Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. ribruijn

ribruijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    28
    Vraag: ik vlieg in oktober op een KLM reward ticket naar Atlanta. Heen KLM, terug Delta. Ik heb platinum status.
    Zoonlief besluit zojuist om me te vergezellen dus zojuist voor hem ook een Reward ticket geboekt. Hij overerft mijn status dus zijn ticket toont platinum en hij kan goede stoelen bij KLM selecteren etcetera.

Maarrrr: NIET bij Delta. In het verleden was dat nooit een probleem, hij toonde gewoon als Platinum… Heeft KLM iets mis gedaan bij het boeken van zijn (aparte) ticket of is dit gewoon wat het is tegenwoordig? Het toont bij Delta ook niet als een “SkyPriority” ticket? Iemand een clue?

Dank!

edit: laat maar, ben er al achter. Als alles in 1 boeking zit, doet dit probleem zich niet voor. Met een “los” reward ticket alleen voor mijn zoon dus wel. Platinumlijn heeft nu 1 boeking gemaakt voor ons beiden.

Laatst bewerkt: 30 apr 2025
    RobertFB en Ruut vinden dit leuk.
  2. Peer

Peer Newbie

Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Na onze vlucht van DXB-CDG-AMS was na aankomst 1 koffer niet aangekomen. Direct melding gemaakt bij de KLM balie. En nu na 28 dagen is de koffer nog steeds niet terecht. KLM gebeld en ik kan nu alle bonnen van de inhoud indienen. Dit is niet moeilijk, omdat we de laatste jaren (bijna) alle kleding online kopen.
    De maximale compensatie (na 21 dagen) is op basis van het verdrag van Montreal, zie artikel website Upinthesky.
    Hoe hoog deze compensatie van mij wordt, weet ik nu nog niet. De koffer weegt 18 kg. Als de koffer alsnog terecht komt, dan wordt deze alsnog naar mij gestuurd, ook al is er een vergoeding uitbetaald. Omdat het bedrag van de bonnen ruim hoger uitvalt dan de verwachte compensatie, heb ik reeds een melding gedaan bij mijn reisverzekering. In de koffer is ook nog een A4 met mijn persoonsgegevens, zoals adres en mobiele telefoonnummer. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
    Update: 6 februari. Binnen 10 dagen is door KLM het maximale bedrag van 1902 euro ( 1288 SDR) op mijn bankrekening gestort. Netjes afgehandeld dus. Ook hadden we liever de koffer terug natuurlijk.
    Update: Claim ingediend bij Amex-AXA. Deze heeft dit netjes afgewerkt. Kleding uit 2024, 2023 met 10% en 2022 met 20% aftrek. En met aftrek van KLM uitkering nu op mijn rekening gestort. Koffer nog steeds niet terecht. Is volgens mij in Dubai achtergebleven?

Sokkenpop vindt dit leuk.
  3. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.154
    Trofeepunten:
    223
    Ben vandaag teruggekomen van mijn vlucht MAD-AMS-LIM.

Voor de terugreis hebben ze mij op LIM ook ingecheckt voor het deel AMS-MAD. Die laatste leg ga ik niet doen.

Wat is handig, dit zo laten en dus niet komen opdagen voor de vlucht naar MAD morgenochtend vroeg of kan ik MAD nog annuleren en wellicht taxes terugvragen?
    Ticket is business light...

4. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.177
    Trofeepunten:
    408
    Je hebt geen optie om online te annuleren als je de reis al aangevangen bent, het zou netjes zijn om het aan te geven bij de balie, echter ik schat in dat je verder geen bagage hebt en dus het proces verder niet verstoord en men gewoon op tijd de gate kan sluiten, want passagiers zonder bagage en no show, daar wacht men niet op, dan kan de gate gewoon dicht.
    Met bagage is een ander verhaal en moet het van boord gehaald worden en dat kan vertraging bij vertrek opleveren omdat de koffer ook helemaal als eerste in het toestel kan zijn geladen dat alle bagage er weer uit moet...

Persoonlijk zou ik bij geen bagage het niet melden, juist omdat de officiele regel is dat de vluchtsegementen in volgorde moeten worden gebruikt en als je dat niet doet er een 'boete' betaald moet worden.
    Als je zelf annuleert maar de ticketvoorwaarden staan het niet toe maak je een luchtvaartmaaschappij het wel makkelijk dat ze je die boete kunnen opleggen.
    Bij een no show is dat anders, dat kunnen allerlei redenen zijn, je kan ziek zijn, je kan onverwachte vertraging hebben om op de luchthaven te komen, dat is voor een luchtvaartmaatschappij heel lastig bewijzen dat het 'bewust' is, zeker als dat maar een enkele keer gebeurd.
    Of je dan de transfer luchthaven belasting moet willen claimen is de vraag, je betaald namelijk niet de € 83 maar iets van € 23 als transferpassagier, al heb je er wel recht op als je een vlucht niet maakt, of je nu wel of niet vooraf annuleert, de luchtvaartmaatschappij betaald pas als de vlucht wordt uitgevoerd, ook hier zou ik niet actief 'slapende honden' wakker maken, want straks gaat men je ticket herberekenen.

Ruut vindt dit leuk.
  5. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.154
    Trofeepunten:
    223
    Oké, duidelijk verhaal dan wordt het een no show.

Ik had op LIM al m'n ruimbagage laten labelen naar AMS. Op zich ook logisch want er zit een nacht tussen.
    Ik laat het dan maar zo.

Bedankt voor je snelle en heldere reactie;)

6. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.768
    Trofeepunten:
    428
    Zonde van die Wanders box! :D

FlyingBlob en Ruut vinden dit leuk.
  7. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.154
    Trofeepunten:
    223
    o_O

8. Jeroen23

Jeroen23 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    33
    KLM overweegt om passagiers te laten bijbetalen voor een trolleykoffertje, dan blijft niet veel verschil over t.o.v. de low-cost carriers..

Linkje: Luchtvaartnieuws

9. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.768
    Trofeepunten:
    428
    "Volgens de ingewijden waar De Telegraaf mee heeft gesproken zou de invoering van betaalde handbagage niet primair bedoeld zijn om de financiën op te krikken. "

Ja, vast....

Ruut vindt dit leuk.
  10. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.177
    Trofeepunten:
    408
    Dat is natuurlijk ook rechtstreeks uit het handboek om passagiers meer te laten betalen onder het mom van we lossen een probleem op.
    Je veroorzaakt eerst een probleem door bagage niet meer gratis te laten zijn waardoor, surprise surprise, meer handbagage gaat worden meegenomen waardoor het niet meer past.
    Dan los je dat op door de handbagage ook te gaan belasten....

Er is trouwens wel een belangrijke reden voor KLM om dit niet in te voeren, want op de long haul bestemmingen, zeker in combinatie met samenwerkende maatschappijen, is aan het begin van de reis de handbagage goed en opeens op de overstap in Amsterdam niet meer, dat zal nogal wat discussies veroorzaken en maakt de maatregel gelijk wat minder goed uitvoerbaar.

Ben benieuwd, op zich valt er wat voor te zeggen, het zou voor kunnen komen dat ik een tas bij mijn voeten moet doen omdat er een trolley in de bagagerekken geplaatst moet worden, al leert de ervaring tegenwoordig dat mijn bagage wel met rust wordt gelaten, andere passagiers hebben minder geluk en dat blijft altijd een beetje wrang, ben je met je platinum of gold status als eerste aan boord gestapt, bagage opgeboren boven je, en dan net voor vertrek krijg je de tas alsnog toegworpen omdat er een trolley in moet....

11. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    334
    Trofeepunten:
    63
    En weer worden de tickets duurder

12. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.270
    Trofeepunten:
    223
    Ik heb dat 1x gehad. Keurig mijn trolley afgegeven bij het inchecken (had toch ruimbaggage) en alleen een laptoptas mee het vliegtuig in. Wilde de FA dat die tas onder mijn stoel ging. Ik heb toen netjes verteld dat ik mijn baggage heb afgegeven, dus maar 1 stuks bij me had en dat ze maar moesten gaan zoeken naar iemand die 2 stuks bovenin had liggen. En dat gingen ze doen. Als je het netjes verteld, gaan ze daar messtal in mee.

13. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    642
    Trofeepunten:
    348
    Als ik kijk naar de mogelijkheden om miles te sparen met vluchten van China Southern zie ik in het schema van FB welke boekingsklasses in aanmerking komen. Echter zie ik vervolgens de volgende uitzondering:
    • Sub-klassen F, I, S, Z die worden gebruikt voor de reward tickets, tickets met hoge korting, groepstickets, toerisme-award tickets, gratis tickets of chartervluchten.
    Hoe weet ik of het tarief wat ik mogelijk wil boeken er 1 is met "hoge korting"?

In de fare rules kom ik het volgende tegen:
    China Southern (CZ) S2APJYXA
    2ND LVL PREM ECO INST PURCHASE FARES S
    APPLIES FOR ROUND TRIP FARES

14. PieterMaurits

PieterMaurits Blue Tier

Leuk Bevonden:
    166
    Trofeepunten:
    43
    Fijn dat dat dus inmiddels wel kan! :) Vorig jaar heb ik een soortgelijke route genomen, maar van door labelen naar AMS kon absoluut geen sprake zijn. Ik had toen een overstap van 16 uur, maar als ik dit wilde moest het ticket gewijzigd worden naar eindbestemming Amsterdam, met extra kosten van €900.

Ik hoop dat alles zonder problemen is verlopen!

15. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.154
    Trofeepunten:
    223
    Yep, alles is goed gegaan.

Hoewel, in Zuid-Amerikaanse landen is het gemiddeld 10 minuten wachten op de ruimbagage. Op Schiphol natuurlijk weer een half uur, beetje jammer.

16. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.177
    Trofeepunten:
    408
    Als er een overnachting in zit dan mag je de bagage opeisen als het outstation deze niet tot Amsterdam wilde labelen.
    Reden hiervoor is dat in de bagage medische noodzakelijkheden kunnen zitten die nodig zijn voor de overnachting.
    Door de geldende vloeistofbeperkingen in de handbagage kan je deze niet altijd in de handbagage meenemen, want hoewel er een uitzondering is voor medische vloeistoffen geldt hier wel in redelijke hoeveelheden voor de vlucht.
    Geen luchtvaartmaatschappij gaat zich willen branden om dit te weigeren.

Maar de instructie voor het outstation is wel duidelijk dat in principe tot de eindbestemming moet worden gelabeled en dat op Schiphol zelf e.e.a. kan worden verkregen.

TheFlyingMarco en Ruut vinden dit leuk.
  17. PieterMaurits

PieterMaurits Blue Tier

Leuk Bevonden:
    166
    Trofeepunten:
    43
    Dank voor deze info! Dit was inderdaad precies wat ik ze heb voorgelegd, het antwoord was dat ik dit in Amsterdam moest regelen omdat ze geen toestemming kregen vanuit KLM om dit zelfstandig te beslissen op het outstation. In Amsterdam was de medewerker zeer onprettig, volgens haar klopte dit niet. Ze checkte het met haar supervisor toen ik dit vroeg, die kwam ook met het verhaal dat het niet klopte. Toen heb ik 300 euro mogen betalen om de koffer er op Schiphol uit te laten halen :(.

18. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.270
    Trofeepunten:
    223
    Zo te zien is de fare S2APJYXA.
    De 1e letter geeft meestal de reisklasse aan, in dit geval dus S welke bij de uitzonderingen staat.

19. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    642
    Trofeepunten:
    348
    Dat klopt, alleen zegt FB in het schema dat S wel punten oplevert, echter komen daarna de uitzonderingen (o.a. tickets met hoge kortingen) waarin dezelfde boekingsklasse(s) genoemd worden.
    CZ-FB.jpg

Deel Deze Pagina