American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    517
    Trofeepunten:
    123
    Moet eerlijk toegeven dat de lijst met restaurants voor het Platinum dining credit een stuk groter is dan ik initieel had verwacht. En groter dan de vorige lijst.

2. Sokkenpop

Sokkenpop Newbie

Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    18
    Waar ik vooral bang voor ben is dat het een race gaat worden tussen kaarthouders vanwege de beperkte beschikbaarheid. Waar je voorheen vrije keuze had en er geen problemen waren met reserveren voor fine-dining en sterrenrestaurants, ben ik er bang voor dat die vrij snel weg zullen zijn, waardoor voor het gros van de kaarthouders enkel de restaurants die geen fine-dining bieden of geen unieke experience hebben over zullen blijven.

Uiteindelijk is het afwachten wat er natuurlijk gaat gebeuren, ik weet de beschikbaarheid per restaurant niet, maar die zal bij een Harbour Club aanzienlijk hoger liggen dan bij een Rantree*.

3. Lifeasemiel

Lifeasemiel Newbie

Leuk Bevonden:
    61
    Trofeepunten:
    18
    Ben ik ook bang voor, ook de opmerking "reserveer tijdig" en dan over 2 weken pas de uitnodiging versturen

4. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.743
    Trofeepunten:
    428
    Vind ik ook wel ja. Alleen als je al een paar weken niet in het land bent (wat nog al veel voorkomt voor mensen met deze kaart) wordt het krap om iets te reserveren.

finsdeflyer en Ruut vinden dit leuk.
  5. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    452
    Trofeepunten:
    63
    Ja, het is een zootje daar bij Amex - ik heb ook hetzelfde ervaren. Zelf upgrade naar Plat, meteen automatisch de overige (green card houders) ook Plat. Vervolgens geprotesteerd - wel alvast de 10 euro per extra card geïncasseerd. En van de Priority Pass kaarten hadden ze ook een rommeltje gemaakt - kwam pas goed na contact met de PP ledenservice. Hele slechte beurt voor Amex en zo te lezen ben ik niet de enige waarbij ze een puinhoop maken.

6. Wilmade

Wilmade Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Ken al die restaurants niet, en dus ook niet welke 'beter' is. Mocht jij dat wel weten, kan je eens overwegen een lijstje te maken met de beste opties?

7. Wilmade

Wilmade Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    8
    Ja, heel raar dat ze zonder vragen en zonder te laten weten opeens de green cards upgraden naar platinum a 10 euro per maand. Wij zetten het gelijk weer uit (duurt 30 dagen), krijgt mijn man WEER een nieuwe kaart.. irritant. En 10 euro verspild :')

8. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.743
    Trofeepunten:
    428
    Volgens ChatGPT:

Restaurants met een Bib Gourmand-onderscheiding:

1. Café Visscher - Leiden
      Bekend om zijn klassieke geneugten en uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

2. Resumé By 6&24 - Den Haag
      Internationale keuken met exotische smaken en een knipoog naar Nederland.

3. Restaurant Niemeijer - Groningen
      Creatieve Franse keuken met een knipoog naar de Nederlandse grond.

4. Vineum - Rotterdam
      Moderne Franse keuken met een interessante wijnkaart.

5. Umami by Han - Amsterdam
      Aziatische invloeden met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

6. Gitane - Amsterdam
      Mediterrane keuken met een trendy ambiance.

Van de door u genoemde restaurants heeft Rantree in Maastricht één Michelinster.

De overige genoemde restaurants hebben volgens de beschikbare informatie geen Michelinster.

Ruut vindt dit leuk.
  9. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    452
    Trofeepunten:
    63
    Exact! Zelfde verhaal hier - plus dat de oude green card gedeactiveerd zijn en vervangen moesten worden. Ga je schamen, Amex!

10. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    452
    Trofeepunten:
    63
    In Nederland heeft alleen Mastercard Black een overeenkomst met Priority Pass, maar een kleine zoektocht via Google laat zien dat er in veel andere landen, waaronder Belgie, zaken bestaan als de Mastercard Travel Experience en Airport Experience. Dus laat ze maar komen naar Nederland!

FlyingFonz, Francisco_NL en Ruut vinden dit leuk.
  11. finsdeflyer

finsdeflyer Newbie

Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Nou mijn 'angst' is dus bevestigd. Gewoon 3x een de facto Albert Heijn-3 gangen-voucher ter waarde van zogenaamd 100 euro. Wat een farce. Vooral dat 'tijdig reserveren' en de potentieel beperkte beschikbaarheid zint me niet; krijg daar een gevoel bij alsof je een Fletcher hotelvoucher hebt waarbij je alleen doordeweeks kan boeken, bijv.

Nog even los van het verdwijnen van de buitenlandoptie, ik keek er vorig jaar nog naar uit het tegoed in Japan of Hong Kong in te zetten.

Aangezien we zelf al Privium hadden en dat verder de enige reden is dat we Plat wilden over een maandje of 2 maar eens downgraden (tenzij ze 50k MR bieden). Is er eigenlijk kans op een retentiebonus een half jaar na een upgrade of is dat iets te optimistisch...

12. Mikkel93

Mikkel93 Newbie

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Dat vind ik wel een beetje overdreven.
    Ik ben zeker niet blij met deze nieuwe opzet, en de oorspronkelijke dining credit was juist een reden voor mij om de kaart te nemen, dus ik denk dat ik ga downgraden. Maar de restaurants die er tussen staan vallen mij niet tegen. Hoe het reserveringsproces gaat en de avond zelf, dat moeten we nog maar zien.

Retentie is naar mijn insziens pas na een jaar.

13. Jeroen23

Jeroen23 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    145
    Trofeepunten:
    33
    Het aanbod van restaurants in de Noordelijke provincies is wel erg karig..
    Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

14. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    635
    Trofeepunten:
    348
    Klopt, maar AMEX heeft eigenlijk nog nooit iets gedaan qua aanbiedingen e.d. buiten de randstad.

Jeroen23 vindt dit leuk.
  15. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.544
    Trofeepunten:
    653
    Ook al gemeld in het FB Amex topic maar het viel me in de mail van Amex over de KLM open op dat je nu 30% korting krijgt op een kaartje waar dat in voorgaande jaren gratis was...
    upload_2025-3-6_14-53-33.png

Gaat lekker met de bezuinigingen daar.

FlyingBlob en Ruut vinden dit leuk.
  16. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    561
    Trofeepunten:
    123
    Het idee van die 150,- was dat je een leuke avond met je vrouw (of man) kon hebben in een goed restaurant. We hebben een paar leuke restaurants gehad waar je 80-120 euro menu's hebt. Had je een leuk deel terug.

Nu ga je naar een 2-gangen (echt) menu, kan je leuk 45 minuten zitten. En dan time-limited ook, snel kiezen in een periode van 4 weken. Wel leuk brengen ook: "Schat, kan jij op woensdag in Schubberkutterveen met mij ergens wat eten, anders is mijn tegoed weg."

En dan nog los van het feit, maar dat is een persoonlijk ding, dat ik een hekel heb om als halve toerist 1 of andere voucherachtige avond te hebben.

Laatst bewerkt: 7 mrt 2025
    lloydje33, Jeroen23, Menno en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Mikkel93

Mikkel93 Newbie

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Allemaal valide argumenten. Ik vind het ook een flinke versobering. Sterker nog, dit is waarschijnlijk de reden dat ik ga opzeggen.
    Mijn enige punt was dat de restaurantkeuze me niet tegen viel. Vergelijken met zo'n AH 3-gangen Flecher idee vind ik wel wat overtrokken, dat is écht bagger.

18. finsdeflyer

finsdeflyer Newbie

Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Ik chargeer natuurlijk bewust een beetje. Sommige van de voorwaarden doen me namelijk denken aan elementen van zo'n AH/Fletcher-voucher. We moeten het inderdaad nog meemaken natuurlijk. Hoop vooral dat de beschikbaarheid niet kunstmatig laag wordt gehouden zoals bij die vouchers, want dat past gewoon niet bij Platinum imho.

19. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    452
    Trofeepunten:
    63
    Kijk voor de lol eens naar de Amex recensies op Trustpilot.

20. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    1.981
    Trofeepunten:
    648
    Erg benieuwd wat je daadwerkelijk krijgt twv 50€ pp bij deze verscheidenheid aan restaurants. Een van de deelnemers biedt via Social Deal 4-gangen aan voor 27,50€. En dan kom je daar met een duur betaalde Plat kaart voor 2 gangen…
    Sowieso is het wel tricky om een onbekend menu aan te bieden ivm allergieen/voorkeuren.

Laatst bewerkt: 9 mrt 2025
    philipphilip8, lloydje33 en arjen05 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina