Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Met een kleine vertraging heeft Brussels Airlines op 22 september haar nieuwe producten voor korte afstand ingevoerd. Voor de twee goedkoopste economyproducten, “light&relax” en “check&go” werd een nieuw cateringaanbod samengesteld. Wij hebben het uitgetest op één van de eerste vluchten met het nieuwe menu.
Het buy-on-board aanbod kreeg de naam “Brussels Cafe” mee en wordt in een mooi vormgegeven menu voorgesteld. Brussels Airlines heeft zich voorgenomen om resoluut de Belgische kaart te trekken en wil dat ook weerspiegelen in het catering aanbod aan boord.
Er wordt samengewerkt met Panos, een in België bekende keten van broodjeszaken. Het mag dan ook niet verbazen dat er drie verschillende belegde broodjes terug te vinden zijn in het menu. Verder vind je uit het Panos assortiment ook nog het worstenbroodje, de speculoos muffin en het rijsttaartje terug. Als warme optie kan je verder kip in zoetzure saus en lasagne verkrijgen. De warme opties zijn wel niet op alle vluchten beschikbaar. De rest van het menu en ook de prijzen zijn vrijwel onveranderd gebleven in vergelijking met het oude b.light menu. De Aïki noedels en sandwiches met kip of kaas zijn wel verdwenen – ik vermoed dat er slechts weinigen daar rouwig om zullen zijn.
Ik koos voor een “broodje boulette” met een Cola Zero erbij. Het grote nadeel van belegde broodjes is dat ze, als je ze niet meteen opeet, niet krokant blijven. Het is volgens mij dan ook zinloos om een krokant broodje te nemen als basis. Je kan meteen beter een zacht broodje nemen. De broodkorst had inderdaad haar knapperigheid verloren en was vrij klef. Ook de krokante gebakken uitjes die als beleg dienden waren hopeloos klef geworden en je moest behoorlijk kauwen om het binnen te krijgen. Op zo’n moment vraag ik me af: is dit ooit getest geweest tijdens een vlucht? Als je het broodje vers gemaakt op de grond geserveerd krijgt, dan zal het allemaal wel ok smaken. Maar de echte test is in de lucht, na eerst verschillende uren in de trolley gezeten te hebben. Een zacht broodje, en verse gesnipperde uitjes, net zoals je die op de grond bij Panos krijgt trouwens, hadden hier waarschijnlijk een beter idee geweest. Verder smaakte het broodje niet slecht. Eigenlijk smaakte het net zoals op de grond, zoals het hoort.
Het broodje kost €4 en de frisdrank, een 33cl blikje, was €3. Als je de beide samen koopt krijg je een halve euro korting, maar dan nog blijf ik €6,5 vrij prijzig vinden. Zeker aangezien het broodje maar half zo groot is als wat je in de winkel krijgt. Maar de prijzen liggen wel op dezelfde lijn als die van concurrenten Easyjet, Vueling en Ryanair. Hoewel Easyjet en vooral Ryanair een uitgebreider aanbod hebben. De prijzen voor drankjes vind ik wat aan de hoge kant.
Toen ik probeerde te betalen met mijn American Express kaart, nota bene een Brussels Airlines Amex, kreeg ik van de, overigens heel erg vriendelijke, crew te horen dat dit niet mogelijk was. Ik wees hen erop dat er in het menu, weliswaar minuscuul klein geprint, wel een Amex logo stond, waarop er een lichte verwarring ontstond bij de twee dames. Ze excuseerden zich uitgebreid met de mededeling dat het menu nog maar sinds die dag ingevoerd was. Uiteindelijk betaalde ik maar met een andere kaart. Het stemt toch wel tot nadenken dat Brussels Airlines gans België overspoeld met hun reclamecampagne rond de nieuwe producten maar blijkbaar nalaat het vliegend personeel te briefen erover.
Het buy-on-board menu was vroeger één van de grootste zwaktes in het Brussels Airlines low cost aanbod. Met dit nieuwe menu wordt alvast een stap in de goede richting gezet door meer variatie te brengen. Maar misschien toch maar eens werken aan die broodjes, zodat je er geen pijnlijke kaakspieren aan overhoudt?
Heb jij al het nieuwe menu geproefd? Wat vind je ervan en hoe vind je het in vergelijking met andere maatschappijen? Laat van je horen op het forum of in de commentaren!
Geef een reactie