Overstap op schiphol naar trein xP punten

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EDUARDUS, 12 aug 2023.

1. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.156
    Trofeepunten:
    358
    Dat wilden ze laatst bij mij ook gaan doen toen het treinsegement niet lukte om in te checken, maar omdat ik in Antwerpen uit wilde stappen was dat helemaal niet praktisch om dat dan boven Antwerpen uit een vliegtuig te doen.
    Ik heb ze overtuigd dat de vervangende vlucht de volgende ochtend die eerder dan mijn trein zou gaan voor mij niet optimaal zou zijn.

2. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.743
    Trofeepunten:
    428
    Ja ik probeer dan ook zo vaak naar ANR te boeken ipv ZYR om dit soort perikelen te voorkomen, maar dat lukt niet altijd helaas. Ook is naar ZYR geregeld goedkoper dan ANR.

3. EDUARDUS

EDUARDUS Newbie

Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Ik had een leg van amsterdam naar brussel per trein. Dit was het laatste deel van de reis (brussel-amsterdam-parijs en daarna terug:parijs-amsterdam-brussel). Ik krijg bij updaten van xp punten de mededeling dat ik die niet krijg omdat ik Adam-Brussel niet heb gevlogen. Vroeger kreeg ik altijd netjes mijn punten. Ook als ik in Adam bleef. Is het systeem veranderd?

4. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.156
    Trofeepunten:
    358
    Ik neem aan dat je bedoelt dat je de punten via de app wil claimen.
    Als je dat binnen 3 dagen na het treinsegment doet krijg je inderdaad de melding dat je het segment niet hebt gevlogen, wat feitelijk ook klopt.
    Maar op dag 4 komen ze er wel automatisch bij of kan je ze wel claimen.

De vlucht kan uit zichzelf automatisch de volgende dag al bijgeschreven zijn, het treinsegment altijd wat dagen later.

5. B_in_T

B_in_T Blue Tier

Leuk Bevonden:
    155
    Trofeepunten:
    33
    Zijn er nog mensen die recent vanaf Antwerpen de trein hebben genomen of overgeslagen? Ik trein/vlieg morgen met KLM vanaf Antwerpen via Schiphol naar Istanbul en heb voor zowel de trein als vlucht al de boardingpass. In de KLM app staat wel bij de boardingpass voor de vlucht dat het een airrail is, dat staat niet op de boardingpass in Apple Wallet. Ben een beetje angstig om niet in te stappen en mogelijk de vlucht naar Istanbul te “verliezen”.

6. Joe

Joe Newbie

Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Hi @B_in_T ; vorige maand nog overgeslagen zowel heen als terug; boardingpasses zoals jij beschrijft. Geen enkel probleem.

B_in_T vindt dit leuk.
  7. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.433
    Trofeepunten:
    508
    Je verliest 'm niet hoor, je krijgt alleen de nieuwe prijs :D:D Waarom zou je niet instappen? Als hier logistieke redenen voor zijn, de trein is vertraagd, dan kun je KLM bellen voor een nieuw ticket.

Als je de trein bewust wil overslaan omdat je helemaal niet in Antwerpen heoft te zijn.. telefoon app even niet gebruiken tot je op Schiphol bent, dan hebben ze je locatie niet. Of VPN via België.

Maar ik dacht dat we hier op het forum geen tips mochten geven om regels te omzeilen en de trein niet pakken lijkt daar aardig op.

Ambtenaruh en B_in_T vinden dit leuk.
  8. B_in_T

B_in_T Blue Tier

Leuk Bevonden:
    155
    Trofeepunten:
    33
    Ik vroeg geen tips om regels te omzeilen, ik zou niet durfen :)
    Enkel de vraag of je nog de trein kan skippen zonder bij te moeten betalen (wat inderdaad volgens de regels moet omdat je dan niet meer de volgorde van je ticket aan houdt).
    Gezamenlijk met reisgenoot besloten om toch morgenochtend de trein te nemen. Dit ticket was zo veel goedkoper dan rechtstreeks vanaf Amsterdam, dat zelfs met vanavond een hotel erbij we nog geld uitsparen (hotel was refundable tot 18 uur vandaag). Dus vanavond nog even over de kerstmarkt in Antwerpen en toewerken aan het behouden van de VIP status bij Radisson. En de extra flying blue XP zijn ook zeer welkom.
    Wel goed te weten dat het (nu nog) wel kan, dus misschien de volgende keer wel de trein skippen als het zo uitkomt.

9. dutchskies

dutchskies Blue Tier

Leuk Bevonden:
    196
    Trofeepunten:
    43
    Is al eerder gemeld hier, maar vanaf Antwerpen kun je de trein overslaan, vanuit Brussel niet. Let niet op het bericht in de app, bij Online Check In ontvang je gewoon alle boarding passes.

Voor het laatst zelf succesvol gedaan eind december '24, dus lijkt nog niets veranderd aan situatie. Goed om elkaar hier op de hoogte te houden voor het geval de werkwijze verandert.

Laatst bewerkt: 12 jan 2025
  10. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.156
    Trofeepunten:
    358
    Wat mij opvalt, de passagiers met de KLM ticket zitten vaak toch wel bij elkaar in een bepaald gedeelte van de trein, is dat er eigenlijk niet gecontroleerd wordt.
    Uiteraard bij het naar binnen gaan in Antwerpen wordt wel gekeken of je een ticket hebt, maar als ze al het KLM logo zien is het goed.
    En aan boord heb ik nog geen enkele keer gehad dat ze het ticket wilden scannen, misschien dat dat ook helemaal niet kan maar enigszins vreemd is het wel.

11. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.479
    Trofeepunten:
    303
    @Ozzietukker Ze zien de naam van je booking in hun scanner staan, in combinatie met de stoel in de trein. In principe zou het vragen naar je naam voldoende moeten zijn en hoeft er niks gescand te worden. Maar KLM technisch zal dat verder niks uitmaken, dat is alleen om te zien of jij de gene bent die op die stoel hoort te zitten in de trein.

Ambtenaruh vindt dit leuk.
  12. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.156
    Trofeepunten:
    358
    Het punt is dat er ook geen naam gevraagd wordt, er wordt helemaal niets gevraagd.
    En als ik een gangpad plaats heb, maar de plek aan het raam is vrij ga ik liever aan het raam zitten.

Vroegah werd er tenminste nog gestempeld en of gescand, en hoewel dat zeker niet waterdicht is, is de huidige opzet dat helemaal niet.
    Want als je op basis van stoelbezetting in de trein gaat aangeven of iemand al dan niet aan boord is zonder ook maar iets te scannen dan begeef je je op glad ijs als je op basis van die aanname een passagier gaat weigeren op een vlucht omdat een treinsegement niet is gebruikt.

Enzo vindt dit leuk.
  13. chawa

chawa Silver Tier

Leuk Bevonden:
    273
    Trofeepunten:
    288
    ik heb eergisteren, dinsdag de 14de dit segment gehad…. Eurostar die ik zou nemen van 11.30 heeft een vertraging van een half uur. Ik was er al op het station, de trein eerder had ook een vertraging van 25 minuten, ik had daar gevraagd of ik dan die trein eerder mag nemen…dat kon dus, gelukkig maar. Zij zag dat ik een klm boarding pas heb…ze zei ga maar alvast een stoel uitkiezen en dat zij later naar me toe zou komen. En dat deed zij ook heel netjes, zij heeft voor mij op een klein kaartje geschreven dat ik er in de trein zat en een stempeltje erop gegeven, zij zegt dat ik een bewijs heb voor KLM. In Amsterdam aangekomen…werd opeens mijn boardingpass op de klm app eraf gehaald, boardingpass niet meer beschikbaar stond er op, heel raar. Bij de Balie kreeg ik netjes een fysiek boarding pass mee en van het kaartje vd trein die ik liet zien werd niet eens naar gekeken. Een tip: zodra je online hebt ingecheckt maak dan gelijk een printshot van je boardingpass.

Escape en Enzo vinden dit leuk.
  14. Maarten_22

Maarten_22 Silver Tier

Leuk Bevonden:
    203
    Trofeepunten:
    268
    De stoelselectie is tijdelijk niet beschikbaar als je in de trein zit, wellicht dat dit ook voor je boardingpass in de app geldt?

15. vedje

vedje Newbie

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Vorige week begon mijn reis naar Azië in Antwerpen. Had geen visum nodig, maar kon niet online inchecken omdat er een visum zou ontbreken bij mijn paspoort: “check in op de luchthaven”stond er. De platinumlijn gaf aan dat ik gewoon in de trein kon stappen met mijn boekingsbewijs(terwijl ik niet wist welke stoel ik had). Ben toen toch maar even naar Schiphol gegaan een dag voor vertrek, vertrouwde dat antwoord niet.

Ik kreeg verschillende verhalen bij de ticketin service te horen: je moet hem voortaan afhalen in Antwerpen, en moet hem dan laten scannen bij de balie in Antwerpen, en de treinmanager opzoeken. Ik liet mijn treinkaartje zien van Rotterdam naar Antwerpen: “dat kan iedereen laten zien, dat kun je zo weer annuleren”. Was niet mijn intentie, ik moest daadwerkelijk in Antwerpen zijn ‘s morgens.

Ik liet de info op de site van KLM zien, dat je geen kaartje afhaalde in Antwerpen, en kreeg uiteindelijk mijn boardingpass voor de treinreis (en volgende vluchten). Ik kreeg nog mee dat ik de dag erna mijn boardingpass in de trein moest laten scannen.

Dat gevraagd aan de treinmanager, lukte niet, maar hij kon via zijn tablet mijn stoel valideren. Op schiphol vroegen ze daadwerkelijk of ik uit Antwerpen was gereisd toen ik mijn koffers afgaf.

Nooit eerder het zo omslachtig gehad.

Ambtenaruh, Ruut en FlyingFonz vinden dit leuk.
  16. Escape

Escape Blue Tier

Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    28
    Ik had vorige maand twee keer een reis die vanuit Antwerpen Centraal vertrok met overstap in Ams, heb beide keren de trein vanuit Antwerpen naar Amsterdam overgeslagen en was direct vanuit Ams vertrokken, was prima gegaan. Had alleen handbagage, dus hoefde niet bij de incheck balie langs te gaan.

17. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.743
    Trofeepunten:
    428
    Paar weken terug nog met koffer ingecheckt op Schiphol, terwijl ik de trein had geskipt. Op Schiphol geen enkele vraag, dus niks aan de hand.

Ruut vindt dit leuk.
  18. PJOTR

PJOTR Blue Tier

Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    63
    Gisteren op Schiphol was er een mevrouw met ticket ANR-AMS-Afrika, herstel factuur. Geen boarding pass, geen internet op telefoon laat staan een KLM-app. Werd door KLM personeel verzocht terug te gaan naar Antwerpen om daar in te checken.

Ze kon uiteindelijk bij de self-service incheckpalen wel een boardingpass AMS-Afrika (laten) printen

19. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.156
    Trofeepunten:
    358
    Tja als je niet aan de voorwaarden voldoet om een boardingpass te krijgen vraag je wel om een herstelfactuur.

Aan de andere kant, er is op Antwerpen geen mogelijkheid om in te checken, dus als je dat online niet kunt en op eigen gelegenheid en kosten naar Schiphol gaat, hoe sterk staat KLM dan eigenlijk is de vraag.

20. TheFlyingMarco

TheFlyingMarco Newbie

Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    18
    Afgelopen weekend retourtje Europa met de "Antwerpen Constructie".
    Geskipped heenweg en alles verder zonder problemen verlopen.
    Zelfs de app werkte deze keer mee.
    Op de terugweg de boardingpassen ontvangen opgeslagen.
    In de app werd aangegeven haal uw boardingpas af dus daar werkte de app weer niet.
    Koffer afgegeven en probleemloos naar Schiphol gevlogen.
    Over 2 weken naar de VS vanuit Antwerpen dan laat ik even weten of alles weer probleemloos is verlopen.

Deel Deze Pagina