KLM (en anderen) - compensatie bij overboeking, vertraging, cancelling etc...

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Tuvalu, 12 dec 2014.

  1. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Yes. Je hebt altijd recht op de originele QF's en Miles. In dit geval zou je zelfs kunnen dubbel dippen. Dit betekend dat je Miles van je originele ticket bij KLM kan sparen en miles voor ke nieuwe ticket bij een ander programma.
     
  2. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    hangt een beetje van de reden van annuleren af, maar naast originele qf,s dubbel dippen waar over gesproken is heb je waarschijnlijk ook nog recht op een vergoeding (mits je later dan 3 a 4 uur op plek van bestemming bent gekomen)
     
  3. Milanello

    Milanello Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Gister een vluchtje met EasyJet, die 3 uur en 25 minuten later vertrok dan gepland. Kwam 2 uur en 56 minuten te laat aan. Heb je dan gewoon dikke pech als je iets wil claimen? Vind het sowieso raar dat EasyJet een vluchttijd van 1 uur en 50 minuten aanhoudt, terwijl de piloot zelf zei dat de vlucht 1 uur en 20 minuten duurt. Zo kan ik het ook ;)..
     
  4. menzo2003

    menzo2003 Newbie

    Berichten:
    91
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Ja dat is gewoon pech.
     
  5. Sand0rf

    Sand0rf Blue Tier

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    137
    Trofeepunten:
    43
    De meeste maatschappijen plannen tegenwoordig vrij "ruim". Alles voor een goede on time performance ;)
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  6. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    Dit doen maatschappijen inderdaad express, zodat ze bij een kleine vertraging nog wel op tijd komen. Helaas heb je pech, het moment tot de Gate telt echter dus als je nog 5 minuten moest taxien kan je het aanvechten
     
  7. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Volgensmij is de officiële tijd van aankomst zelfs bepaald als het moment wanneer de deuren open gaan! Mischien kan je je voordeel er mee doen;)
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2015
  8. Milanello

    Milanello Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Thanks! Heb in ieder geval een aanvraag ingediend. 1.21 stond hij op de grond, maar duurde zeker nog een paar minuten voordat de deuren open gingen ;).
     
    high_class vindt dit leuk.
  9. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    ja je moet even googlen op een uitspraak van het europese hof waar een zaak diende

    @Milanello btw met low costs heb je sowieso weinig kans van snelle uitbetaling
     
  10. Milanello

    Milanello Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Heb via vlucht-vertraagd wat informatie gevraagd, maar de claim is direct afgekeurd omdat het door het slechte weer kwam:
    Slecht weer in AMS > Vertragingen op Schiphol > Minder personeel aanwezig voor mijn vlucht vanuit MXP.
     
  11. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.763
    Leuk Bevonden:
    1.777
    Trofeepunten:
    523
    Zoiets lijkt me te voorzien, ik zou het aanvechten. In de Atacama is het een ander verhaal, dit is AMS. Zolang er geen KNMI waarschuwing is lijkt het me quatsch.
     
    Milanello vindt dit leuk.
  12. Milanello

    Milanello Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Thanks! Lees nu ook dat in de EU Verordering alleen sprake is van 'geen recht op compensatie' als het slechte weer echt op jouw vlucht van toepassing is. Zogenaamde knock-on vluchten (die vertraging hebben doordat een eerdere vlucht last had van slecht weer) hier uitgesloten van zijn.

    En het regende maandagavond in Milaan, maar volgens mij was het prima vliegweer :).
     
    high_class vindt dit leuk.
  13. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    493
    Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    288
    http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/easyjet-en-ryanair-betalen-geen-vertragingsclaims.
    Vorige week op tv programma geweest.
     
  14. Milanello

    Milanello Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Musliston vindt dit leuk.
  15. EVO

    EVO Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Iemand ervaring met compensatie van KLM met een reward vlucht? Volgens KLM heb je er dan geen recht op, echter in de EU verordening waar ze zich aan moeten houden staat het volgende:
    Passagiers die in het bezit zijn van tickets die door een luchtvaartmaatschappij of touroperator zijn verstrekt in het kader van een Frequent Flyer-programma of een ander commercieel programma, vallen echter wel onder deze verordening.

    Lijkt me vrij duidelijk dat als je geboekt hebt via hun frequent flyer programma dat je wel degelijk recht hebt op compensatie. Ik ben even benieuwd of iemand toevallig onlangs een claim heeft ingediend en hoe dit toen is afgehandeld?
     
  16. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    2.013
    Leuk Bevonden:
    2.177
    Trofeepunten:
    408
    Je hebt wel degelijk recht op vergoeding als het een reward ticket is welke is gekocht met miles, omdat die ook waarde vertegenwoordigen.
    De vergoeding is gelijk aan de EU regeling.

    Wel zijn ipb tickets uitgezonderd van enige vorm van vergoeding, alsmede bijvoorbeeld promotietickets voor pers voor bijvoorbeeld nieuwe routes.
    Al is in het laatste geval het voor een luchtvaartmaatschappij niet heel handig om die tickets te annuleren want de pers kan dan de ervaring opschrijven, en dat ga je dus niet willen.
     
    EVO vindt dit leuk.
  17. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    965
    Leuk Bevonden:
    1.246
    Trofeepunten:
    428
    Wat voor compensatie zou het om gaan?

    Vorig jaar nog een voucher van 800 euro gehad i.v.m. een geannuleerde vlucht geboekt met punten.
     
    EVO vindt dit leuk.
  18. EVO

    EVO Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Goed om te horen dat we wel gewoon recht hebben op compensatie. En dat Sandor vorig jaar nog een voucher heeft gekregen.

    Het zou gaan om 600 euro contant of 800 euro voucher, voor 2 personen. We hadden bericht van KLM ontvangen dat we niet in aanmerking zouden komen omdat we geboekt hadden met miles. Vervolgens hebben ze de compensatie aanvraag gelijk afgesloten. Ik heb daar op gereageerd en aangegeven dat wij volgens de EU verordening wel degelijk recht hebben op compensatie echter blijft het nu stil bij KLM.
     
  19. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    580
    Leuk Bevonden:
    642
    Trofeepunten:
    348
    Dat het nu stil is aan de kant van KLM is in mijn ervaring een goed teken. Ze zijn er dan serieus naar aan het kijken. Ik had dat dit voorjaar ook nadat ik op een eerste afwijzing in mijn reactie netjes een stuk jurisprudentie had meegestuurd.
     
    EVO vindt dit leuk.
  20. EVO

    EVO Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Dat geeft me dan weer goede moed ;). Hoe lang heb je toen moeten wachten op een reactie?
     

Deel Deze Pagina