Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Bedenk eens hoeveel contactmomenten je gedurende een vliegreis hebt. Dit begint met het inchecken van je bagage, waarbij je een label voor je koffer krijgt. Er zijn al luchthavens waar je dat zelf kan regelen, bijvoorbeeld op Schiphol. Maar gezien de huidige situatie en de toekomstige reisomstandigheden is het gewenst om zoveel mogelijk contactmomenten te vermijden. Handig dus om thuis zelf een label aan je bagage toe te kunnen voegen. Met een elektronisch bagagelabel kan dat, en dat helpt weer met Social Distancing in de luchtvaart tijdens de huidige Coronacrisis, maar natuurlijk ook daarna.
Het nieuwe normaal
Je hebt er vast al van gehoord, het ‘nieuwe normaal’. Maar hoe ziet het nieuwe normaal er in de luchtvaart uit? Niemand weet dat nog exact, maar je zou kunnen denken aan de volgende dingen:
- Vermijd zoveel mogelijk rijen en grote groepen. Dit kan bijvoorbeeld door thuis verschillende onderdelen van je reis al goed voor te bereiden;
- Vermijd direct contact met andere mensen en machines, zoals de Self Service (Check-in) Kiosk;
- Zorg voor snelle gezondheidschecks op de luchthaven. Denk aan bijvoorbeeld de checks die Air France onlangs introduceerde.
Hoe alles er in de praktijk uit gaat zien is natuurlijk nog lastig in te schatten. Maar de luchtvaart is een belangrijk onderdeel om de economie in de wereld weer een boost te geven. Handel komt weer op gang en natuurlijk ook het wereldwijde toerisme. En juist de luchtvaart is naarstig op zoek naar mogelijkheden om reizen veilig te maken met Social Distancing als belangrijkste uitgangspunt.
Ziektekiemen
Een van de oplossingen is om geen papieren boardingpassen meer uit te delen, maar alleen nog elektronische. Je hoeft hierdoor niet meer naar een Self Service Check-in Kiosk om de boardingpas op te halen. Zo’n stukje papier kan natuurlijk een bron van bacteriën en virussen zijn. En dan hebben we het nog niet gehad over de Self Service Check-in Kiosk zelf, waar mensen overal met hun handen hebben aangezeten en dus nog veel meer ziektekiemen aanwezig zijn.
Datzelfde geldt voor de bagagelabels. Zo’n lange plakkerige strip die ze ergens om je bagage heen doen. Vaak aan het handvat van je bagage. Bij veel luchthavens moet je er nog voor in een rij staan om het op te halen. En daar kan het eigenlijk al fout gaan als je let op mogelijke manieren van besmetting. Reizigers staan dicht op elkaar in de terminal, te wachten tot ze aan de beurt zijn. De kans om een willekeurige ziekte over te brengen is hierdoor vergroot. Met een dodelijke ziekte veroorzaakt door het Coronavirus bijvoorbeeld, is het risico te groot om veel mensen dicht bij elkaar te hebben. Dat is dan ook wat je graag wil vermijden. Een elektronisch bagagelabel (EBT) kan hier deels al een oplossing voor bieden.
Elektronisch Bagagelabel?
Er zijn tal van bedrijven bezig met innovaties binnen de reisindustrie. Ook zijn er bedrijven die al werken met het elektronische bagagelabel, denk aan de Rimowa koffers met geïntegreerde bagagelabel. BAGTAG is marktleider op het gebied van het elektronische bagagelabel. Ze werken al samen met grote airlines zoals KLM, Lufthansa, SWISS, Lufthansa en China Southern. Het bedrijf heeft de traditionele papierenstrip vervangen voor een elektronisch display dat op elke willekeurige bagage aan te brengen is.
Het display, BAGTAG genaamd, monteer je aan je bagage. Tijdens het thuis inchecken geef je aan dat je van de BAGTAG gebruik wilt maken en hierna wordt je bagagelabel (middels enkele stappen) geladen op het elektronische display. Nooit meer in de rij staan op een druk vliegveld zoals Schiphol, Shanghai of Berlijn. De BAGTAG zorgt vanaf moment één voor Social Distancing. Je bent thuis namelijk geheel voorbereid op een bijna contactloos begin van je reis. Het enige dat je nog aanraakt is je koffer 😉 .
Oplossing
De komende tijd zullen er tal van oplossingen komen om het reizen veiliger te maken. Veel innovaties zullen zichtbaar worden. Van sommige zullen we ook over een langer tijd nog iets merken, anderen zullen wellicht weer verdwijnen. Zeker is dat onze manier van reizen zal veranderen. We zullen voorzichtiger zijn en we zullen waar mogelijk proberen afstand van elkaar te houden: Social Distancing in de luchtvaart. De BAGTAG kan daar, als elektronisch bagagelabel, zeker ook in bijdragen. Niet meer in lange rijen om in te checken of bagage af te geven, minder contactmomenten met van alles en nog wat op de luchthaven. Daarnaast is de BAGTAG een kleine verandering en hoeft er geen enorme infrastructuur voor worden aangepast. Daarom zullen in de nabije toekomst naast KLM, Lufthansa, SWISS, Austrian en China Southern nog verschillende maatschappijen met dit soort innovatieve bedrijven gaan samenwerken.
Geef een reactie