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    1.138
    Trofeepunten:
    203
    Iemand vliegt wel vanuit zijn/haar functie, maar de afweging of een fysiek bezoek echt noodzakelijk is zal niet altijd terecht zijn. In overheidsland zie ik geregeld de logica dat als ergens nog budget voor staat, dat dit dan ook gewoon op moet.

    Ook bij de overheid werken mensen die vliegen leuk vinden. Daarnaast is het nooit vervelend om in de gure maanden het Hollandse weer te ontvluchten voor een paar dagen Antillen. Als je dan ook nog op kosten van de baas in J mag vliegen dan zou ik ook wel een paar redenen kunnen verzinnen om de leidinggevende te overtuigen waarom een fysiek bezoek toch echt noodzakelijk is.

    Verre vluchten voor de baas in Y zou ik inderdaad wel voor bedanken.
     
    Sandor, Thijsk en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  7. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    En dan sturen ze dus je collega of iemand anders die dat wel wilt. Mocht er niemand willen -->skype.

    Een ambtenaar zou standaard gewoon in Y moeten vliegen, ook op longhaul. De persoon vliegt immers op belastinggeld en daar moet zo zuinig en nuttig mogelijk mee omgegaan worden. Daarbij heeft NL een eigen regeringstoestel...
    De vergelijking met AH gaat scheef. Mocht ik het er niet mee eens zijn dat AH personeel enkel in J vliegt, dan ga ik voortaan shoppen bij Jumbo/Coop/etc. Stemmen met je portomonnaie. Dit heb ik destijds ook gedaan met de Zwarte Piet discussie.
    Bij een overheid kun je niet zo 1-2-3 een alternatief vinden (emigreren is redelijk duur in aanloopkosten).
     
  8. LeidenHub

    LeidenHub Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Wat ik meekrijg via mijn vrienden en kennissen die voor het Rijk dienstreizen naar het buitenland maken, is dat het vaak zo is dat ze in het weekend (dus eigen tijd) vertrekken omdat de werkweek niet overal ter wereld op maandag begint.

    Om zo zuinig en nuttig mogelijk met het belastinggeld om te gaan worden de bezoeken echt megavol gepropt. Overdag gaan de emails door, dus daar wordt in de avonden nog aan verder gewerkt. (dit t.a.v. de andere suggesties dat het vooral pretreisjes zijn in de wintermaanden)

    Om te zorgen dat iemand na een nachtvlucht meteen aan de slag kan, vind ik het niet gek om een ambtenaar dan in Business Class te laten vliegen bij een vlucht >6u. Dat lijkt me juist zuinig en nuttig met het geld om gaan. Anders is het logischer om alvast een dag van tevoren aan te komen en een dag later te vertrekken. Op die manier komen er dan extra kosten aan hotelovernachtingen, eten et cetera bij.

    Ik vind het ook een rare houding van de overheid trouwens dat de miles die je verzamelt met een dienstreis niet voor jezelf zou mogen gebruiken. Als je dmv je dienstreizen FB Gold bent, mag je dan op vakantie ook niet de lounge in? En hoe moet de overheid dit controleren of je je vakantievlucht met euros of miles hebt betaald? Enige logische optie zou zijn als je het dan zou mogen verkopen aan het Rijk, maar dat gebeurt ook niet volgens mij.
     
    DirkOnTour en Urbanjazz vinden dit leuk.
  9. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Twee opmerkingen hierover, die eigenlijk overbodig zijn:
    • Het gemiddelde business class ticket van een ambtenaar is 2912 euro duurder dan het gemiddelde economy ticket, op basis van 798 vluchten dus redelijk statistisch significant.
      De gemiddelde hotelprijs voor deze meerdaagse verblijven was 125 euro. Als je elke ambtenaar hypothetisch een volledige week eerder laat invliegen in economy, zodat 'ie rustig kan bijkomen van zijn jet lag en de werkzaamheden die je beschrijft (mails lezen etc.) aan het zwembad kan doen, kost dat hotel ineens 300 euro meer en dat vliegticket 2900 euro minder - daarmee bespaart de belastingbetaler dus 2600 euro. Vermenigvuldigd met 201 business class reizen in een jaar dus meer dan een half miljoen minder kosten en niet zoals je suggereert extra kosten.
    • De wereld zit zo in elkaar dat je richting de Cariben nooit een nachtvlucht hebt, omdat het daar 6u eerder is en alle vluchten in de middag landen. Ik weet niet welke vriend van je teveel gedronken had toen die na een nachtvlucht aan zijn dienstreis begon, maar de overheid vliegt KLM en KLM vliegt niet 's nachts naar het westen.
    Je moet echt een groot fan zijn van belasting betalen als je wel miljoenen wilt spenderen aan business class vluchten voor ambtenaren, want bovenstaande doorrekening gaat alléén nog maar over de Nederlandse Antillen en niet eens over alle ambassades, consulaten, buitenlandse betrekkingen etc.
     
    Thijsk, Urbanjazz en westi vinden dit leuk.
  10. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Laatst bewerkt: 17 okt 2019
    arjen05, Thijsk en Urbanjazz vinden dit leuk.
  11. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    840
    Trofeepunten:
    348
    Die uitleg verbaast me echt. Alsof het bij een willekeurige andere functie waarin internationaal gereisd wordt het er heel anders aan toe gaat. Mijn e-mails gaan ook gewoon door als ik op reis ben, heel gek... Vervang 'Rijk' door werkgever, en ambtenaar door werknemer, dat idee. Feit is echter dat er maar heel weinig bedrijven hun werknemers BC laten vliegen. Het zal economisch dus merendeels niet interessant zijn.

    Overigens vind ik het ook onzin dat ambtenaren met zulke reizen geen miles mogen verdienen.
     
  12. Stormbreaker

    Stormbreaker Newbie

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Ambtenaren mogen GEEN miles sparen met DIENSTREIZEN. Zij mogen WEL miles sparen met PRIVEREIZEN.
     
  13. Stormbreaker

    Stormbreaker Newbie

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Want:
    Artikel 1e. Loyaliteitsprogramma’s 1
    Voordelen, verkregen uit loyaliteitsprogramma’s, die rechtstreeks voortvloeien uit het maken van dienstreizen komen ten goede aan het Rijk, tenzij de betrokkene met inachtneming van door het bevoegd gezag gegeven aanwijzingen deze inzet ten behoeve van volgende dienstreizen.

    Zinsnede in artikel 1e Reisregeling buitenland: "die rechtstreeks voortvloeien uit het maken van dienstreizen"
    En als jurist zeg ik dan: deze bepaling is ALLEN van toepassing op DIENSTREIZEN. Niet op PRIVEREIZEN. Want miles uit een privéreis vloeien niet rechtstreeks voort uit een dienstreis. Bovendien mag een ambtenaar (rijksambtenaren i.i.g.) een privéreis niet combineren met een dienstreis waardoor combinatie is uitgesloten.
     
  14. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Mogen ambtenaren eigenlijk wel zegeltjes sparen bij Albert Heijn?
     
    Robby43 vindt dit leuk.
  15. Stormbreaker

    Stormbreaker Newbie

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Dat heeft toch niets met een dienstreis te maken?
     
  16. LeidenHub

    LeidenHub Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Als je puur naar ticketprijs+hotelprijs kijkt, klopt je berekening, maar als je daarin meeneemt dat een werknemer/ambtenaar ook economische waarde "produceert" en dat op locatie niet net zo goed kan als op kantoor (immers, anders zou iedereen net zo goed altijd thuis kunnen werken en kan je alle kantoorpanden verkopen want dat is veel goedkoper) dan klopt dat dus niet in de berekening. Neem daarin mee dat er tijdsverschil is wat verder samenwerken bemoeilijkt.

    De ambtenaren vliegen ook naar andere gebieden dan de Cariben zoals landen in Afrika en Azië. Mijn vrienden en kennissen vliegen (tot nu toe) nooit trans-Atlantisch.

    Ik vind het persoonlijk ook raar niet meer bedrijven dat doen eerlijk gezegd. Ik denk dat op de kortzichtige termijn economy goedkoper is, maar uiteindelijk denk ik dat de kosten opwegen. Personeelskosten zijn voor de meeste bedrijven de voornaamste kostenpost. Stel dat iemand als gevolg van economy ipv business vliegen 10-20% minder productief is met een jaarsalaris van 50,000 euro, dan kost het dus al snel 5,000-10,000 euro om iemand in Economy ipv Business te laten vliegen.

    Ik werk zelf niet voor de overheid, maar voor universiteiten en ik vlieg altijd economy voor buitenlandse reizen. Maar ik kom altijd al een dag voor het congres begint aan, anders had ik net zo goed niet kunnen gaan want dan ben ik daar toch niet fris.
     

Deel Deze Pagina