Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Oke( het was eigenlijk €99 ;)

Vorige week AMS - WAW €65. Maar toen zaten er met mij twee mensen. Die vlucht naar LIS vond ik net iets te lang. Maar gelukkig heb ik altijd wel iets te doen bij me (hetzij werk, hetzij entertainment).

2. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Wat ik me afvraag: ik heb deze vlucht geboekt binnen de termijn was die bonus Miles krijgt ivm de verjaardag van Flying Blue. Krijg je dan bonusmiles over SAF, stoelupgrades etc als je die koopt na de termijn waarbinnen je geboekt had moeten hebben (20 juni)?

Tweede vraag: staan die bonusmiles in het overzicht van je passagiersgegevens of krijg je die erna toegekend?

3. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    78
    Trofeepunten:
    28
    Afgelopen dinsdag naar Bonaire gevlogen met KLM.
    Nog nooit zo’n lege vlucht meegemaakt, ik denk nog geen 50%. Crew ook nog nooit meegemaakt en ik ook niet op deze route.
    Last minute toestel wijziging (2h voor vertrek) van een A330-300 naar A330-200. BC zat vol, maar door een kleiner toestel waren er ook minder BC stoelen wat resulteerde in passagiers die niet mee wilde gaan dus die koffers konden weer van boord daardoor wel wat vertraging.

persoonlijk wel een fijne vlucht gehad, heerlijk de ruimte :)
    Service zoals normaal, ik had als crew de mensen die aan boord waren juist extra in de watten gelegd maar dat zat er niet in.

Voor KLM minder, denk toch dat het ook wel met de frequentie van TUI te maken heeft en Corendon die is gaan vliegen op CUR/BON.

Dan1 vindt dit leuk.
  4. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Vroeger mocht Corendon stoelen op KLM-vluchten. Dat zal nu ook wel pijn doen. Hoe meer concurrentie op de routes naar de Cariben hoe beter.

Zouden de concurrenten ook goedkoper zijn?

KLM heeft jarenlang de hoofdprijs kunnen vragen. Als ze niet door willen blijven vliegen met halflege kisten dan zullen ze wat aan de ticketprijs moeten doen.

5. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.200
    Trofeepunten:
    408
    Wat ik mij nu afvraag, als je een ultimate change gebruikt om een vroegere vlucht te nemen, dan krijg je daarvoor een bevestiging middels een nieuw ticket.
    Wat nu als de eerdere vlucht vlak voor vertrek wordt geannuleerd, en je, bij gods gratie, weer met de oorspronkelijke vlucht mee mag, heb je dan recht op compensatie?
    Je hebt immers een nieuw ticket…

6. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    78
    Trofeepunten:
    28
    ik ben het volkomen met je eens, er is inderdaad meer concurrentie en dat zal KLM zeker voelen.
    Nu moet ik wel zeggen dat ik dit op deze route nog nooit heb meegemaakt.
    KLM is niet goedkoop maar zeker ook niet duur, als je het vergelijkt met TUI is het verschil vaak minimaal.
    Nadeel bij KLM is alleen alle bijkomende kosten denk aan een EC stoel wat zo 120-140 euro p.p. Enkele reis is. Dat drijft de prijs behoorlijk op.
    Een standaard economy class stoel is doorgaans rond de 600-700 euro.

7. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.490
    Trofeepunten:
    303
    Tui vraagt ook 80 euro voor stoel selectie voor een stoel van 78 cm, wat gelijk staat aan een standard KLM stoel, en 750 euro per enkele reis voor sky priority achtige ervaring met lounge toegang en een premium economy stoel. Als je dat laatste boekt, dan kom je zo op 2250€ voor een retourtje.

8. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    302
    Trofeepunten:
    63
    Vandaag bij vertrek (bagage drop off) gevraagd of de agent mij op een vlucht eerder kon boeken bij mijn overstap in Parijs naar Amsterdam. Dat kon wel (duurde lang). Daarna vroeg de agent mij of status members automatische upgrades krijgen, het systeem had mij namelijk automatisch op business class gezet :)

9. r0n

r0n Newbie

Leuk Bevonden:
    45
    Trofeepunten:
    13
    WBC vrijhouden voor IPB gebeurt niet...

Als IPBer ben je de allerlaatste die een uiteindelijk onverkochte stoel mag opvullen en afhankelijk van functie, dienstjaren enz. kan dit WBC zijn.

Dat KLM er tegenwoordig voor kiest om een stoel liever leeg te laten dan 'goedkoop' de mogelijkheid tot upgraden aan te bieden heeft te maken met het feit dat daar in het verleden blijkbaar te veel op werd geanticipeerd. Zeker op routes waar de WBC vaak meer open stoelen had.

Ruut vindt dit leuk.
  10. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.200
    Trofeepunten:
    408
    Voor een zuivere IPB'er klopt het inderdaad dat je onverkochte stoelen mag opvullen en het risico bestaat dat je niet meekan, of als je echt mee wildat je dan op een jumpseat moet plaatsnemen.

