Emirates start met SAF vluchten vanuit Dubai2 min leestijd

Emirates ontvangt nieuwe A380 en Premium Economy in december

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Deze week is de eerste Emirates SAF vlucht vanuit Dubai International Airport vertrokken. Emirates will de SAF vluchten de komende periode verder uit gaan breiden. Afhankelijk van het gebruikte percentage kan de schadelijke uitstoot van vliegtuigen tot 80% worden teruggebracht. Op de korte termijn speelt deze duurzamere vorm van vliegtuigbrandstof een belangrijke rol in het verminderen van de CO2-uitstoot van de luchtvaart.

Shell levert SAF aan Dubai International Airport

Brandstofgigant Shell leverde voor Emirates 1,2 miljoen liter Sustainable Aviation Fuel (SAF) aan Dubai International Airport. Hiermee heeft de maatschappij al enkele vluchten kunnen voorzien van een bijmenging van SAF. Op dit moment zet Emirates in op een verhouding van 40/60 van SAF en conventionele Jet A-1 brandstof. De huidige regelgeving schrijft voor dat er maximaal 50% SAF gebruikt mag worden voor commerciële vluchten. Het is echter ook al mogelijk om vliegtuigen op 100% SAF te laten vliegen. Maar naast dat het feit dat het niet mag is SAF op dit moment ook nog erg kostbaar. De brandstof kost namelijk ongeveer tweemaal zo veel als reguliere kerosine.

De 1,2 miljoen liter die Shell aan Emirates heeft geleverd gaat trouwens snel op. Per vlucht zijn er namelijk al enkele tienduizenden liters SAF nodig. Shell wil overigens ook SAF gaan leveren aan andere vliegvelden in de Verenigde Arabische Emiraten en daarbuiten.

Vorige maand maakte Emirates ook al bekend vanuit Amsterdam Airport Schiphol en Singapore-Changi Airport met SAF te gaan vliegen. Hiervoor heeft de airline 11,4 miljoen liter brandstof van Neste aangeschaft.

Emirates haalt stof van A380 en zet ze in voor cargo

Toekomstplannen

Emirates test al sinds 2017 met duurzamere vormen van vliegtuigbrandstof. Sinds die tijd hebben vluchten vanuit Stockholm, Parijs, Lyon en Oslo ook gebruikgemaakt van gemengde SAF. Daarnaast doet de maatschappij met partners onderzoek naar het verbeteren van de prestaties, veiligheid en betrouwbaarheid van deze brandstof.

Voor Emirates blijft het hier echter niet. De airline uit het Midden-Oosten wil in de toekomst namelijk inzetten op vluchten met 100% SAF. De eerste testvlucht met een Boeing 777-300ER was al succesvol. Ook KLM deed eerder al een dergelijke proef in samenwerking met CFM International. Op dit moment is het helaas nog niet toegestaan om commerciële vluchten met 100% SAF uit te voeren. Hopelijk komt daar snel verandering. Op de korte termijn is SAF namelijk een van de weinige opties om de schadelijke uitstoot van de luchtvaart snel te verminderen.

Bron foto’s: Emirates

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *