Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Cathay Pacific heeft een aanzienlijke uitbreiding aangekondigd naar Europa. Vanaf het zomerseizoen van 2018 vliegt het Oneworld lid rechtstreeks naar Brussel, Kopenhagen en Dublin; allemaal met de nieuwe Airbus A350-900. Dit vliegtuig is populair bij airlines om nieuwe routes op te starten waarbij er (nog) geen grote vraag is. Het biedt de juist balans tussen capaciteit en (brandstof)efficiëntie.
Brussel
Met ingang van 25 maart zal er 4x per week tussen Hong Kong en Zaventem worden gevlogen. Vanaf Brussel vertrekt CX338 op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag om 13:10u met aankomst om 06:55u de volgende dag. Met deze aankomsttijd kunnen passagiers ideaal overstappen op het uitgebreide netwerk binnen Azië en ook Australië. Terug vertrekt CX339 om 00:35 met aankomst dezelfde dag rond 7 uur ’s ochtends.
Aan boord van de A350 zijn 38 stoelen in de business class in 1-2-1 opstelling die volledig plat gaat. In de Premium Economy profiteren passagiers van meer ruimte en services in een 2-4-2 opstelling. In Economy is de opstelling de standaard 3-3-3. De A350 is Cathay’s nieuwste paradepaardje en biedt ook inflight internet aan naast een nieuwer inflight entertainmentsysteem. Mochten de prijzen gelijkwaardig zijn, dan zou ik de A350 vanaf Brussel boven de 777 vanaf Amsterdam verkiezen. Verder ben ik benieuwd of de aankondiging nog gevolgen heeft voor de planning van Air Belgium.
Kopenhagen en Dublin
De lijndienst naar Kopenhagen is seasonal, en wordt van 2 mei tot 12 oktober uitgevoerd op maandag, woensdag en vrijdag. De vlucht naar Dublin start pas op 2 juni en de Ierse stad wordt 4 maal per week aangevlogen.
Düsseldorf geschrapt?
Voor Nederlanders is er nu keuze genoeg: vanaf Amsterdam met de Boeing 777-300ER of via Düsseldorf of Brussel met de A350. Zo zal Cathay ook populair zijn voor inwoners in het zuiden en oosten van Nederland. Echter gaan er geruchten dat Düsseldorf binnenkort geschrapt wordt als bestemming. Hiervoor zou Brussel in de plaats komen. De verbinding naar Düsseldorf is na maart 2018 op dit moment nog steeds te boeken. In eerste instantie startte Cathay met 4 vluchten per week naar Düsseldorf middels een 4-klasse 777 . Vanaf vorig jaar werd dat gewijzigd in de nieuwe Airbus A350-900. Dit vliegtuig wordt vaker gebruikt voor bestemmingen waar de vraag niet erg hoog is. Zo is de capaciteit kleiner, vooral in de premium klassen, en is er geen First Class. Dat kan een indicatie zijn dat de route niet lekker loopt.
Geef een reactie