Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Terwijl in sommige landen de luchtvaart geen strobreed in de weg wordt gelegd is dat in Nederland wel even anders. Hier heerst juist de opvatting dat de luchtvaart meer moet doen in de strijd tegen klimaatverandering. In 2023 verwerkte Schiphol nog bijna 62 miljoen passagiers. En ook de Nederlandse luchthavens Eindhoven en Rotterdam maakten een flinke groei door. De grote vraag is hoe dat er dit jaar uit zal zien.
Stijging passagiers Schiphol 2023
De 61,7 miljoen reizigers die van, naar of via Schiphol reisden zorgen voor een stijging van bijna 20% ten opzichte van 2022. Van dit aantal reisden er 39,1 miljoen direct van of naar Schiphol. Dat is 63%. De rest had een overstap op Schiphol, dat gaat nog om ruim 11 miljoen unieke transferpassagiers. Overstappers worden in de internationale telwijze overigens tweemaal geteld: als reiziger bij aankomst en als reiziger bij vertrek.
In 2023 waren er 441.963 vliegtuigbewegingen van en naar de Amsterdamse luchthaven. Ook dit is een stijging, het gaat om 11% meer dan in 2022, maar nog steeds 11% minder dan in 2019.
Schiphol bood vorig jaar 305 directe verbindingen, waarvan 126 buiten Europa. Bestemmingen in onder meer Rusland en Oekraïne kwamen te vervallen. Reizen vanuit Amsterdam naar Groot-Brittannië, Spanje en de Verenigde Staten waren het meest in trek.
Vanuit Schiphol wordt ook veel vracht verwerkt. Het ging in 2023 om 1,37 miljoen ton vracht. Dit is een daling van 4,8% in vergelijking met 2022. Er waren 15.969 volledige vrachtvluchten, ook dat is een daling van 12,9%. Passagiersvliegtuigen nemen ook vracht mee, maar die worden niet in het aantal volledige vrachtvluchten geteld.
Eindhoven Airport
Dc groei van de Nederlandse luchthavens was vorig jaar echter niet beperkt tot Schiphol. Voor Eindhoven Airport (EIN) was het qua vliegbewegingen namelijk ook een topjaar. De zuidelijke luchthaven had in 2023 het hoogste aantal passagiers in haar geschiedenis. In totaal vlogen er 6,8 miljoen passagiers vanuit Eindhoven, dat is een groei van 8% ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is ook meer dan in 2019, voor de pandemie, toen ging het om 6,7 miljoen reizigers. Interessant genoeg was het aantal vliegbewegingen juist minder. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de inzet van grotere vliegtuigen.
Eindhoven Airport moest qua bestemmingen wel wat inleveren in 2023. Het aanbod ging namelijk van 87 naar 84 bestemmingen. De meeste populaire plekken om naartoe te vliegen waren: Malaga, Londen (Stansted) en Alicante.
Gedurende 2024 kunnen we de volgende maatschappijen in Eindhoven verwachten: Aegean, Corendon, Lauda, Pegasus, Ryanair, Sunexpress, Transavia, TUI, en Wizzair.
Rotterdam/The Hague Airport
Ook in Rotterdam (RTM) was het in 2023 druk op het vliegveld. Rotterdam/The Hague Airport verwerkte vorig jaar 2,2 miljoen reizigers en dat is 5% meer dan 2022 en 6% meer dan 2019. Ook hier was de stijging van het aantal vliegbewegingen lager, wat weer wijst op de inzet van groter vliegtuigen.
Dit jaar zijn andere British Airways, SWISS, TUI, Corendon en Transavia zijn weer actief op RTM.
Blik op 2024
Alhoewel de eerder opgelegde beperking van de groei van Schiphol voorlopig van de baan is wil dat niet zeggen dat hier niet opnieuw naar gekeken zal worden. Het maximum aantal vliegbewegingen zal zeker voor Schiphol een punt van de discussie blijven. Eerst zou dat naar 460.000 gaan, maar dat is van tafel na bezwaar van onder meer de Amerikaanse overheid. Nu ligt het maximum hoogstwaarschijnlijk op 483.000.
Schiphol is op dit moment met haar partners druk doende om de zomerdienstregeling rond te krijgen. De ‘extra’ vluchten zijn goed nieuws voor luchtvaartmaatschappijen en passagiers, maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Zo moet de piekdrukte op bepaalde momenten omlaag. Hoe de groei van de Nederlandse luchthavens er in 2024 uit zal zien is dus nog hoogst onzeker.
Als airlines minder vluchten mogen uitvoeren vanuit Amsterdam dan wordt de inzet van grotere toestellen steeds interessanter. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat de Boeing 747 en Airbus A380 weer volop terug zullen keren. De inzet van ‘iets’ grotere widebodies kan dan wel een slimme zet zijn. KLM is als grootste carrier van Schiphol wat minder flexibel. De Nederlandse nationale maatschappij zet uiteraard al haar grote toestellen al in vanuit Schiphol. Bij de aanschaf van nieuwe toestellen kan echter wel meespelen om te kiezen voor vliegtuigen met een grotere capaciteit.
Bron foto’s: Schiphol Group
Geef een reactie