Cathay Pacific verbetert Premium Economy, Economy wordt krapper2 min leestijd

cathay pacific economy

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Cathay Pacific voert wijzigingen door aan haar Economy en Premium Economy klassen, waaronder op de Boeing 777-300ER die naar Amsterdam vliegt. De details hiervan bevestigt Cathay Pacific aan Insideflyer. Afhankelijk in welke klasse je reist betekent dit meer comfort of juist een krappere stoel.

Cathay Pacific Premium Economy

De airline uit Hong Kong vergroot in de Premium Economy class de pitch met 2 inch; van 38 naar 40. Bovendien wordt op alle stoelen een legrest geinstalleerd. Voorheen hadden alleen de stoelen in de bulkhead een kuitsteun. Vandaar dat deze erg in trek waren bij reizigers. De overige stoelen moesten het met een footrest doen. Hoewel dit kleine  aanpassingen lijken, zullen ze het comfort ten goede komen. De modificatie is al in volle gang.

Verdere features van Cathay’s Premium Economy omvatten onder andere een cabine met maar 32 stoelen in 2-4-2 opstelling, priority services en een betere service en catering.

Cathay Pacific Premium Economy
Voortaan hebben alle stoelen een legrest

Economy Class naar 10 per rij

Het Oneworld lid lijdt de afgelopen jaren flink verlies. Om de revenue te vergroten heeft de maatschappij besloten in haar Boeing 777 vloot het aantal stoelen per rij te verhogen van 9 naar 10. Hiermee volgt Cathay de industrie standaard. Deze uitbreiding geldt zowel voor de regionale als longhaul kisten. De 3-klasse 77G – die naar Amsterdam vliegt – krijgt er 28 stoelen bij. De regionale versie maar liefst 40.

Hoewel ook de breedte van het gangpad verminderd wordt, gaan passagiers het ook merken. De stoelbreedte wordt 1,3 inch kleiner naar 17,2 inch. De beenruimte blijft 32 inch. De nieuwe stoelen zullen ook dunner zijn en extra padding hebben. Onderdeel is ook een nieuw entertainmentscherm dat maar liefst 3 inch groter zal zijn. Verder kondigt de maatschappij wifi aan op de triple-seven. Tot nu is dit alleen beschikbaar op de nieuwe A350 vloot.

Cathay Pacific Economy
Kleinere stoelen, groter scherm

Passagiers die binnenkort een vlucht gepland hebben hoeven nog niet te vrezen voor de krappere stoel. De ombouw start pas in 2018. In 2020 moet deze voltooid zijn.

Conclusie

Hoewel het jammer is dat Cathay kiest voor meer capaciteit over comfort, is het weinig verrassend. De maatschappij was een van de weinig airlines die nog geen 10 stoelen per rij had in Economy op de 777. Naast Europese airlines zoals KLM hebben ook de meeste Aziatische en Golf maatschappijen zoals Emirates, Etihad, Qatar en zelfs 5-sterren EVA Air inmiddels ’10-abreast’.

Passagiers krijgen er wel een nieuwe stoel voor terug met een erg groot scherm. Een dunne rugleuning zou ook voor meer beenruimte moeten zorgen, maar op lange vluchten is ook de padding van belang.

Wil je naar Azië reizen en een krappere stoel mijden? Overweeg dan Garuda Indonesia’s 777 of de A350 van Singapore Airlines of China Airlines.

Reacties

  1. Steven zegt

    Nog een maatschappij die voorlopig vasthoudt aan 3-3-3 in economy op haar 777’s is Thai Airways.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *