Hoi, Ik ben nieuw hier en ook weer niet zo'n frequent flyer, dus vandaar deze vraag. Onlangs via KLM een retourvlucht van AMS naar Los Angeles geboekt. Ik zie nu dat een ruimbagage koffer qua grootte maximaal L + B + H = 158 cm mag zijn. Is dit nieuw? Een Spinner 82 koffer van Samsonite H 81 x B 59 x D 34 = 174 cm is dus niet met deze reis mee te nemen? Via Delta en Alaska Air maak ik vanaf LA een paar binnenlandse vluchten en daar zag ik eenzelfde limiet staan, maar dat snap ik dan nog wel (immers: binnenlands). Ik zou toch graag met deze koffer reizen, maar zie verder nergens evt. extra kosten vermeld staan voor grotere koffers. In mijn beleving is een koffer van dergelijke grootte vrij normaal voor een verre reis als deze, maar KLM denkt daar anders over? Of is dit inmiddels ook bij andere airlines het geval. Drie jaar geleden deze koffer ook probleemloos met British Airways en American Airlines meegenomen met dezelfde route of met Tui naar Canada. In 2015 ook met KLM/Delta van Amsterdam naar NYC. Transavia binnen Europa ook geen probleem, dus ik ben verbaasd over deze (nieuwe?) restricties? Hoe streng zijn ze daar in? Sluit zo'n 'koffer-inname-systeem' op bv. Schiphol dan gewoon niet en kun je niet inchecken? Ik hoor graag jullie bevindingen, kennis, suggesties en ideeën hierover. Alvast bedankt!
Ik kan me niet voorstellen dat ze hier moeilijk om doen. Maten lijken me niks extreem. Mochten de machines van KLM een afkeur geven, gewoon even bij een bemande balie proberen. Die zullen het niet eens opmerken
Deze reactie vormt weliswaar geen antwoord op jouw vraag maar ik wil hierbij wel doorgeven dat 2 bij elkaar verpakte / op elkaar gestapelde bananendozen precies vallen binnen deze maximumafmeting van 158cm. Handig voor als je een hoop losse spullen wilt meenemen en op je bestemming wilt/kunt achterlaten.
Keek even in xe app. Staat er inderdaad. Is me eerlijk gezegd nooit eerder opgevallen. Waarschijnlijk willen ze zich indekken voor als er iemand z'n bankstel wil inchecken o.i.d. Kan me niet voorstellen dat ze van jouw formaat koffer een probleem maken.
Ik wilde laatst een pakket inchecken dat tegen de 170cm zat (l+b+h) en 18 kg woog. Ter voorkoming van problemen heb ik het een paar weken van tevoren voorgelegd aan de platinum servicelijn. Daar hebben ze het uitgezocht en ik heb per mail een bericht gehad dat omdat het groter was dan 158cm, het vervoer op aanvraag zou zijn met kosten tussen de 100 en 300 euro. Mijn bagagevrijstelling was 3x32 kg (world business + status). Uiteindelijk heb ik m'n spullen anders verpakt, zodat het 161cm was, 3cm over de limiet en ik dacht ik probeer het gewoon. Het is me bij de SkyPriority balie op Schiphol niet gelukt om dat in te checken - werd geweigerd, ondanks de ruime vrijstelling. Heb toen alle stukken los ingepakt en laten sealen bij de stand recht tegenover de priority check-in, waardoor het 4 kleine pakketten waren van 4,5kg per stuk en ongeveer 155 per pakket; dat mocht wel, hoewel het 1 koffer meer was dan toegestaan. Ze checken dus liever 4 kleine koffers in dan 1 grote.. Volgens mij ligt het er een beetje aan wie je treft. Bij de balie is er nog een supervisor bijgekomen, maar dat mocht niet baten..
Ik denk dat 158 cm een maat is voor een standaard bagagesysteem oid. Als je een doos meeneemt rond deze maat zullen ze eerder 'getriggered' worden dan als je een standaard koffer meeneemt denk ik
Bedankt voor jullie reacties. Heb de vraag ook gesteld bij KLM op Twitter en daar kreeg ik de volgende reactie: Hi Ronald, de totale maximumafmetingen zijn inderdaad 158 cm. Je kunt de koffer inchecken, maar er kan wel een toeslag voor afwijkende bagage worden gerekend. De uiteindelijke beslissing hierover wordt genomen door onze collega's op het vliegveld, zij zullen je koffer eerst meten en wegen, waarna de eventuele toeslag berekend zal worden. Meestal is deze toeslag echter EUR250.00 per vlucht tussen Nederland en de VS. Ik vind het risico te groot om straks met een koffer te staan die niet mee kan, dus ik denk toch maar dat ik een kleinere ga kopen...
Ik blaas m'n eigen discussie even weer nieuw leven in. Door de hele Corona-shit de boel moeten annuleren, maar hopende op betere tijden, moet ik nog steeds een geschikte koffer hebben. Ik zie in de ING punten shop nu een mooie aanbieding staan van een Samsonite S'Cure Spinner 75cm (89 euro +1000 punten), die qua afmetingen precies 158 cm is (75+52+31). Maar... Omdat het 'excact' de maximae afmeting is, vind ik het wel tricky, dus zou ook voor de Samsonite S'Cure Spinner 69cm kunnen gaan (69+49+29=147), dan zit ik zeker goed. Maar liever ga ik voor het slagje groter. Wat zijn jullie reiservaringen met de Samsonite S'Cure Spinner 75cm. Wordt deze ruim geaccepteerd, ondanks deze excacte maximale afmeting? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik heb zelf deze koffer en heb zonder problemen al meerdere keren met KLM hiermee kunnen vliegen. Je kan dus prima voor de 75cm versie gaan.
Wij reizen al een aantal jaren met maximaal drie Samsonite 82 spinners. Nog nooit problemen ondervonden bij het inchecken (KLM, Delta, Lufthansa, Swiss, Hawaiian, Aer Lingus, Finnair, SAS etc etc). Reis zowel economy als business en bij de meeste maatschappijen geen status.
Ik wist dit niet eens, en ik vlieg vaak KLM - al 4 jaar met een Samsonite Neopulse 81 cm spinner reis (totaal afmeting 165 cm bij nameten) en deze deponeer ik altijd zonder problemen op Schiphol in de selfservice drop off van KLM. Bij terugvluchten heb ik meestal een drop off aan de balie, maar nog nooit ook maar een opmerking gehad. Bij andere maatschappijen waar ik regelmatig mee vlieg ook niet (Austrian, Swiss, Emirates) terwijl 158 cm blijkbaar vrij gebruikelijk is. Nu kan je eigenlijk altijd een sportuitrusting van max 300 cm LBH meenemen ipv ruimbagage en als cargo kan je alleen dingen over de 32 kg en 300 cm boeken, dus ik zou het heel raar vinden als de toeslag voor een paar cm meer erg duur zou uitvallen. Dan sta ik er aan de balie op dat ze het als sportuitrusting beschouwen.
Denk dat ze niet moeilijk doen. Ze kijken met name naar het gewicht. Maar ik reis bijna altijd alleen met handbagage. Behalve wanneer ik ga skiën.