Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Op mijn trip door Azië een paar maanden geleden besloot ik van Bangkok naar Bali te vliegen. Veel van mijn favoriete luchtvaartmaatschappijen komen uit Azië, dus het was nog even een lastige keuze om een zo leuk mogelijke vlucht te kiezen. Zoals wel vaker gebleken is op de blogs die ik voor Ikvliegveel.com heb geschreven, ben ik nogal een voorstander van ‘flinke omwegen’ en na een beetje puzzelen vond ik een ticket van Cathay Pacific via Hongkong. Cathay Pacific vliegt vanaf Bangkok niet alleen rechtstreeks naar Hongkong, maar heeft ook een aantal ‘fifth freedom’-vluchten, waarbij stoelen verkocht worden tussen steden die niet in het thuisland van de luchtvaartmaatschappij liggen. Eén van die fifth freedom-vluchten is te boeken van Bangkok naar Singapore. Na een beetje puzzelen had ik een route in de business class van Cathay Pacific in elkaar geknutseld van Bangkok via Singapore en Hongkong naar Denpasar. Dat zag er als volgt uit:
De weken voor vertrek had ik al gezien dat ik totáál geen zekerheid zou hebben over de vliegtuigen waar ik mee zou vliegen: tot enkele uren voor vertrek kon het toestel (en daarmee het type business class) nog wisselen. Op de dag van vertrek keek ik welke toestellen er daadwerkelijk ingezet zouden worden en tot mijn grote vreugde kon ik een drietal leuke business class-producten uitproberen:
- De nieuwe regionale business class op een Airbus A330 tussen Bangkok en Singapore;
- De nieuwe langeafstandsbusiness class op een Boeing 777-300ER tussen Singapore en Hongkong;
- De oude langeafstandsbusiness class op een Boeing 747 tussen Hongkong en Denpasar.
Een mooie combinatie van vliegtuigen en business class-producten op deze relatief korte afstanden! Met extra veel zin in mijn reis vertrok ik ’s morgens richting het vliegveld van Bangkok, waar ik in no-time ingecheckt was, door de fasttrackcontroles ging en aankwam op de airside van het vliegveld.
Ik keek even wat rond bij de verschillende duty-free shops en nam toen een kijkje in de lounge van Cathay Pacific op het vliegveld van Bangkok. Die lounge stelt niet veel voor: het zijn een paar vrij oude stoelen en een klein buffetje met wat snacks en broodjes. Het was ondertussen al begin van de middag, dus ik mocht van mezelf een lekker Thais biertje nemen (het was immers vakantie!).
Vlucht CX713 van Bangkok naar Singapore
Ik zag op mijn telefoon dat het boarden van mijn vlucht al begonnen was, dus ik ging naar de gate en ik kon inderdaad meteen aan boord van de Airbus A330. Het toestel was inderdaad uitgerust met de nieuwe, regionale business class van Cathay Pacific. De cabine voelde ontzettend nieuw, schoon en fris aan. Het nieuwe business class-product voor regionale vluchten is bij lange na niet zo luxe als de langeafstandsbusiness class-producten, maar voor zo’n korte vlucht van 2 uur was het een zeer comfortabele business class:
De stoel was erg zacht en daarmee ontzettend comfortabel. De stoelen zitten allemaal in een ‘hard shell’, waardoor de persoon voor je niet in je personal space komt als hij achteruit leunt. De stoelen hadden erg veel beenruimte, een groot entertainmentscherm, USB-aansluitingen en stopcontacten. Een stuk beter dan de ‘regionale business class’ in Europa!
Tussen de boardingsdrukte door werd er een glaasje champagne bij mijn stoel gebracht en onder het genot van de Billecart-Salmon keek ik uit mijn raampje naar een EVA-Air toestel dat gereed werd gemaakt voor vertrek.
Ik was mijn stoel wat aan het ontdekken en ik zag dat er ook een boekje was met informatie over de nieuwe, regionale business class:
Na ongeveer een halfuur was het toestel gereed voor vertrek. De glazen werden opgehaald, de veiligheidsinstructie werd afgespeeld en we vertrokken richting Singapore. Tijd voor mij om de menukaart door te gaan nemen. Deze bestond uit een drietal keuzes voor de lunch en een aparte kaart met dranksoorten:
Meteen na het opstijgen werd de lunch geserveerd. Ik had voor deze vlucht een vegetarische maaltijd gereserveerd, om uit te proberen hoe die zou zijn in verhouding met ander eten dat ik weleens bij Cathay had gehad. Mijn lunch, een vegetarische pasta, zag er lekker uit en smaakte ook erg goed:
Na de lunch nam ik nog een lekkere Pacific Sunrise, een cocktail met champagne, drambuie en de schil van citroen en sinaasappel. Eén van mijn favoriete signature cocktails van luchtvaartmaatschappijen.
Na een korte vlucht werd de daling alweer ingezet en de vele schepen die zichtbaar waren lieten al zien dat we in de buurt van Singapore kwamen:
Na 2,5 uur vliegen, landde de Airbus A330 op Changi Airport en kon ik van boord. Ik had een lange overstap ingepland, dus ik liet mijn paspoort stempelen, stapte in een taxi en drie kwartier na de landing stond ik al in het bruisende centrum van Singapore, waar ik het einde van de middag en de avond kon doorbrengen.
Qantas Singapore Lounge
Na een middagje sightseeing ging ik in de loop van de avond terug naar het vliegveld. Daar ging ik door de paspoortcontrole en ik ging rechtstreeks naar de nieuwe business class-lounge van Qantas, waar ik goede verhalen over had gehoord. De lounge was inderdaad geweldig – ontzettend luxe en ruim met heel veel keuze wat betreft eten en drinken. Ik nam een biertje om bij te komen van de tropische hitte en ging even mijn e-mail bijwerken met het ontzettend snelle internet in de lounge.
In de lounge waren verschillende zitgedeeltes, een paar relaxruimtes, douches en een grote bar met een enorme lijst met cocktails die gemaakt konden worden.
Na mijn biertje nam ik een douche om even op te frissen na mijn dagje sightseeing in Singapore en ik ging daarna een hapje eten. Er is een enorm buffet met eten en drinken en ook een ‘cooking station’ waar naar wens gerechten bereid worden. Ik was verbaasd hoe rustig het was: ik was zo’n beetje de enige passagier in de lounge! Kennelijk zaten alle andere passagiers in de (veel minder luxe!) lounge van Cathay Pacific… Terwijl je als business class-passagier van Cathay ook gewoon toegang hebt tot de Qantas-lounge!
Na mijn diner besloot ik nog even terug te gaan naar de bar, waar ik in gesprek raakte met de barman. Ik vertelde dat ik zelf ook in een cocktailbar heb gewerkt en we bespraken wat onze favoriete drankjes waren. Zijn specialiteit was -hoe kan het ook anders- de Singapore Sling en hij ging er ééntje voor mij maken om te laten zien hoe lekker die was.
Vlucht CX714 van Singapore naar Hongkong
Ik praatte even verder met de barman en voor ik het wist was het al tijd om te gaan boarden. Ik ging naar mijn gate, ging daar door de veiligheidscontrole en werd hartelijk welkom aan boord geheten van de gloednieuwe Boeing 777 die mij naar Hongkong zou brengen. De vriendelijke steward bracht me meteen naar mijn stoel. Ik had al eerder met de oude business class van Cathay Pacific gevlogen (klik hier voor een review), waar ik al erg tevreden over was, maar ik was erg onder de indruk van de mooie stoelen op dit nieuwere toestel!
De stoelen in dit toestel bieden ontzettend veel privacy en staan richting het raam gedraaid. De stoelen in het midden staan naar elkaar toe gedraaid, dus zijn prettiger voor samenreizende passagiers. De vriendelijke steward kwam een glaasje champagne brengen en zei dat er vanavond maar 2 passagiers in de business class waren: ik in het achterste compartiment en iemand anders in het voorste compartiment. Ik mocht dus gaan zitten waar ik wilde! Ik was tevreden met mijn bulkhead-stoel, dus bleef daar lekker zitten. De steward zag dat ik foto’s maakte van de stoelen en hij zette de stoel even voor mij in de slaapstand: ‘dat is leuker voor de foto!’.
Ik nam weer plaats in mijn stoel en dronk wat van de champagne voor we zouden vertrekken. Het was een rare beleving om in een ontzettend lege cabine te zitten. Gelijk achter mij was de premium economy-cabine, waarin ook maar twee passagiers zaten.
De stoel zelf was fantastisch afgewerkt, met allerlei stroom- en media-aansluitingen, een duidelijke stoelbediening en een afstandsbediening voor het multimediasysteem:
Naast het bedieningspaneel zat een kastje met een spiegel en een hoofdtelefoon:
In de muur zat een televisiescherm dat je uit kon klappen. Het scherm was van een goed formaat en het beeld was haarscherp:
Ondertussen was het tijd om op te stijgen en we begonnen aan de 3-uur durende vlucht naar Hongkong. Ik voelde me helemaal thuis in de fantastische stoel, het is daarom geweldig dat dit toestel sinds 1 november 2014 ook op Amsterdam vliegt!
Eenmaal in de lucht nam ik een kijkje op het menu, dat uit dezelfde drankkaart als mijn eerdere vlucht en een aantal keuzes voor het diner bestond:
Het was ondertussen al 1 uur ’s nachts geweest en ik had zowel in het centrum van Singapore als in de Qantas-lounge al gegeten, dus ik besloot alleen een kaasplankje te nemen. Dat werd met een grote glimlach meteen bij mijn stoel gebracht. ‘U kunt vanavond met trots zeggen dat u nog de enige wakkere passagier in de business class bent – de andere passagier slaapt al!’ – werd mij verteld toen het kaasplankje werd gebracht.
Ik at het -heerlijke- kaasplankje op en zette mijn stoel in de slaapstand. Ik sliep ongeveer anderhalf uur en toen werd ik alweer wakker gemaakt voor de landing in Hongkong. Ik zette mijn stoel overeind, er werd een glaasje sinaasappelsap gebracht en ik genoot van het uitzicht op de skyline van Hongkong tijdens de landing.
Aangekomen in Hongkong snelde ik mij naar The Bridge, de nieuwe lounge van Cathay Pacific die mij op mijn vorige trip erg goed bevallen was. Ik sprong onder de douche en nam een snel ontbijtje bij de bakkerij die zich in de lounge bevindt.
Vlucht CX785 van Hongkong naar Denpasar
Ondertussen was het alweer tijd om te gaan boarden voor mijn laatste, 5-uur durende vlucht naar Bali. Ik liep naar de gate en de prachtige Boeing 747-400 stond daar al klaar voor vertrek. Ik kon meteen aan boord en werd door een opgewekte stewardess de trap op gestuurd naar het upper-deck. Op het upper-deck is een 1-1-indeling van stoelen in een herringbone-indeling: de stoelen staan dus met hun rug naar het raam en kijken naar het gangpad:
Ik nam plaats op mijn stoel en ik hoorde dat een gezin dat verspreid door de cabine geplaatst was een beetje in paniek was omdat de ouders niet bij hun kinderen konden zitten (mede door de ietwat ongelukkige indeling van het toestel voor samenreizende gezinnen). Ik bood mijn stoel aan zodat het gezin iets meer bij elkaar kon zitten en ik verplaatste naar de voorkant van de cabine. Daar werd ik door een stewardess heel erg bedankt dat ik mijn stoel had ‘opgeofferd’ en ik kreeg een glaasje champagne voor vertrek.
Ook in deze stoel was een uitgebreide stoelbediening aanwezig, al was het wel duidelijk wat ouder dan in de Boeing 777 waar ik net vandaan kwam:
Met ‘grof geweld’ kon je een televisiescherm uit het zijpaneel trekken. Het televisiescherm was weer van goed formaat, maar iets minder scherp dan dat in de nieuwe business class:
Na de veiligheidsinstructie vertrok de Queen of the Skies richting het zuidelijk halfrond en ik nam weer de gelegenheid om het menu te bekijken:
Verder was er ook weer de welbekende drankkaart die ik op de eerdere twee vluchten ook had gezien. Ik had geen honger door mijn ontbijt in de lounge en ik was vooral ontzettend moe, dus ik besloot het eerst even bij een smoothie te houden en daarna een dutje te doen. Meteen nadat we voldoende hoogte hadden gewonnen, werd mijn smoothie met een portie nootjes gebracht:
Na de smoothie zette ik mijn bed in de slaapstand. Net als in de nieuwe business class, gaat ook in de oude business class de stoel volledig vlak tot een bed:
Kennelijk was ik erg moe: ik sliep in één ruk door tot het tijd was om het toestel klaar te maken voor de landing. De stoel was ontzettend comfortabel, ondanks dat het de oudere business class was. Wel is de nieuwe business class duidelijk een stuk ruimer en minder ‘benauwd’ omdat er niet aan weerszijden hoge muren om je heen zitten.
Na ongeveer 5 uur vliegen, landde de Boeing 747 op Bali. Omdat ik meteen achter de cockpit zat, vroeg ik aan de stewardess of ik een kijkje mocht nemen in de cockpit. Dat mocht gelukkig en het was heel indrukwekkend om de cockpit te bekijken:
Na even rondgekeken te hebben in de cockpit (de piloten gaven ook uitleg bij vanalles!) ging ik als laatste passagier van boord. Dat mocht met een trap, dus ik kon goed de indrukwekkende Boeing 747 van dichtbij bekijken.
Conclusie
Wat een fantastische trip! Ik ben blij dat ik voor de (relatief korte) vluchten van Bangkok naar Bali gekozen heb voor dit drieluik aan business class-producten van Cathay Pacific. Erg leuk om binnen 24 uur de drie verschillende business class-producten van Cathay te mogen uitproberen. Vooral de nieuwe business class (die nu dus ook naar Amsterdam vliegt) was erg indrukwekkend: geweldig luxe stoelen met veel opties en veel privacy. De oudere business class en de nieuwe regionale business class zijn duidelijk een stapje ‘minder’, maar nog steeds geweldig op dit soort korte vluchten. De service was constant erg vriendelijk, maar toch ook duidelijk op een ander (lees: iets lager) niveau dan op langeafstandsvluchten van Cathay. Ik heb aan boord niet erg veel gegeten, maar het eten leek over het algemeen prima in orde, maar niet erg bijzonder. Al met al is de business class van Cathay Pacific een ontzettende aanrader en ik hoop snel weer met ze te mogen vliegen!
sanne zegt
Hoeveel miles en van welk programma heb je gebruikt om dit te boeken?
Valentijn Kuperus zegt
22.500 miles + ongeveer €30,= bij AAdvantage. Het had voor hetzelfde aantal miles nog iets ‘leuker’ gekund (bijvoorbeeld CMB-BKK er nog voor plakken), maar dat paste helaas niet in mijn planning!