Business class in kleine vliegtuigen

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door MichaelNight, 16 jun 2017.

  1. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    Wat zijn jullie ervaringen voor wat betreft business class in kleine vliegtuigen op (voornamelijk) binnenlandse vluchten?
    ik zit regelmatig in Tarom OTP-IAS of IAS-OTP , een binnenlandse vlucht (in een ATR-42 bijvoorbeeld). Als ik in businessclass reis is de service beperkt tot diezelfde Twickerreep of zakje nootjes/broodje als in economy maar dan op een schoteltje op een tafelkleedje en mijn cola in een glazen glas ipv plastic. Ik zit doorgaans alleen voor het gordijntje (of met mijn vriendin als ze meereist). Heb dan wel een stewardess voor mezelf...gezellig hoor!
    De stoel is uiteraard dezelfde, je zit voorin maar moet achterin in of uitstappen dus als laatste eruit. Op IAS is sky priority non-existent dus ook niet als eerste er in. Toch vind ik het wel grappig (als onderdeel van een langere reis)
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2017
    Lionell vindt dit leuk.
  2. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Ik vloog regelmatig met Cityhopper. Ik vind het erg prettig om niet tussen de massa te zitten en rust om me heen te hebben. Maar daar krijg je ook net iets meer als jij schrijft, wel dezelfde stoel en als eerste van boord.
    Zoals jij het beschrijft zou echter voor mij geen BC betekenen..
     
    Lionell vindt dit leuk.
  3. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Europese maatschappijen is het vaak zoals hierboven beschreven, niet veel anders dan in economy. Ik zie niet direct grote verschillen tussen airlines die ik gevlogen heb.

    In zuidoost Azië wordt het in mijn ervaring al meer business class. Andere (goede) stoelen, veel betere service en als eerste in en uitstappen.
    In VS heb ik alleen Delta gevlogen aan de verkeerde kant van het gordijntje :) maar had het idee dat het in de business wel een beetje is zoals in Azië.

    Laatst ook een keertje Scoot business class gevlogen. Daar was de stoel zoals normaal een premium economy stoel is. De maaltijden en dranken waren niet anders dan in economy met dien verstande dat maaltijd + 1 drankje inclusief was ipv betaald.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  4. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    EU is inderdaaad wat teleurstellend nadat je in Azië/USA first hebt gevlogen. Zelfde stoelen, tegenwoordig helaas ook geen privacy meer op een hoop KL Cityhopper vluchten (stoel naast je is gewoon bezet). Geen PDB, aparte bus/SP wanneer van toepassing, geen dedicated crew etc.

    Azië/USA is een heel ander verhaal. Heb gevlogen met oa 9W, CZ, MU, XF, KE, DL. Altijd 'echte' first class stoelen, een aparte bus indien van toepassing, soms een Porsche ride, PDB, dedicated crew, toweltjes, slippers (Azië), maaltijden & drinken, snack boxes enz. Over het algemeen nog goedkoper ook dan hier in de EU.

    Wel weer niet altijd een standaard maaltijd op bepaalde tijden/vluchtduur en geen lounge access bij een hoop USA airlines. Maar ja met AMEX/PP of met een SC membership kom je er ook in.
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2017
  5. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    sinds 9/11 is de bc uit europa verdwenen. de zakenreizigers bleven en masse weg de bc bleef leeg en alle airlines hebben toen razendsnel de bc omgebouwd. weg gingen de grote stoelen, weg ging de trolly met rinkelende flessen en zo voort. de huidige bc is komplete onzin binnen europa. zelfde stoelen, enige verschil is dat je achterin een gesmeerd broodje krijgt en voorin zelf je broodje mag smeren. bc in een city hopper? google eens klm business class interior 1995. voor intercontinentale vluchten is het uiteraard wat anders.
    voor veel maatschappijen in de bc een dikke spagaat want ze is bijna altijd vrijwel leeg. door de intercontinentale doorvliegers moet ze wel blijven bestaan met dus veel kosten met slechts een paar passagiers. wel eigen steward enzo.
     
  6. jvz

    jvz Blue Tier

    Berichten:
    223
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    43
    Wat zou ik moeten krijgen dan? Het leidt bij mij niet tot afbeeldingen of pagina's waarmee ik een beeld krijg van oude europese business class van KLM..
    Ben benieuwd naar wat concretere suggesties..
     
  7. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    Ik krijg ook niets wanneer ik dat google. In de 90s vloog ik veel LHR en LGW, meestal met BA of KLM. Toen easy jet net begon 1x geprobeerd met deze naar londen maar daarna nooit meer de behoefte.
    Ik heb in die tijd een keer KLM businessclass LGW -AMS gevlogen, weet niet meer wat voor Fokker (50?) , ik herinner mij het type stoelen ook niet..wel weet ik nog dat ik garnalen heb gegeten en de stewardess mij zat op te jagen...te weinig tijd voor al die garnalen op die korte vlucht. En champagne of ju d'orange voor vertrek..
    Verder vloog ik nooit businessclass in die tijd. Maar door die herinnering denk ik dat Businessclass in Europa in die tijd nog echt wat voorstelde..Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de Businessclass reizigers binnen Europa van weleer.
    Ik ben vooral benieuwd naar een seatplan en foto's van businessclass stoelen in de Fokkers 50 en 70 en 100 (bestonden die ook?) in die tijd..
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2017
  8. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Je was zelf afgetrapt met Tarom vluchten, maar ik zat eens in een Tarom Boeing vorig jaar naar OTP, en hun business class heeft wel echte 2x 2 stoelen in de breedte zonder leeg gelaten tussenstoelen. Ik weet niet wat de leeftijd van hun vloot is, maar ik had het idee dat het interieur toch wel uit de jaren 90 stamde...
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  9. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    Ja op de 737 's heeft TAROM nog de echte grote stoelen, die heb ik dan op segment AMS-OTP vv, En ook al zijn ze oud,ik vind het prima...maar ik trapte af over de kleine toestellen van TAROM: de ATR 42 etc. en die hebben dezelfde stoelen als economy. Mijn eerdere vraag ging niet alleen over de stoelen maar ook over de service...
    Ik ben benieuwd naar de nieuwere toestellen van TAROM...echte stoelen of ook middenstoel-policy..
     
  10. SanHor

    SanHor Blue Tier

    Berichten:
    108
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Recentelijk ook OTP-AMS gevlogen in een -700 en idd het ziet er allemaal klassiek uit.
    Echter de leeftijd van de kisten valt mee:

    https://m.planespotters.net/product...ufacturer=Boeing&type=737&fleetStatus=current
     
  11. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    Bedankt voor deze link. De kisten zelf zijn dus niet uit de 90s maar na 2000. Als ik zo de commentaren over businessclass europe i.h.a. lees is Tarom een van de weinigen die nog grote stoelen heeft in Europa. Nu ben ik wel benieuwd naar de 737-800..deze kisten zijn nieuw bij TAROM..ben benieuwd naar de stoelen!
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2017
  12. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    Zit nu in de lounge te OTP...wijntjes en water met ijs, veel ijs, bloedheet..open lounge dus de hitte van de terminal stijgt naar boven..
    Maar goed daarnet had ik de vlucht business IAS-OTP..- in een ATR-72 deze keer..ik was weer de enige vóór het gordijn..reuze gezellig met een privé stewardess..nu versta ik al aardig wat Roemeens en ik hoorde achter mij "is hij iemand speciaals" en " wat gaat hij doen met die stewardess alleen achter dat gordijn..." :))) . Eten was lekker deze keer...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    887
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Ooit een keer 'First Class' gevlogen op een CRJ 900 met AA van CLT naar IAD. Zelfs in zulke kleine toestellen zitten betere stoelen in business class.
     
  14. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Slecht nieuws @MichaelNight, Tarom heeft sinds vorige maand 2 nieuwe 737-800 NG's in dienst genomen, en daar zit helemaal geen business class meer in en er wordt ook geen business class tarief verkocht op de vluchten die worden uitgevoerd met die twee toestellen.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2017
  15. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    Dat is inderdaad heel slecht nieuws en dat verklaart dat ik het soms niet meer kon boeken...Tarom raakt een trouwe klant kwijt....

    upload_2017-7-15_13-17-4.png
     
  16. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    887
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Ik snap die Europese maatschappijen soms niet. Het gaat hier toch echt om een vlucht van meer dan 3 uur. In de VS of Azië vlieg je dan al snel op een wide-body met echte business class. Als ze in Europa op deze manier de concurrentie willen aangaan met de low-cost, is het een verloren strijd. Ze zouden zich juist moeten onderscheiden met een goede business class en inzetten op de zakelijke reizigers, zoals DL in de VS doet.
     
    Tim82 vindt dit leuk.
  17. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    Inderdaad...en in het geval van een reis met 2 segmenten die in totaal 6 tot 8 uur duurt binnen europa vanwege een overstap op/van een binnenlandse vlucht ...ook wachten in de lounge is er niet meer bij dan...hieronder een voorbeeld van de volledige reis die ik boek :
    upload_2017-7-15_17-59-58.png
     
    Tim82 vindt dit leuk.
  18. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    887
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Tsja, belachelijk! Upgrades naar een volwaardige business class zou juist een reden zijn om niet voor de low-cost te kiezen en in Flying Blue te investeren. Nu dient die middelstoel nergens voor...
     

Deel Deze Pagina