Echter zijn er ook genoeg 'IPB' passagiers die geboekt WBC mogen vliegen, dus die weten vooraf al of ze mee mogen in WBC, dit geldt voor de medewerkers die een lang dienstverband hebben en sommige senior functies al purser en piloten.
    Wel is het zo dat niet iedere stoel op een vlucht naar een IPB passagier vooraf kan gaan, alleen die in een bepaaalde boekingsklasse worden aangeboden, dat is bijvoorbeeld dezelfde vijver waar de Ultimates uit moeten vissen voor de gratis upgrades.

Dan1 vindt dit leuk.
  11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Net weer een nieuwe vlucht naar LIS geboekt via het zakelijke reisbureau. Ik kreeg een standaardstoel op rij 32 (B737-900). Nu kon ik voor de heenvlucht echter wel mezelf al op EC zetten op rij 10, met nog heel veel EC stoelen vrij in rijen 7 -10. terugvlucht (nog) geen EC-stoelen vrij.

Mijn vluchten AMS - LIS - AMS waren niet geheel probleemloos, maar wel met een bijzonder einde. Crew kreeg de wifi niet aan de praat. Ondanks meerdere keren resetten. Zelfs de captain waagde een poging, maar helaas. De A321neo vond ik wel een mooi toestel. Er was helaas iets misgegaan met het EBC-lunchpakketje, dus de maaltijdbox was dit keer volledig van plastic.

Terug vertraging (door de NATO-top) zat ik EBC op rij 4 met het gordijntje en een lege rij voor me. De service was al begonnen maar ik en iemand op rij 4ABC werden overgeslagen. Met wat moeite de aandacht kunnen trekken van de crew die erg druk was. Bleek dat men door een te korte turnaround time dit was vergeten.

Ook op de terugweg deed de wifi het niet. Aan aandacht van de crew echter geen gebrek. Dit keer kreeg ik een keer een lunchdoos zonder bestek, maar ook dit werd snel opgelost en was gelukkig niet de voorbode van nog meer ellende.

Wat ik cool vond: op een gegeven moment keek ik uit het raam (ik zat op 4F en zag ik de zee naast me met in de verte verlichting van een ander land. Beneden mij een stad die ik herkende, maar niet echt op de route lag. Bleek dat we i.v..m. de luchtruimsluiting boven Den Haag over Londen vlogen (Stratford). En uiteindelijk weer een stuk over de Noordzee om boven Noord-Holland weer te kieren langs Amsterdam en te landen. Dat was een hele bijzondere, coole approach!

michiel1 vindt dit leuk.
  12. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.789
    Trofeepunten:
    428
    Komt wel vaker voor dat als je uit Portugal komt je via Londen vliegt. Althans, ik ben wel vaker over Londen gegaan iig :)

Dan1 vindt dit leuk.
  13. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Men, ik dacht ik speciaal was :D

14. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.789
    Trofeepunten:
    428
    Gewoon doen alsof je dit niet gelezen hebt :p

westi en Dan1 vinden dit leuk.
  15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Ik vlieg nog niet zoveel op AMS - LIS :D

Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  16. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.200
    Trofeepunten:
    408
    Het is ook niet de kortste route, maar door drukte boven Frankrijk is de route via de UK inderdaad niet geheel uitzonderlijk.
    Al kan het nu best mogelijk zijn dat de route via de Noordzee langs de kust niet beschikbaar was door restricties dat dit de meest logische route was.

Tip voor de vlucht in de 737-900, want ik las je hebt voor rij 10 gekozen, ehm stoelen 10A en 11A en 11F hebben een geblokkeerd raam, dus daar wil je niet zitten, althans niet als je naar buiten wilt kijken.
    Het is daarnaast verstandig om eigenlijk wat verder naar voren te zetten, want van de 737-900 heeft KLM niet zoveel toestellen, dus de kans is groot dat het opeens alsnog een 737-800 wordt, dan gelden qua zitplaatsen dezelfde 10A, 11A en 11F die je niet moet nemen.

Ruut en Dan1 vinden dit leuk.
  17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Dank voor de tip! Ik moet, denk ik, nog even wachten totdat er meer stoelen voorin beschikbaar komen <72 uur voor vertrek. Dan zet ik mezelf een paar rijen hoger.

18. r0n

r0n Newbie

Leuk Bevonden:
    45
    Trofeepunten:
    13
    Klopt niet helemaal...

Afhankelijk van o.a. dienstjaren mag je 1x per kalender jaar met een beperkt aantal door KLM geselecteerde vluchten, data en hiervoor beschikbare stoelen geboekt IPB vliegen, maar niet in WBC en PE.
    Voor de rest is IPB gewoon opvullen, ook na eventuele upgrades, van onverkochte lege stoelen.

Het wel of niet uitgeven van jumpseats voor IPBers wordt door de crew (cpt) bepaald en is helaas niet altijd een zekerheid.

19. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    338
    Trofeepunten:
    63
    Dat zal best de regel zijn maar ik neem aan dat we allemaal wel gezien hebben dat IPBers door de crew gewoon vooraan geplaatst worden. Op vluchten naar Aruba regelmatig gezien en trouwens BCN ook.

20. r0n

r0n Newbie

Leuk Bevonden:
    45
    Trofeepunten:
    13
    Klopt... reseat wordt zeker ook gedaan, maar meestal pas als iedereen aan boord is.
    Mijn punt is dat er geen stoelen worden ingepikt die eigenlijk voor betalende pax beschikbaar zouden moeten zijn.

Ruut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina