Na aanleiding van vele vragen hier op het forum. Hier even een lijst bij welke vertrekpunten of er extra moet worden betaald voor AMEX. Voel je vrij om meer vertrekpunten te geven dan pas ik de lijst aan. Ook vermeld ik even andere bedrijven die kosten rekenen Geen kosten bij KLM (alleen commissie in geval andere valuta): EU, Zwitserland, Noorwegen, Brazilië Extra Kosten KLM: Caribbean OTA’s en reisbureaus die kosten rekenen: TUI 1,1% KLM Package deal x% Winkels zonder extra kosten: Aldi, Jumbo, Dressforless, Bol.com,Pathe Commissie bij AMEX is minimaal 2.5% van aankoopbedrag. Dit vanwege de omrekening naar USD.
Het is inderdaad Europese regelgeving dat er geen extra kosten in rekening gebracht mogen worden voor bankbetalingen met creditcard in de EU. Strikt genomen is de plaats van de transactie dus leidend, en niet het punt van vertrek. Verder geldt: Dat airlines voor AMEX dus (soms) geen toeslag rekenen, is eerder een gebaar dan een verplichting.
Brazilië heeft trouwens ook geen toeslag. Heeft ook met wetgeving te maken volgens mij. GIG: NEE GRU: NEE
TUI NL rekent 1.1% opslag bij betaling met AMEX. Edit: Per saldo betaal je dus precies 0.01 eur voor je "verdiende" award mijl (in geval van een FB AMEX). Dit is gelijk aan de waarde die over het algemeen wordt toegekend aan een FB mijl. Ach ja alles beter dan niets aangezien we toch geen FB mijlen scoren door te vliegen in deze tijd.
Ik heb ook andere bedrijven toegevoegd. Meer suggesties zijn welkom. @TheFlyingDutchboy kun je de titel wijzigen naar ''extra kosten bij betalen met AMEX''?
Bij meer dan de helft van de bestemmingen in deze lijst moet je rekening houden met vreemde valuta commissie. Misschien is het overzichtelijker wanneer het kort en bondig blijft en vooral focust op de sites en vertrekpunten waar er kosten gerekend worden. Geen kosten bij KLM (alleen commissie in geval andere valuta): EU, Zwitserland, Noorwegen, Brazilië Extra Kosten KLM Caribbean OTA’s en reisbureaus die kosten rekening TUI 1,1% Klm Package deal x% Winkels zonder extra kosten: Aldi, Jumbo, Dressforless, Bol.com
Misschien goed om "alleen commissie" ook nog even in een algemene opmerking eronder te specificeren als "minimaal 2.5% van aankoopbedrag". De echte opslag ligt gemiddeld rond de 3% voor USD of nog iets hoger voor niet USD, want die bedragen worden door Amex eerst naar USD omgezet en dan pas naar euro's.
Wat bedoel je daarmee? De officiële koersopslag is 2.5%, maar jij zegt dat de koers die ze berekenen dus ook te hoog is? Overigens heb ik wel een paar tientjes winst gemaakt met terugbetaalde hotel-aanbetalingen naar m'n Amex. Jeuj
Op https://www.americanexpress.com/nl/...mrekenen/?intlink=nl-service-valuta-omrekenen kun je de kosten berekenen. Als je daar een datum invult van een willekeurige dag vorige week en die dag vergelijkt op bijv. https://www.x-rates.com/historical/?from=USD&amount=1&date=2020-03-29 kun je zien dat je bij Amex rond de 3% extra betaalt, los van de kosten die de retailer berekent. Als je als voorbeeld op amex.com de datum 25 maart 2020 en het bedrag 100 GBP invult, zie je dat Amex daarvoor EUR 112,14 in rekening brengt. Op xe.com of x-rates.com zie je dat dat 108,51 had kunnen zijn, een verschil van EUR 3,63. Amex geeft in haar overzicht aan dat de in rekening gebrachte kosten 2,73 (= 2,5%) zijn. Dat klopt, maar daarnaast hanteren ze ook nog een voor hen gunstige koers. Daarmee betaal je in totaal net iets meer dan 3,35% kosten in dit rekenvoorbeeld op amex.com. Als je voor dezelfde datum USD gebruikt, zie je dat het iets lager is, rond de 3,06 %, want dollars worden direct naar euro's omgezet door Amex.
Hun koers lijkt idd wat minder gunstig te zijn dan de MasterCard fx rate. En dan dubbel als je naar een andere valuta gaat. Wel zonde dat men in een internationaal land met een internationale kaart zoals de Amex zulke hoge rates rekent. Maar om me heen zie ik ook dat veel mensen hem gewoon zonder na te denken gebruiken dus ik gok dat ze het gewoon kunnen maken. Overigens lijkt het erop dat Amex in de VS wel kaarten zonder koersopslag en zonder fx levert.
Ik denk niet dat dit snel zal veranderen in Europa, het business model van Amex is stukken anders in de VS. Het grootste verschil is dat Amex een stuk hogere betaling krijgt per transactie in de VS dan in de EU. Waar men daar dik verdient aan normale transacties, zal het hier anders verdient moeten worden.
Amex vind ik juist handig buiten de eurozone om bijvoorbeeld grote hotelbedragen e.d. mee te voldoen in de VS. Maar daar betaal je dan een $5000 rekening dus bijna 150 euro aan FX+opslag voor. Dat haal je er niet uit aan FB-punten, niet met Gold en niet met Platinum. Maar als je het voorschoot voor je werk dan was dat niet per se heel erg. Echter per 20 april worden de voorwaarden veranderd en staat bij 6.1: "U en/of extra kaarthouders mogen de kaart alleen gebruiken als consument en niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Voor zakelijke uitgaven hebben wij andere producten beschikbaar, waarover wij u graag informeren." Mag je als consument nu nog wel iets voorschieten dan? Technisch gezien niet volgens mij.