Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Dinsdag 27 augustus 2024 zal voor KLM de boeken ingaan als een belangrijke dag. De Nederlandse nationale carrier zal morgen namelijk haar eerste Airbus A321neo ontvangen en dat wordt groots gevierd. In dit artikel lees je het laatste nieuws over de gloednieuwe Airbus A321 van KLM die morgen op Schiphol aankomt én wat we van de ontvangst kunnen verwachten.
Air France-KLM investeert in de toekomst
Het zal niemand ontgaan zijn dat Air France en KLM diep in de buidel hebben getast om de vloot een upgrade te geven. Zo komen er flink wat Airbus A350 toestellen bij en doet de Airbus A321neo zijn intrede bij de Frans-Nederlandse SkyTeam maatschappijen. De A321 vliegt al voor Transavia en Air France. Transavia Nederland heeft er zelfs al 6 in de vloot. KLM moet het nog zonder A321s doen, maar hier komt dus snel verandering in!
Naast de Airbus A321neo zal KLM ook nieuwe long haul vliegtuigen ontvangen. Het gaat om de Airbus A350 die ook al voor Air France vliegt. De Franse nationale maatschappij heeft inmiddels al 34 van deze widebody toestellen in dienst.
Wanneer ontvangt KLM de eerste Airbus A321neo?
Alhoewel de planning was dat de A321 al had moeten vliegen vanuit Amsterdam is dit diverse keren uitgesteld. Dit had onder meer te maken met vertraging bij de Franse vliegtuigbouwer Airbus. Inmiddels is bekend dat het vliegtuig nog deze maand zal arriveren op Schiphol.
Wanneer komt de A321 dan aan in Amsterdam? Op dinsdag 27 augustus 2024 staat de officiële ontvangst van de Airbus A321neo van KLM gepland op Schiphol. Het nieuwe vliegtuig wordt tussen 15.00 en 16.00 uur verwacht op Schiphol. KLM zal de ontvangst groots vieren in Hangar 12 op Schiphol-Oost. Vanaf 16.00 uur is er een receptie voor genodigden en de mogelijkheid om het vliegtuig van binnen te bekijken. Uiteraard is InsideFlyer aanwezig en zullen we uitgebreid verslag doen!
Om welk toestel gaat het?
De eerste Airbus A321neo draagt registratie PH-AXA. Het gaat om het type A321-200 met 227 stoelen. Op dit moment bevindt dit vliegtuig zich nog in Hamburg. De PH-AXB staat overigens ook al in de startblokken om naar Nederland te vliegen.
Het vliegtuig beschikt over 2 CFM LEAP 1A-motoren. Voor de AXA zijn deze vorige maand nog geïnstalleerd. De A321neo van KLM krijgt een 3-3 indeling, waarbij in Europe Business Class de middenstoel vrij wordt gehouden. De Business Class cabine is flexibel in te zetten middels een verschuifbare afscheiding. Elke stoel biedt tevens een USB-C poort voor het opladen van mobiele apparaten.
De namen van de eerste nieuwe vliegtuigen zijn trouwens ook al bekend. Deze kisten krijgen namen van vlindersoorten. De PH-AXA draagt de naam Koninginnepage. Na de Koninginnepage volgen namen als Braamvlinder, Citroenvlinder en Porseleinvlinder. De eerste Airbus A321neo van KLM die morgen op Schiphol aankomt heet dus Koninginnepage.
Wat is er zo bijzonder aan dit vliegtuig?
De Airbus A321neo is een nieuw type toestel voor de Nederlandse nationale maatschappij. Het komt niet zo vaak voor dat er een nieuw type vliegtuig verwelkomt wordt in de vloot, dus dat is best bijzonder. Bovendien gaat het om een flinke order die AF-KLM plaatste bij Airbus. In totaal komen er 100 A320/A321 vliegtuigen bij, met nog een optie voor 60 extra. We kunnen dus nog veel meer neo’s verwachten de komende tijd.
De A321 zal de Boeing 737 vloot gaan vervangen. Sommige van de 737s van KLM zijn namelijk al wat ouder en daarmee klaarblijkelijk aan vervanging toe. KLM benadrukt dat de nieuwe vliegtuigen een stuk zuiniger en stiller zijn. Hierdoor gaat de CO2-uitstoot met 21% omlaag in vergelijking met oudere vliegtuigen als de 737.
De nieuwe vliegtuigen zijn een stuk stiller dan de huidige generatie vliegtuigen en zorgen voor een CO2-reductie van 21% per passagier-kilometer. – KLM
Wat ook een leuk detail is: de A321neo krijgt een nieuwe livery. Natuurlijk zal het herkenbare KLM-blauw niet verdwijnen en ook blijft het logo gewoon zichtbaar op de staart van het vliegtuig. De nieuwe livery wijkt dan ook niet heel veel af van de andere toestellen in de vloot. Het verschil is dat de lijn tussen de kleuren wit en blauw nu onder de neus komt te liggen. Hierdoor valt het niet meer op als een vliegtuig voor onderhoud voorzien moet worden van een nieuwe neus. Nu zie je dan vaak een witte lijn. Dat is dus straks niet meer het geval bij de A321. Verder zijn de ramen van de cockpit voorzien van een zwarte belijning.
Vanaf weer gaat KLM met de Airbus A321neo vliegen?
Natuurlijk wil KLM het gloednieuwe vliegtuig zo snel mogelijk inzetten in de dienstregeling. De afgelopen tijd zijn piloten, crew en technici volop getraind om het vliegtuig snel in te kunnen zetten. Intern heeft KLM ook een promotiecampagne gevoerd om het nieuwe vliegtuig onder de aandacht te brengen van het personeel.
De eerste vluchten staan vanaf volgende maand al gepland. Zo zal de A321 naar onder meer Kopenhagen, Berlijn, Stockholm, Parijs, Wenen en Praag gaan vliegen. In dit artikel vind je een overzicht van alle A321 bestemmingen die tot nu toe bekend zijn.
InsideFlyer is aanwezig tijdens de ontvangst van de nieuwe Airbus A321neo van KLM op Schiphol. Uiteraard doen we uitgebreid verslag van de aankomst van het nieuwe toestel. Check morgen onze website en socials voor de laatste updates!
Bron foto’s: Air France-KLM
Jos zegt
Heeft klm nu in feite een A321 long range asngeschaft? Dat zegt KLM zelf niet maar het bereik van 7400 km suggereert dat wel