Forum

Meldingen
Alles wissen

InsideFlyer Café

7,278 Berichten
260 Gebruikers
11420 Reactions
995.6 K Bekeken
(@Anonymous 1083)
Deelgenomen: 12 jaar geleden

Goedemorgen iedereen! Fijn weekend gewenst! 🙂

BeantwoordenCiteren
ErwinLansing
(@erwinlansing)
Noble Member
Deelgenomen: 10 jaar geleden

Tim82 wrote:Dat is hier dan weer niet voor te stellen. Gek dat soort verschillen binnen één land

Dat ligt er aan wat je een land noemt 🙂 Eigenlijk is Canada, net als USA, meer een federatie van staten dan een samenhangend land. Zelfstandige staten die samenwerken op een aantal gebieden. Niet zo veel anders dan de EU, hoewel wel veel meer gebieden waar ze samenwerken. En als we het over de EU hebben, bijvoorbeeld Zweden heeft ook een verbod op alcohol verkoop boven de (als ik het goed heb) 3,5%, behalve in de staatswinkels, net als Ontario. Qua oppervlakte zijn Ontario en Quebec een stuk verder van elkaar dan Nederland en Zweden. Nog steeds heel gek daar, of net zo gek als hier? :rolleyes:

Flying Blue Platinum | Accor Silver | Hilton Gold | Radisson Gold | Marriott/SPG Gold | SAS EB Silver

BeantwoordenCiteren
(@tim82)
Noble Member

In Canada staat vaak op de bon van het restaurant, wat je aan fooit kan geven, een ondergrens, en een bovengrens als suggestie. Ik gaf eens minder, en de ober vroeg meteen: eerste keer Canada? Ik zal eens uitleggen hoe het werkt... 🙁

O en over het ontbreken van alcohol in reguliere winkels in Toronto gesproken; in de naburige regio Quebec is het tegenovergestelde gaande van Ontario. Ik ging tanken daar, en het viel me op dat minstens de helft van de tankshop volstond met allerhande soorten bier en wijn. Dat is hier dan weer niet voor te stellen. Gek dat soort verschillen binnen één land

Grouchy reacted
BeantwoordenCiteren
Erwin
(@erwin)
Estimable Member

Eens dat het een belachelijk systeem is. Je zou moeten betalen aan de hand van service, niet iets anders. En ik was daar met een lokaal iemand die het allemaal de normaalste zaak van de wereld vond. Verschil van cultuur denk ik.

Grouchy reacted
BeantwoordenCiteren
(@rutger)
Estimable Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden

Laat toch wel zien hoe belachelijk dat hele systeem is. Ondanks slechte service alsnog een fooi verwachten, en dan is 15/20% ook nog eens een aanzienlijke fooi.

En dan vervolgens aan het personeel van supermarkten of Ubers geen fooi geven.. omdat zij zeker zo'n toploon ontvangen!

Grouchy reacted
BeantwoordenCiteren
Erwin
(@erwin)
Estimable Member

In Canada verbaasde het me waar je allemaal fooi voor moest geven. Zelfs als je in een bar zelf aan de bar direct je alcohol afrekende was het gebruikelijk om fooi te geven. Verder bij restaurants is het wel gewoon gebruikelijk, alhoewel ze bij minder dan 15/20% vaak toch niet blij zijn, ondanks soms belabberde service.. De supermarkt en Uber waren zo een beetje de enige plek waar je geen fooi moest geven.

Grouchy reacted
BeantwoordenCiteren
Carel1
(@carel1)
Famed Member

Johan wrote:Voor degene die mij mijn camera terug bezorgt heb ik een dikke fooi over!

Ben bang dat het verzekeringsarts wordt 🙁

Valt het dan niet onder het eigen risico van de zorgverzekering;).

Een Amex Flying Blue Gold kaart met 30 XP en tijdelijk 30.000 via deze link:
https://www.americanexpress.com/nl-nl/referral/fb-gold?ref=cARELHD8Yn&XL=MIANS
FB Platinum PA; IHG Diamond Ambassador.

BeantwoordenCiteren
(@johan)
Trusted Member

Fripsmaster wrote:Over fooi geven gesproken: doen jullie dit vaak? Ik merk dat ik vooral in Azie de neiging had om fooi te geven. In Europa doe ik dit (bijna) nooit.

Voor degene die mij mijn camera terug bezorgt heb ik een dikke fooi over!

Ben bang dat het verzekeringsarts wordt 🙁

BeantwoordenCiteren
Grouchy
(@grouchy)
Noble Member

Verschilt per land, in Azie eigenlijk niet vaak (vaak niet gebruikelijk daar) en in de USA verschilt het per staat/stad.
Een employee in Washington met een minwage of $11.00 & DC met $12.50 & NYC met $13.00, Seattle met $15.00 of een employee in North Dakota met $7.25, GA met $5.25 en SC zonder een minimum wage scheelt nogal wat. Wordt er een beetje toedeledoekie van om het daarzo allemaal een beetje bij te houden.
Geef meestal 20% fooi in ND restaurants en weinig/geen fooi in steden zoals Seattle of het moet echt uitstekende sevice zijn..

Delta - Diamond Medallion MM

BeantwoordenCiteren
(@jongesander)

Fripsmaster wrote:Over fooi geven gesproken: doen jullie dit vaak? Ik merk dat ik vooral in Azie de neiging had om fooi te geven. In Europa doe ik dit (bijna) nooit.

Taxi: ja
Restaurant: 95% van de gevallen;
Hotels: vrijwel nooit, behalve als ik aan de bar een drankje koop (voel me meestal een beetje verplicht moet ik zeggen);

BeantwoordenCiteren
Fripsmaster
(@fripsmaster)
Famed Member

Rutger wrote:Ik word zo moe van die Amerikaanse tip cultuur. Hou dat irritante fenomeen lekker in de VS en betaal je personeel gewoon een eerlijk loon dat zijn/haar werk rechtvaardigt.

Over fooi geven gesproken: doen jullie dit vaak? Ik merk dat ik vooral in Azie de neiging had om fooi te geven. In Europa doe ik dit (bijna) nooit.

KLM FB Platinum | Hilton Diamond | IHG Platinum | Radisson VIP | ALL Silver | Avis President's Club | Hertz Five Star | MyFlightRadar24

Visits 2026 (>2): AMS CDG ILO MNL MUC PPS PRG SOF TPE VIE ZAG
Carriers 2026: 5J AF FB FR KL LH OS Z2

BeantwoordenCiteren
(@rutger)
Estimable Member

Ik word zo moe van die Amerikaanse tip cultuur. Hou dat irritante fenomeen lekker in de VS en betaal je personeel gewoon een eerlijk loon dat zijn/haar werk rechtvaardigt.

Flying doc reacted
BeantwoordenCiteren
(@dutchie)
Estimable Member

In Abu Dhabi is dit sandwich en salade en heerlijke gebakjes overdag, 's avonds keuze uit 2 warme hapjes. Een maaltijd wil ik het niet noemen.

De drankjes kon je niet pakken maar moest je bestellen (op koffie en thee na). Je kreeg tijdens de hors d'oeuvre wel een 0€ rekening die je moest ondertekenen zodat de bediening meer fooi zou krijgen.

BeantwoordenCiteren
(@theflyingdutchboy)

In Amerika is alcohol in de clublounge vaak niet gratis helaas.

BeantwoordenCiteren
(@tim82)
Noble Member

Het gaat om Sheraton Lincoln Harbor met uitzicht op Manhattan. De kamers met lounge toegang hebben vrij uitzicht over de Hudson en de skyline van Manhattan.
De extra kosten t.o.v. dezelfde kamer zonder uitzicht en lounge was 60€ per nacht, en dat leek me alleen voor het uitzicht al de moeite waard. Lounge is 24h/h open, alleen vroeg ik me af hoe het met bv bier en wijn werkt. Kan je dat zelf pakken, of is dat alleen tijdens bepaalde uren beschikbaar? De hors d'oeuvre tussen 18.00 en 20.00 zal ik helaas niet meemaken denk ik. Ik ga er tijdens mijn New York trip niet speciaal voor terug naar het hotel.

BeantwoordenCiteren
Pagina 483 / 486
Deel: