Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    403
    Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    123
    Ik ben dit jaar voor 475 euro in economy heen en weer naar Montréal gevlogen via Parijs. Boeing 777 met gratis gekozen nooduitgang stoel op de heenreis en Airbus A350 met gratis vooraf gekozen nooduitgangstoel op de terugreis. Enorm veel beenruimte en lekker gegeten en gedronken in de lounges. Dankzij mijn platinum status kwamen de stewardessen voor het uitdelen van het eten naar mij toe om te vragen wat ik wilde eten zodat ze zeker wisten dat mijn keuze nog beschikbaar was. Dus ja, platinum heeft voor mij absoluut voordelen! En ik hark de XP binnen door SAF aan te schaffen bij elke vlucht, (bijna) nooit rechtstreeks te vliegen en door binnen Europa zeer regelmatig business class te vliegen. Zo speel ik het spelletje met ze. Iedereen werkt op zijn of haar eigen manier naar de XP drempel toe. En inderdaad, ik had al mijn Europese bestemmingen ook met Transavia of Easyjet kunnen doen, maar de vliegreis is onderdeel van mijn vakantie. Niet alleen mijn vervoersmiddel. Hetzelfde dat mensen kiezen voor een nieuwe Audi in plaats van een tweedehands Dacia. Beide auto’s zullen je naar je bestemming brengen, maar het comfort tijdens de reis verschilt nogal. Sommige mensen boeit dat niet en voor anderen is het een must.
     
    Ludwig, ppt, FlyingFonz en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    956
    Leuk Bevonden:
    1.230
    Trofeepunten:
    428
    Dit inderdaad. Voorheen begon de vakantie op bestemming of, bij verre reizen, een paar dagen na op bestemming te zijn gearriveerd.
     
    Menno vindt dit leuk.
  3. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    403
    Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    123
    Niet alleen vroeger hoor! Veel collega’s en familieleden vinden vliegen maar stressvol, gedoe en onhandig en vooral “een noodzakelijkheid” om ergens te komen wat niet kan met een ander vervoermiddel.

    Er zijn echter weinig plekken waar ik meer tot rust kom dan op 10km hoogte en de schoonheid van onze aardbol aan mij voorbij zie trekken. Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst een film heb gekeken tijdens een dagvlucht. Uit het raam kijken is gaver dan welke film dan ook! :)

    Het is wel jammer dat je met reward tickets geen XP’s verdient, want je kunt nu voor 75.000 Miles naar Tahiti vliegen :eek: dat zou heel wat XP’s opleveren. Waar sparen jullie voor? Het lijkt me gaaf zo een verre bestemming te bezoeken.
     
    Urbanjazz, ppt, RobertFB en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    759
    Leuk Bevonden:
    531
    Trofeepunten:
    123
    75K naar Tahiti?! Wow. Dat zal wel in het laagseizoen, toch? o_O

    In ander KLM-nieuws: KLM wil de de salarissen van het personeel voor twee jaar bevriezen. Dit om de kosten te drukken. Ik lees dat de lonen de afgelopen jaren met 25% (!) zijn gestegen! :eek:
     
    Ruut vindt dit leuk.
  5. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.445
    Leuk Bevonden:
    1.247
    Trofeepunten:
    223
    Dat lijkt wel erg veel. Ik denk dat ze dat vergelijken met het niveau van na de afgedwongen verlaging van tot 20% (ivm credit line).
     
  6. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    759
    Leuk Bevonden:
    531
    Trofeepunten:
    123
    Dat zegt het artikel helaas niet: https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5482137/klm-wil-lonen-voor-personeel-bevriezen

    Ik ben wel benieuwd hoe KLM hierin gaat komen, want het gaat niet echt goed daar. En de bonden zullen hier waarschijnlijk niet mee akkoord gaan de k ik. Luchtvaartnieuws heeft er nog niets over geschreven i.i.g. En die zijn aardig goed ingevoerd.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  7. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    326
    Leuk Bevonden:
    299
    Trofeepunten:
    63
    Over de afgelopen 5 jaar is dat iets meer dan de inflatie.
    Daarnaast willen ze de dag-geldregeling veranderen (geen geld meer voor alcoholische dranken) en buiten stadscentra gaan zitten met crew hotels.
    Klinkt redelijk dus ik ben benieuwd wanneer ze gaan staken ;)
     
    Ruut vindt dit leuk.
  8. rickbeerendonk

    rickbeerendonk Blue Tier

    Berichten:
    217
    Leuk Bevonden:
    155
    Trofeepunten:
    43
    De Nederlandse inflatie wordt gestuurd door bedrijfswinsten, zo wist economen blad/website ESB pas te melden. En die inflatie is in Nederland hoger dan in andere EU landen.

    Inflatie correctie mag dan redelijk lijken, bij hogere Nederlandse inflatie prijst KLM zich dus geleidelijk uit de (Europese) markt.

    Met dat staken wordt KLM niet concurrerender. En je kunt lang doen alsof er niks aan de hand is, maar kijk maar naar Volkswagen wat er dan gebeurd.
     
    Dan1 en Ruut vinden dit leuk.
  9. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.940
    Leuk Bevonden:
    2.110
    Trofeepunten:
    358
    KLM geeft aan hoe ze in de wedstrijd zitten, en dan kan de fase van onderhandeling beginnen natuurlijk.
    Het is echter wel een signaal naar de vakbonden, en die kan men negeren, maar dan worden het stroeve onderhandelingen.

    Buiten stadscentra gaan zitten van hotels zal uiteraard goedkoper zijn, maar dat tast natuurlijk wel degelijk de mogelijkheid voor cabinepersoneel tot uitrusten aan omdat er dan reistijd bij gaat komen om iets van de bestemming te zien, en er zullen weinig mensen zijn die, hoe goed het hotel ook is, alleen maar daar rond willen hangen.
    Ikzelf ben vaak ook veroordeeld tot hotels op of nabij de luchthaven, omdat ik op onmogelijke tijden midden in de nacht daar moet zijn, maar als het even kan dan kies ik zelf wel degelijk een hotel in het centrum uit, omdat die reistijd je echt tegen gaat staan op de spaarzame vrije momenten, dus ik snap wel dat daar dan echt wel wat tegenover moet staan, misschien juist wel extra geld voor alcoholische dranken.
     
  10. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    759
    Leuk Bevonden:
    531
    Trofeepunten:
    123
    Ik reis ook veel voor werk. En waar het natuurlijk leuk is om iets van de bestemming te zien, is dat niet het hoofddoel van mijn reis en lukt dat ook niet altijd. Er zijn genoeg bedrijven en (overheids)organisaties waarbij de loonontwikkeling niet de inflatie heeft gevolgd en dat is maar goed ook.

    De situatie bij Volkswagen laat zien dat het bij tegenvallende resultaten ook andersom kan: salaris inleveren. KLM is zichzelf al hard uit de markt aan het prijzen en getuige de resultaten zitten vliegtuigen steeds minder vaak vaker vol.

    Met zo’n groot kostenprobleem is het niet realistisch dat vakbonden loonsverhogingen (blijven) eisen. Er werken veel te veel luxepaardjes bij de KLM en vakbonden hebben alle verbinding met de realiteit verkoren. Qua mentaliteit en efficiency drive doet het bedrijf niet onder voor de gemiddelde grote uitvoeringsorganisatie bij de overheid.

    Het langer uitstellen van het nemen van hardere maatregelen zal er alleen maar voor zorgen dat de maatregelen die genomen harder moeten worden.
     
  11. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    326
    Leuk Bevonden:
    299
    Trofeepunten:
    63
    Het ding is juist dat de bezettingsgraad wel hoog schijnt te zijn maar dat er minder winst wordt gemaakt. Dat die vliegtuigen volzitten blijkt ook wel aan de prijzen die KLM vraagt.

    Even de cijfers erbij gepakt. Ze publiceren geen cijfers per airline maar alleen van de hele groep: +3,5% aan aantal passagier ten opzichten van Q3 2023, capaciteit is gegroeid met 3,6% en load factor is gedaald met 0,4% punt naar 89,3%
    Ook opvallend: het salaris en overige kosten die daarmee te maken hebben is met 10,5% omhoog gegaan.

    Bron: https://www.airfranceklm.com/sites/default/files/2024-11/q3_2024_-_afklm_-_press_release.pdf
     
    ppt vindt dit leuk.
  12. Karsten1993

    Karsten1993 Blue Tier

    Berichten:
    94
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    53
    Mocht iemand dezelfde connectie gaan maken. Tijdens inchecken de melding dat ik €130 moest betalen voor mijn koffer, dit uiteraard geweigerd. Check in medewerker gaf aan dat ik ‘ook gewoon thuis kon blijven’. Nog nooit zoiets meegemaakt en doorverwezen naar de servicedesk. Uiterst behulpzame medewerker heeft uiteindelijk mijn koffer doorgelabeld naar HKT en alle kosten werden gewaved omdat alles op KL ticket was geboekt.
     
  13. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.940
    Leuk Bevonden:
    2.110
    Trofeepunten:
    358
    De afhandeling verdiend geen schoonheidsprijs, aan de andere kant kan de instructie zeker zijn voor het incheckpersoneel dat als er naar voren komt dat er kosten betaald moeten worden dat deze moeten worden doorberekend en dat de incheckbalie niet de plek is voor die discussie.
    En dat laatste is ook weer begrijpelijk, het moet natuurlijk goed in het ticket staan zodat de incheckmedewerker het werk af kan maken, al had de opmerking in kwestie natuurlijk niet gemogen.
    Medewerkers van de servicedesk hebben over het algemeen wat meer ervaring, en belangrijker, ook de rechten om kosten te 'waven'.
     
  14. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    759
    Leuk Bevonden:
    531
    Trofeepunten:
    123
    Inmiddels heeft KLM een algehele prijsverhoging aangekondigd. Want als je operationele kosten te hoog zijn, dan wentel je die kosten natuurlijk af op je klanten. In plaats van te snijden in je eigen kosten en meer efficiënter te worden. Bijvoorbeeld door het schrappen van alle luxe regelingen voor het personeel en functies op het hoofdkantoor die niet bijdragen aan de core business: namelijk het vliegen van vliegtuigen.

    Van iemand die een tijd bij KLM heeft gewerkt kreeg ik de bevestiging dat het bedrijf alles behalve inefficiënt is en dat dit diep in de mentaliteit van de medewerkers zit die ten koste van alles willen vasthouden aan hun verworven rechten.

    Ik denk dat de situatie bij KLM steeds erger begint te worden. Voor routes naar ZO-Azië kijk ik alleen nog maar naar KLM om mezelf te verbazen over de woekerprijzen die ze durven te vragen. Tot wel €3000 meer voor dezelfde route! :eek:
     
    FlyingFonz, FlyingBlob, Ruut en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    759
    Leuk Bevonden:
    531
    Trofeepunten:
    123
    Gisteravond met een KL-vlucht aangekomen op gate B36. Daarna begonnen aan de barre tocht terug naar de bewoonde wereld. Wat een eind lopen.

    Begrijp niet zo goed wat het nut is van die nieuwe roltrappen (die me aan CDG doen denken), ze zijn ongeveer de helft in lengte van de roltrappen die je in de D-pier vindt. Zijn deze soms tijdelijk?

    Verder werd er flink gebouwd overal.
     
  16. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    305
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    63
    Wat ik echt niet begrijp is waarom de Schiphol roltrappen zo vaak kapot zijn, net als de loopbanden overigens. Als ik weer aankom denk ik vaak " nog steeds ??"
     
    RobertFB en Ruut vinden dit leuk.
  17. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    759
    Leuk Bevonden:
    531
    Trofeepunten:
    123
    Ik kan me herinneren dat er een roltrap (weet ff niet meer welke) weken, zo niet een maanden defect was. Iedere keer als ik op Schiphol kwam deed dat ding het niet/was 'ie nog steeds stuk/afgezet met hetzelfde linkt/rode hekje. Blijkbaar een exotisch onderdeel dat vervangen moest worden of zo.
     
  18. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.978
    Leuk Bevonden:
    3.421
    Trofeepunten:
    508
    Die van de D-Pier Schengen naar de bagagehal! En dan een rij van 10 personen bij de enige lift die er is.

    En wat de opmerkingen van @Dan1 over KLM betreft: dat geldt ook voor Schiphol. Je moet voor de gein eens kijken hoeveel vacatures er bij Schiphol Group zijn voor Product Owners, Managers, Supervisors etc (https://www.werkopschiphol.nl/vacatures/alle-vacatures?vacature company=Schiphol Group).

    Het lijkt me zinvol om eens wat vacatures open te gooien voor mensen die weten hoe een schroevendraaier werkt. En dat betekent dus normale salarissen bieden en die mensen waarderen. Geldt ook voor KLM Engineering & Maintenance. Mega tekort aan medewerkers daar, maar als ik een keer een monteur IPB zie vliegen bij KLM zit die op rij 40 met z'n vrouw. Nog nooit een tegengekomen in de biz, waar de stewardess of piloot -pardon, vlieger- met z'n neefjes zit.

    Tot zover mijn zeer off-topic bijdrage aan het Flying Blue forum :)
     
    Daan3, Godenzoon14, Dan1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    326
    Leuk Bevonden:
    299
    Trofeepunten:
    63
    Is KLM weer gestopt met de stoel naast je vrijhouden voor platinum statushouders? Nu al meerdere keren dat de stoel naast mij bezet was ondanks meerdere lege stoelen elders.
     
  20. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.250
    Leuk Bevonden:
    1.088
    Trofeepunten:
    223
    Maar het is wel zo!
     
    arjen05 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina