Deze airlines hebben de meeste vertraging

schiphol weer mist

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vertraging is voor de meeste reizigers één van de grote ergernissen. De oorzaken van vertraging kunnen echter in veel verschillende hoeken gezocht worden. Er kan namelijk een technisch probleem zijn met het toestel. Ook is het mogelijk dat door drukte op het vliegveld de dienstregeling aangepast moet worden. Regelmatig komt het ook nog voor dat passagiers te laat aan de gate staan door bijvoorbeeld vertraging van een andere vlucht. Er zo nogal wat verschil in de beste en slechtste maatschappij als het gaat om punctualiteit. In dit artikel lees je met welke airlines je vooral niet moet vliegen als je op tijd wil komen.

On time performance

De mate van punctualiteit van airlines wordt uitgedrukt in het zogenaamde on time performance cijfer (OTP). OTP laat zien hoe goed of hoe slecht airlines op tijdig vertrek en aankomst presteren. Maar wat wordt er bedoeld met on time? Hiertoe worden alle vluchten gerekend die binnen vijftien minuten van de originele aankomsttijd aankomen bij de gate. Een vertraagde vlucht komt dus ten minste vijftien minuten later aan dan gepland en is daarmee officieel vertraagd. Een veel voorkomende reden voor vertraging is het weer. Als er dichte mist of laaghangende bewolking hangt of sprake is van harde wind dat ondervinden vliegvelden daar veel problemen van. Een recentelijk voorbeeld is de harde wind die enkele dagen in maart voor Schiphol de dienstregeling flink in de war bracht. Vluchten waren flink vertraagd.

Dichte mist is één van de oorzaken van vertraging (Bron: Schiphol)
Dichte mist is één van de oorzaken van vertraging (Bron: Schiphol)

Top 5 meest vertraagde airlines

De website FlightStats houdt statistieken bij met betrekking tot punctualiteit van onder andere airlines. Maandelijks wordt OTP van de top 40 airlines gepubliceerd. Op een vijfde plek voor de maand januari 2019 komt Jet Airways. De Indiase maatschappij kwam in 68,23% van de gevallen op tijd. De gemiddelde vertraging was met 53 minuten fors. Asiana Airlines deed het als vierde met een OTP van 68%. En een gemiddelde vertraging per vlucht van 34 minuten. Als derde kwam Saudia met een punctualiteit van 66,49%. De gemiddelde vertraging was 50 minuten. De tweede slechtste prestatie ging naar Air Canada met een OTP van iets minder dan 60%. De Canadese airline had een forse gemiddelde vertraging van 59 minuten. In januari had EgyptAir de meeste vertraging van de 40 onderzochte maatschappijen. Slechts 58,85% van de vluchten was op tijd. De gemiddelde vertraging was 38 minuten.

Airbus A330-200 van EgyptAir (Bron: Flickr / Aero Icarus)
Airbus A330-200 van EgyptAir (Bron: Flickr / Aero Icarus)

Air Canada, EgyptAir, Asiana Airlines en Saudia komen ook in februari 2019 slecht uit de bus. Een nieuwkomer is China Eastern Airlines op een vijfde plek. De Chinese airline heeft een punctualiteit van 57,8% en een gemiddelde vertraging van 58 minuten. Daarna volgen Saudia, Asiana Airlines en EgyptAir met respectievelijk 69,31%, 64,75% en 56,53%. De gemiddelde vertraging ligt tussen de 38 en 44 minuten. Air Canada deed het in februari het slechtste met een punctualiteit van 53,57% en een gemiddelde vertraging van meer dan een uur. De Canadese maatschappij verslechterde hiermee flink ten opzichte van januari.

Boeing 787 Dreamliner van Air Canada (Bron: Air Canada)
Boeing 787-9 Dreamliner van Air Canada (Bron: Air Canada)

KLM en TUI

Maart laat drie verrassende nieuwkomers zien. KLM kwam op de vijfde plek met het op tijd uitvoeren van 71,98% van de vluchten. Dit is een flinke tegenvaller voor de maatschappij die meestal in de top 5 van meest punctuele airlines staat. De gemiddelde delay was in maart 51 minuten. Dit resultaat houdt voornamelijk verband met de ongunstige weersomstandigheden van vorige maand. Als vierde volgde opnieuw Saudia met een punctualiteit van 68,88% en een gemiddelde vertraging van 46 minuten. Als derde komt TUI Airways met 68,59%. De gemiddelde vertraging was 53 minuten. Iets daaronder presteerde El Al, met een punctualiteit van 67,03%. De vertraging was gemiddeld 44 minuten. Koploper qua vertragingen was deze maand EgyptAir. Inmiddels is de OTP verder gedaald naar 52,9%. De gemiddelde vertraging nam toe naar 40 minuten.

Airbus A330 van KLM in de mist (Bron: Schiphol)
Airbus A330 van KLM in de mist (Bron: Schiphol)

Meeste vertraging

Een aantal airlines komen de afgelopen drie maanden diverse keren terug in de lijst met meest vertraagde maatschappijen. Zo staan Asiana Airlines en Air Canada twee keer in de lijst. Saudia en EgyptAir komen zelfs drie keer in de lijst voor. Dat betekent dat de OTP van deze airlines de afgelopen maanden het slechtst was. Check bij deze airlines dus zeker of de route die je gaat boeken vaak vertraagd is.

Een opvallende slecht presterende maatschappij in maart was KLM. Normaal scoort de Nederlandse nationale maatschappij veel beter. De slechte weersomstandigheden in maart hebben hier waarschijnlijk mee te maken. El Al, TUI Airways, China Eastern Airlines, Jet Airways en Air China komen ook maar één keer voor de afgelopen drie maanden.

Reacties

  1. jan olijdam zegt

    ik denk dat voor de maatschappije met 737 max het motto is gewijzigd in “aankomen is alles”! een beetje vertraging is niet te vergelijken met de snelle dood in de boeing 737 max. dus………niet zeiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *