Wat wil je precies claimen bij je (reis)verzekering?
Het EU-claim verhaal heeft betrekking op EU-verordening 261/2004 en gaat over de in dit geval niet door de airline betaalde compensatievergoeding voor vertraging. Hierin kan je verzekeringsmaatschappij niets betekenen. Wel zijn er twee uitzonderingen:
- Je hebt door het uitvallen van een deel van je reis (in casu: je vliegreis) materiële schade doodat je niet kunt beschikken over/extra kosten moet maken voor andere delen van je reis. Bijvoorbeeld autohuur, een gehuurde accommodatie en/of (edit) het omboeken van een vervolgvlucht (edit). Dit valt onder je er annuleringsverzekering en moet uiteraard onder je polisvoorwaarden vallen.
- Je hebt een rechtsbijstandsverzekering die ook EU-verorderning 261/2004 dekt. Dat wil zeggen: je kunt bij hun een claim indienen en zij gaan aan de slag met het aansprakelijk stellen van de luchtvaartmaatschappij. Je betaalt dan ook geen No Cure, No Pay fee.
Ik heb zowel met 1 als 2 meerdere positieve persoonlijke ervaringen. Met betrekking tot twee heeft de weigering van uitbetaling van een claim door KLM geleid tot een aanbod tot schikking vanuit mijn rechtsbijstandverzekering voor 50% van de waarde van de claim (we waren inmiddels een jaar verder en ik was er klaar mee).
Hiermee akkoord gegaan, toen KLM een halfjaar later uit het niets ineens mijn claim alsnog goedkeurde en 100% vergoedde. Mijn rechtsbijstandsverzekering zei: 'Veel plezier met je winst, je mag dat bedrag gewoon houden!'
Ik heb dit al vaak gezegd: je Amex Platinum reisverzekering lijkt geweldig, maar dekt niet altijd alles en is beperkt tot een maximum aantal claims per aantal maanden. De dekking van de reisongemakkenverzekering bij vertraging van ke koffers is superieur, maar in bijna alle andere gevallen ben je beter af met een echte reisverzekering. Lees dus altijd goed de polisvoorwaarden door, is mijn advies
Laatst bewerkt: 25 jan 2025
Enzo en PieterPost vinden dit leuk.