Ach ja, Josh Cahill

Ach ja, ~ 2,5% CO2 emissie wereldwijd door de luchtvaarindustrie. Je zou bijna vergeten dat de de VS, China, India en Rusland de grootste CO2 uitstoters zijn

Maar de luchtvaart is natuurlijk het echte kwaad, want al die mensen die vliegen zijn natuurlijk de grootste klimaatvervuilers

Laten we Emirates dan vervangen door Singapore Airlines en het over Changi Airport hebben. Een luchthaven waarbij Schiphol verbleekt. Ik was er vorige week nog en de koude klets als je dan op Schiphol landt waar je aankomt bij bagageband 20 met in geen velden of wegen een bagagekarretje te bekennen. Mag je een kleine kilometer tegen de stroom in naar bagageband 1 lopen om een karretje te halen om weer terug naar bagageband 20 te lopen om je koffers van de band te halen.
Ondertussen prijzen we onszelf de markt uit door het vrijwillig ophalen van allerlei rare belastingen die niet eens worden aangewend om het doel te dienen waarvoor ze zijn bedacht. De vluchten zitten er niet minder vol om en gezien de winst die een Emirates maakt is er ook vanuit moreel oogpunt geen enkel beletsel om voor die maatschappij te kiezen. Maar goed, we hadden afgesproken Emirates te vervangen door Singapore Airlines.
Schiphol kan morgen starten met verregaande automatisering (ter ondersteuning) van veel werkzaamheden die op het platform en in de grondoperaties gebeuren, met als gevolg ontslagen van overbodig personeel.
Denk je dat de vakbonden dat zullen pikken? Ik denk het niet. Vakbonden hebben welk vaker last van een verkeerd afgesteld moreel kompas als het om de achterban, eigen macht- en invloedssfeer gaat.
Ik heb iemand in mijn team zitten die voor zijn afstudeerstage aan een technische universiteit een succesvol POC heeft gedaan voor verregaande automatie bij de grondoperatie van een bekende luchtvaarmaatschappij. Dat werd door de medewerkers compleet weggelachen en niet serieus genomen. Meer efficiëntie? Ben je nou helemaal mal geworden! Het gaat immers om werkgelegenheid en het in stand houden van zaken 'omdat we dat nu eenmaal zo doen hier'.
Wat doe je eigenlijk op een frequent flyer forum als je zoveel zorgen maakt om klimaatverandering? Oprechte vraag.
Klik om te vergroten...