InsideFlyer Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Lionell, 23 mrt 2017.

1. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    641
    Trofeepunten:
    348
    Chawa, uit jouw stuk tekst maak ik op dat er sprake was van een noodlanding door MH. MH is geen europese luchtvaartmaatschappij dus geen EU-compensatie (2 redenen). Dat het een KLM tickets was maakt hiervoor niets uit, het gaat om de uitvoerende maatschappij. Voor het SIN-AMS deel zou je mogelijk een downgrade kunnen claimen bij KLM.

Aquila vindt dit leuk.
  2. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    539
    Trofeepunten:
    123
    Goede tip. Via Europcar heb ik een status en daarmee normaal een upgrade naar 2 categorieën hoger. Is zoiets alleen geldig bij hun eigen locaties, of ook te verwachten bij Times? :)

3. chawa

chawa Silver Tier

Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    288
    ha dank je wel, dat is duidelijk.

DirkOnTour vindt dit leuk.
  4. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    607
    Trofeepunten:
    123
    Maar de nieuwe service is toch juist op basis van onze feedback? Althans, dat is wat KLM beweerd :D

VinceG vindt dit leuk.
  5. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    607
    Trofeepunten:
    123
    AMS - SIN

Eerste keer met SQ, als statusloze achterin de bus met mijn gezin. Met nog minder dan drie uur te gaan kan ik niet anders zeggen dan dat dit een hele positieve ervaring en goede vlucht was.

Wat beter kon: inchecken vond ik vrij chaotisch. Ondanks dat we met Privium BC mochten inchecken.

Boarden: niet heel goed. We zaten in zone 4, maar gezinnen met kinderen mochten eerst. Boarden was nog niet begonnen, maar we werden door een chagrijnig heerschap weggestuurd en ‘zouden vanzelf aan de beurt komen’. Vervolgens BC en alle statussen van hoog tot laag. Maar toen werden we door een andere, vriendelijke medewerker naar voren geroepen en mochten we alsnog langs de rij. Verwarrend.

Eindoordeel grondervaring en boarden: beter met KLM, zeker met kinderen en crew veel vriendelijker.

Ervaring aan boord: 1000000 keer beter dan KLM. Crew: top. Eten: heel goed. En gewoon met echt bestek ipv dat origami bestek dat je bij KLM krijgt. IFE: goed scherm. Stoel: top. Beenruimte: zeer goed (ben 1.91). Heb zowaar kunnen slapen. De 3-3-3 opstelling is erg prettig, maar weer war onhandiger als je met een gezin van vier bent.

Het ontbijt wordt zo geserveerd en ik heb in lange tijd niet zo’n goede vlucht gehad. Niets was te gek voor de crew. Meer dan genoeg eten en drinken tussendoor. En qua prijs een kleine €3000 goedkoper dan KLM. Terwijl ons ticket standaard 30kg bagage pp kost n gratis stoelselectie had.

Richting Zuidoost-Azië staat KLM allang niet meer op mijn shortlist. En mijn eerste SQ-vlucht al helemaal niet meer :cool:

ppt, lloydje33, Joost82 en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    771
    Trofeepunten:
    123
    Weet iemand wat er met SAS Plus tickets gebeurt voor Europese vluchten die je nu al boekt maar pas plaatsvinden na 1 oktober, als ze met European Business Class gaan beginnen? Want op de plek van SAS Plus passagiers gaat dan Business Class passagiers plaatsnemen. Slim om nu alvast te boeken?

7. ppt

ppt Blue Tier

Leuk Bevonden:
    273
    Trofeepunten:
    63
    Als ik het zo lees wordt SAS Plus vanaf 1 oktober Premium, en wordt Business gezien als een apart product met de bekende empty middle seat. Bij Premium staat dat niet, dus eco + fasttrack & lounge.

https://www.flysas.com/nl-en/travel-info/ticket-options/ticket-types/

8. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    607
    Trofeepunten:
    123
    En weer geland op AMS na een multi-city AMS-SIN-BKK-BKK-SIN SQ vlucht. In Thailand DMK-URT-DMK gedaan met FD.

De vier SQ-vluchten waren top! De heenreis heb ik al uitvoerig beschreven. De crew was op alle vluchten geweldig. Superaardig en servicegericht. SIN-BKK had ik eenzelfde crewlid als AMS - SIN. Ze herkende me en blijkbaar had ik een goede indruk gemaakt. Ze overlaadde me met complimenten, dat ik zo vriendelijk was en steeds naar haar lachte. Evenkater kwam ze terug met een goodie bag en handgeschreven bedankkaartje. Spoiler alert: mijn vrouw zat naast me, dus ik denk dat het oprecht vriendelijke intenties waren :D

De kinderen werden ook in de watten gelegd, al blijf ik boarden rommeling vinden. Wel in de rij, niet in de rij met jonge kinderen en uiteindelijk steeds naar horen geroepen worden om alsnog eerder te boarden. Personeel in BKK en SIN wil stukken aardiger dan AMS.

Grondoperatie superefficiënt. SIN - BKK de dag ervoor ingecheckt in T2, daarna nachtje in het Crowne Plaza

Als ik het voor elkaar krijg meer in Zuidoost Azië te werken of nog beter: te wonen, dan overweeg ik mijn KLM status bij het grofvuil te zetten en voor SQ te gaan. Toevallig is Star Alliance één van de preferred airlines van mijn huidige werkgever (en zeker niet KLM). Van Lufthansa krijg ik alleen geen warme gevoelens en van LOT ook niet. Maar van SQ daarentegen! (hart smiley).

VinceG en westi vinden dit leuk.
  9. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    607
    Trofeepunten:
    123
    Kwam een interessant draadje tegen op LinkedIn over Emirates versus KLM:

https://www.linkedin.com/posts/arendtoonen_vandaag-publiceerde-emirates-haar-jaarcijfers

Om te beginnen vind ik het een bijzondere vergelijking. Wat in deze vergelijking mist is dat KLM
    er niet in slaagt haar kosten te verlagen. Hetgeen blijkt dat ze in deze markt met goede bezetting er nog steeds niet in slagen een gezonde winstmarge te behalen. Dan zijn je operaties dus niet efficiënt, iets waar een Emirates gewoon veel beter in is dan KLM.

Daarnaast kiest KLM er zelf voor om duurzaamheid hoog in het vaandel te zetten en snapt de overheid in de VAE wel hoe belangrijk het is om jezelf als land op de kaart te zetten en daarin trots te zijn op je eigen luchtvaartindustrie. In plaats van mensen boetes voor vliegen te geven onder het mom als ‘belasting’. :D

Ben benieuwd hoe de rest van jullie dit ziet!

10. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    771
    Trofeepunten:
    123
    Ja joh wat maakt klimaatverandering uit. En al die platform medewerkers op Schiphol die kanker krijgen. Die 25 euro vliegtaks maakt echt een groot verschil op een business class ticket.

Maar in de Emiraten is het nog veel beter geregeld in de luchtvaart dan hier in Nederland. Emirates ontslaat cabin crew als ze “ te dik” zijn, Qatar Airways verbant YouTubers als ze een kritische video plaatsen en ontslaat het personeel van de betreffende vlucht. Of als de beveiligers op de luchthaven van Doha willen weten wie de moeder is van een pasgeboren achtergelaten baby dan worden willekeurige passagiers van boord gehaald en “intern onderzocht”.

Ze weten zich inderdaad op de kaart te zetten. Maar of ik daar nu trots op zou zijn…

11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    607
    Trofeepunten:
    123
    Ach ja, Josh Cahill :rolleyes: Ach ja, ~ 2,5% CO2 emissie wereldwijd door de luchtvaarindustrie. Je zou bijna vergeten dat de de VS, China, India en Rusland de grootste CO2 uitstoters zijn :rolleyes::rolleyes: Maar de luchtvaart is natuurlijk het echte kwaad, want al die mensen die vliegen zijn natuurlijk de grootste klimaatvervuilers :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Laten we Emirates dan vervangen door Singapore Airlines en het over Changi Airport hebben. Een luchthaven waarbij Schiphol verbleekt. Ik was er vorige week nog en de koude klets als je dan op Schiphol landt waar je aankomt bij bagageband 20 met in geen velden of wegen een bagagekarretje te bekennen. Mag je een kleine kilometer tegen de stroom in naar bagageband 1 lopen om een karretje te halen om weer terug naar bagageband 20 te lopen om je koffers van de band te halen.

Ondertussen prijzen we onszelf de markt uit door het vrijwillig ophalen van allerlei rare belastingen die niet eens worden aangewend om het doel te dienen waarvoor ze zijn bedacht. De vluchten zitten er niet minder vol om en gezien de winst die een Emirates maakt is er ook vanuit moreel oogpunt geen enkel beletsel om voor die maatschappij te kiezen. Maar goed, we hadden afgesproken Emirates te vervangen door Singapore Airlines.

Schiphol kan morgen starten met verregaande automatisering (ter ondersteuning) van veel werkzaamheden die op het platform en in de grondoperaties gebeuren, met als gevolg ontslagen van overbodig personeel.

Denk je dat de vakbonden dat zullen pikken? Ik denk het niet. Vakbonden hebben welk vaker last van een verkeerd afgesteld moreel kompas als het om de achterban, eigen macht- en invloedssfeer gaat.

Ik heb iemand in mijn team zitten die voor zijn afstudeerstage aan een technische universiteit een succesvol POC heeft gedaan voor verregaande automatie bij de grondoperatie van een bekende luchtvaarmaatschappij. Dat werd door de medewerkers compleet weggelachen en niet serieus genomen. Meer efficiëntie? Ben je nou helemaal mal geworden! Het gaat immers om werkgelegenheid en het in stand houden van zaken 'omdat we dat nu eenmaal zo doen hier'.

Wat doe je eigenlijk op een frequent flyer forum als je zoveel zorgen maakt om klimaatverandering? Oprechte vraag.

VinceG vindt dit leuk.
  12. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    771
    Trofeepunten:
    123
    Ik reageerde op jouw statement dat wij trots moeten zijn op onze luchtvaart zoals ze in de emiraten zijn en dat klm een verkeerde keuze zou maken door op duurzaamheid in te zetten in plaats van op het product (alsof het enkel een of/of keuze is).

Vervolgens praat je zover over alles heen en haal je zulke warrige argumenten er bij dat ik niet eens de moeite wil doen om er verder nog inhoudelijk op te reageren, behalve op die laatste vraag: ik ben mij er terdege van bewust dat er meer milieuvriendelijker hobbies zijn dan die van mij maar ik probeer er wel rekening mee te houden door bijvoorbeeld mijn CO2 uitstoot te compenseren bij klm en bewust geen rijbewijs/auto te hebben maar altijd met het OV of de fiets te reizen.

stefan_vdb en Sandor vinden dit leuk.
  13. Timo

Timo Blue Tier

Leuk Bevonden:
    241
    Trofeepunten:
    43
    Vorige maand ben ik samen met mijn partner met Air France teruggevlogen van Singapore naar Parijs in Premium Economy. Wij zaten in rij 23, de eerste rij van Premium Economy, met recht tegenover ons de jumpseat voor de crew tijdens het opstijgen.

Tot onze verbazing kwam er ongeveer 45 minuten na het opstijgen iemand op de jumpseat recht tegenover ons zitten. Toen we dit meldden aan de bemanning, gaven zij aan dat het om een bemanningslid ging (waarschijnlijk een IBPer). We gingen ervan uit dat deze persoon na verloop van tijd terug zou gaan naar zijn eigen stoel, maar hij bleef uiteindelijk 11van de 13 uur op de jumpseat zitten.

Los van het feit dat het behoorlijk ongemakkelijk is om 11 uur lang recht tegenover iemand te moeten zitten, was het vooral de beperkte beenruimte die de vlucht erg onaangenaam maakte.

Ik heb hierover een klacht ingediend bij Air France, aangezien zij zelf adverteren met teksten als "a sense of relaxation and space which is ideal for rest"* en *"Peace, quiet, and additional space... Travel comfortably in your own personal haven." Nou niet dus. De reactie van Air France was ronduit teleurstellend: een standaardbericht met "we hebben het doorgestuurd naar de relevante afdeling" en *"we waarderen je enorm" blabla, gevolgd door het sluiten van de klacht zonder mogelijkheid om nog te reageren.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? En wat zouden jullie aanraden om alsnog een fatsoenlijke reactie of compensatie van Air France te krijgen?

14. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.173
    Trofeepunten:
    408
    Dat een ibp passagier op een jumpseat plaatsneemt is van alle tijden, zeker bij drukke vluchten waar geen stoelen beschikbaar zijn.
    Maar dan worden over het algemeen de jumpseats in de galleys gebruikt en niet de jumpseats die recht tegenover (betalende) passagiers zitten.
    De bedoeling is om ze zoveel mogelijk uit het zicht te houden, dus worden ze ook niet in de galley bij de economy classe neergezet maar bijvoorbeeld voorin bij de biz waar het wat rustiger is, alleen bij maaltijdservice zijn die plekken niet altijd beschikbaar maar dan zijn er ook andere oplossingen.

Ik zou een reactie sturen en wat directer zijn en vragen om compensatie, dan weet de luchtvaartmaatschappij ook waar men aan toe is en waar je op uit bent en kan men bekijken wat de mogelijkheden zijn.
    Ik zou zeker benoemen wat de voordelen van premium economy horen te zijn.

De vraag is wel wat de eventuele frequent flyer status is, want wat wel meespeelt is dat men in dit soort situaties geen geldelijke vergoeding wil geven maar liever miles, en passagiers met een status worden bij klachtenafhandeling wel anders behandeld dan 'eendagsvliegers'.
    Aan de andere kant afschepen met een nietszeggend antwoord gebeurd wel vaker, niet iedereen reageert en dan kost het niets.

Ruut vindt dit leuk.
  15. vlieg8877

vlieg8877 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    110
    Trofeepunten:
    43
    Ik zou het ook storend vinden als iemand me 11 uur lang zou aanstaren. Na de vlucht is het te laat om te klagen. Een volgende keer zou je dit tijdens de vlucht kunnen voorleggen aan de purser. Hij/zij is meestal servicegericht en zal deze persoon een andere plaats toewijzen.
    Tijdens een vlucht met Etihad in business class kreeg ik bij 2 uur resterende vluchttijd geen sandwich meer aangezien men de cabine moest klaarmaken voor de landing. De reizigers die door een andere stewardess bediend werden kregen het wel gewoon. Ik heb dit toen ook bij de purser gemeld en heb excuses (en de sandwich) gekregen.

16. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.823
    Trofeepunten:
    253
  17. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.173
    Trofeepunten:
    408
    Hoewel ik in eerste instantie dacht juist veelvliegers of business class passagiers weten hoe het er aan boord aan toe gaat en zouden beter moeten weten viel het kwartje iets later.
    Die groep passagiers heeft namelijk ook toegang tot de lounges waar men op zich vrij ongemerkt toch grote hoeveelheden alcohol kan drinken.
    In al die jaren heb ik echt maar 1 of 2 keer lounge personeel zien ingrijpen dat men niet meer mocht, maar het gros komt hier dan ook gewoon mee weg.

Daarom kan ik zo lachen om het artikel waar men suggesties doet om de horeca op Schiphol droog te leggen of ook geen kleine flesjes alcohol meer te verkopen.
    Het is waar dat je aan boord van een toestel wat minder makkelijk uit een grote fles kan schenken, maar je kan dit al wel vooraf gedaan hebben, of al netjes in je flesje Frisdrank geschonken hebben voor je aan boord gaat.
    Naast het feit dat de omzet van de winkels achter de beveiliging wel gewaarborgd moet blijven dus die gaan daar nooit vrijwillig aan meewerken, zeker als het niet Europa breed gebeurd want dan is het oneerlijke concurrentie.

Deel Deze Pagina