Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Ik zie op mijn volgende vlucht AMS - LIS een zeer beperkt aantal PE stoelen. Er is er nog eentje vrij op het midden ergens en dat lijkt me toch wel erg sterk. Wellicht waren dat de rijen die eerder verkocht zijn.

Ik kon nu alleen de stoelen bij de nooduitgang kiezen en de paarse stoelen voorin. Paar dagen voor vertrek komt alles vrij en schuif ik mezelf naar voren op het oranje stoeltje. Overigens vlieg ik voor het eerst met (niet meer zo nieuwe) Airbus A32neo!

2. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.199
    Trofeepunten:
    408
    Ja ik snap dat de stoelen voorin mogelijk nog 3 dagen voor vertrek beschikbaar komen, maar dan wel voor iedereen, dat is mijn punt, want anders zal KLM inkomsten mislopen als ze dat alleen voor de Gold en Platinum members doen en niet voor passagiers die er eventueel voor willen betalen.

Op de Airbus 321 ligt het er vooralaan hoe goed het toestel gevuld is, want als die niet zo goed gevuld is dan blijven de rijen business class vaak waar ze zijn, ook als daar bijna niemand zit.

Reden is dat je op die manier op een natuurlijke manier afdwingt dat wat meer mensen achterin zitten en kan in je in de front meer cargo laden.
    Dat zorgt er voor dat er minder cargo achterin hoeft, en zo is de load en balance beter, en in theorie zelfs goed voor het uitstapproces, want als je teveel cargo achterin laadt en deze niet eerst verwijderd voor het uitstappen kan het zijn dat doordat het uitstappen door het pakken van koffers uit de bagagebakken lang duurt teveel gewicht op de achterkant komen en kan het toestel achterover tippen.

Het is niet alleen KLM die dit doet, bij Air France lijkt het soms dat de A321 helemaal vol zit en blijkt opeens na het instappen dat de rijen voor rij 10 nagenoeg leeg zijn terwijl deze achteirn helemaal gevuld is.

3. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    27
    Trofeepunten:
    18
    Volgens mij al eerder. Ik heb de rij stoelen al vaker een paar dagen voor de afslag (t-50+) van de courtesy seat voor de ulti’s gezien.

4. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.199
    Trofeepunten:
    408
    De 3 dagen vooraf rond 03.00 uur kan best wel kloppen, ben vaak nog wel eens wakker rond middernacht, en dan is het gordijntje nog niet naar voren geschoven, maar de volgende ochtend zie ik dat dan wel, en dat geldt dan voor een eventuele ochtend en eventuele middag of avondvlucht over 3 dagen.

Waar ik mij wel heel erg aan erger is het inzetten van een ander toestel, want dat doet men op het moment dat de ulti block al is geweest en die vervalt bij een toestel swap.
    Of als het gordijntje opeens toch weer een rij naar achteren gaat, dan worden die mensen opeens ook herverdeeld direct naast mij.
    (Want ik kies nooit de plaats direct achter het gordijntje, naast dat je dan minder 'overzicht' hebt zijn nou net de eerste rij plekken die mensen nog wel eens actief vragen en krijgen waar een gate agent die niet beter weet de ulti blok gewoon negeert...

5. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Interessante info over de load balancing, Ozzie.

Met nog twee dagen voor OLCI kan ik op de app helemaal geen stoelen meer selecteren. Net via de website gekeken en da lukt wel, echter is alles tot en met rij 6 nog grijs/niet te selecteren.

Is die gare proef met betaald eten nog steeds een ding op AMS - LIS, trouwens?

6. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.199
    Trofeepunten:
    408
    Voor de vlucht op zaterdag zou vandaag de stoelen eventueel moeten vrijkomen, maar als ik zo naar de milesprijzen kijk zit biz behoorlijk vol, eco wat minder, dus is er geen noodzaak om het gordijntje naar voren te halen.

Volgens mij is de proef nog wel gaande, ik ga toevallig ook zaterdag richting Lissabon, maar dan wel vanaf Parijs waar de proef volgens mij niet geldt, voor de terugvlucht heb ik nog geen bericht ontvangen over de eventuele ulti voordelen maar volgens mij gebeurd dit wat korter voor verrtek als ik mij goed kan herinneren.
    Ik zit niet zo vaak op de vlucht naar Lissabon de laatste keer was toevallig de eerste vlucht in februari waarop betaalde catering werd ingevoerd en waar ik het cabinepersoneel hoorden aangeven dat ze nu bij TUI werkten...

bernard vindt dit leuk.
  7. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Ik vlieg een dagje later ;)

8. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.199
    Trofeepunten:
    408
    Dan zou je het morgen kunnen zien of er voor zondag het gordijntje wat opschuift.

Economy zit trouwens niet vol zo te zien, ben benieuwd wat het biz aanbod is, als deze niet vol zit en men wil een hoge prijs, zegt men eigenlijk, we willen niemand voorin het toestel.

9. TimH

TimH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    397
    Trofeepunten:
    63
    De proef bij KLM is gestopt en krijgt voorlopig geen vervolg. :)

bernard en Dan1 vinden dit leuk.
  10. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Haha, mooi zo. Wat een grap :D

11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Er zijn 12 economy comfort stoelen bijgekomen. Ik heb mezelf zojuist op rij 5 op het oranje stoeltje gezet :cool:

12. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    KLM is steeds meer ‘veel, voor weinig’. De prijs en de service, that is :D

bernard vindt dit leuk.
  13. Thijs84

Thijs84 Newbie

Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Wel goed te lezen dat het niet wordt doorgezet. kennelijk helpt al het klagen dus wel.

14. TimH

TimH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    397
    Trofeepunten:
    63
    Ik begrijp dat vooral het papierwerk (elk land heeft andere wetgeving) een belangrijke factor was en de crew bleef zich bezwaard voelen om met BOB langs te gaan.

15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Papierwerk snap ik niet zo. Er ging al catering mee op vluchten en er zijn ontzettend veel airlines die betaalde producten en catering aanbieden, waar KLM van geleerd had kunnen hebben. Transavia, bijvoorbeeld. Maar KLM en Transavia werken helemaal niet zo goed samen. Weerstand van personeel is ook niet echt een goed argument om iets niet te doen. Zeker met die vakbondsmentaliteit.

Het was gewoon een ontzettend slecht idee dat niet aansloot op de reiservaring van de klant. Net als die verplichte vegetarische opties (de betaalde catering was dat nadrukkelijk niet) en armoedig houten bestek. Dit idee is gebracht als iets wat de reiziger wilde, maar was een onderzoek naar een nieuwe revenuestream om wat aan de kostenproblematiek te doen.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben geen voorstander van die betaalde catering bij KLM. Maar dan wil ik wel weer betere opties dan dat kleffe bammetje, waar met verbazing op wordt gereageerd als je vriendelijk bedankt. Het verbaast me oprecht dat KLM dit idee vanuit logistiek niet kan operationaliseren.

Ik denk dat het naast een slecht plan ook heel slecht bedacht en geïmplementeerd plan was. Ze hebben een eigen cateringdienst en jarenlang op vluchten door heel Europa warme snacks geserveerd, maar met dat zelfde karretje dezelfde warme snacks serveren en ervoor betalen lukt ineens niet?

16. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.199
    Trofeepunten:
    408
    Er zijn ook diverse onderzoeken gedaan bij passagiers achteraf om de mening te geven over de betaalde catering.
    Dat wordt natuurlijk ook meegenomen bij de evaluatie van dit project.

De vraag is inderdaad of deze 'nieuwe beleving' aansluit bij de verwachting van de klant, en KLM is niet geholpen dat andere luchtvaartmaatschappijen juist in tegenstelling tot de verwachting opeens weer een uitbreiding gaan doen van het gratis aanbod van de catering in plaats van alleen water en een koekje of chocolaatje.

Ik denk dat KLM wel wat kan doen aan de manier waarop de catering wordt aangeboden.
    Ik snap best dat je op een vlucht naar Parijs uit Amsterdam kleine blikjes aanbiedt zodat de catering snel kan worden gedaan.
    Maar het slaat echt nergens op dat je op een vlucht van Amsterdam naar Istanbul of Lissabon, die 2,5-3 uur duurt niet net zoals de sappen de frisdranken uit een fles schenkt. Want men geeft nu ook niet het hele blikje, men geeft in principe een bekertje. En dan kan je er best voor kiezen om een frisdrank die minder gekozen wordt alsnog via een blikje uit te serveren maar voor cola (zero) is dat echt niet nodig.
    Air France doet dit inmiddels op de langere vluchten.

Dan1 vindt dit leuk.
  17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123
    Na het openen van de OLCI heb ik besloten om maar voor het gordijntje te zitten :)

Ozzietukker vindt dit leuk.
  18. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.199
    Trofeepunten:
    408
    Voor een schappelijke prijs?

19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    123

Honderd pop, maar voor een vlucht van drie uur vind ik dat wel te rechtvaardigen.

20. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.199
    Trofeepunten:
    408
    Voor Air France is het €95, maar omdat de eerdere vlucht vanaf cdg een uur vertraagd is ga ik die nemen, nu zit ik wel van rij 5 opeens op rij 26, maar 3,5 uur eerder is mij dat weer waard, op de nieuwe vlucht is geen biz meer, en kansen op operationeel is nul want anders hadden ze me niet op deze vlucht kunnen zetten…

Dan1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina