BA Avios systeem gehackt

Discussie in 'Nieuws' gestart door Lionell, 30 mrt 2015.

  1. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Hopelijk zijn er onder de IVV leden geen slachtoffers gevallen tijdens de hack van het Avios systeem... Best jouw account checken, saldo controleren en onmiddellijk paswoord veranderen!

    Bron: Security.nl

    Aanvallers zijn erin geslaagd om toegang tot tienduizenden frequent flyer-accounts van British Airways te krijgen en allerlei bonuspunten te stelen doordat gebruikers hun wachtwoord voor de dienst ook voor één of meer andere websites hadden gebruikt, zo stelt de Britse vliegmaatschappij.

    In een e-mail aan getroffen klanten meldt British Airways dat het "ongeautoriseerde activiteiten" met betrekking tot het "Executive Club-account" van de gebruiker heeft ontdekt. Het gaat om een automatische aanval waarbij er met op andere plekken gestolen inloggegevens werd geprobeerd in te inloggen. The Guardian meldt dat het om tienduizenden getroffen gebruikers gaat. Om gebruikers te beschermen is besloten om alle accounts af te sluiten en het wachtwoord te wijzigen. Voordat gebruikers opnieuw kunnen inloggen moeten ze eerst een nieuw wachtwoord aanmaken.

    Op Reddit en Twitter zijn allerlei boze berichten van klanten die laten weten dat hun Avios-punten allemaal zijn gestolen, voorheen bekend als Airmiles. Het is een beloningsprogramma waarbij consumenten bij het winkelen allerlei bonuspunten kunnen verdienen die vervolgens voor reizen zijn te gebruiken. Volgens British Airways zou er geen persoonlijke informatie zijn buitgemaakt en is het druk bezig om de situatie op te lossen.
     
    tgrhuis12 vindt dit leuk.
  2. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    mijn Avios waren ook weg, maar net (ongeveer een uurtje geleden) stonden ze er weer.
     
  3. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Mijn Avios ook. Sinds gisteren gelukkig weer terug :)
    Is er reeds bekend via welke derde partij dit is gelukt? Ik gebruik alleen Awardwallet..
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2015
  4. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Ben ze ook even kwijt geweest. Moest ww opnieuw instellen op BA
     
  5. Friso89

    Friso89 Newbie

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    Ik kreeg net een mail van BA om mijn wachtwoord te veranderen. De hackers zullen in ieder geval niet veel aan mijn account hebben gehad, áls het ze alleen om de miles ging. Er stond namelijk niks op;)
     
  6. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Er is nog niet bekend of het via een derde partij is gebeurd, in veel media verschijnen berichten dat het zou zijn gebeurd met een automatische tool die zoekt naar zwakheden in het systeem, zo heel moeilijk is dit niet... je zou er van schrikken wat er mogelijk is, niet dat ik er iets van af weet :D
     
  7. Sand0rf

    Sand0rf Blue Tier

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    137
    Trofeepunten:
    43
    Bij mij staat er ook niks op dus veel viel er niet te halen ;) Maar heb ook geen mailtje gehad overigens
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  8. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Ik kreeg gisteren pas een email van BA over het feit dat het systeem was gehackt en of ik m'n paswoord wilde veranderen, ook lekker op tijd...
     
  9. Sand0rf

    Sand0rf Blue Tier

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    137
    Trofeepunten:
    43
    Wellicht dat nu langzaam de omvang bekend wordt en er meer accounts zijn gekraakt dan eerder was gedacht?
    Het is in ieder geval slordig
     
  10. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Tienduizenden vond ik op zich al heel wat, als het er nu nog meer zijn... Vandaar altijd sterke paswoorden gebruiken, alleen jammer dat sommige sites van loyalty programma's het niet aan kunnen of toelaten om moeilijke paswoorden te gebruiken.
     
  11. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Was ik nog net op tijd met het boeken van mijn positioning vlucht naar DCA. Dagje later en ik kon niet bij mijn miles.
     
    Lionell vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina