Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het kwam met donderslag bij heldere hemel en het veroorzaakt veel onrust binnen de reisindustrie. Het COVID-19 virus. Iedereen hoopte dat het virus weer net zo snel verdween als dat het er was. Maar helaas leiden allerlei sectoren onder de gevolgen van het Coronavirus. British Airways heeft daarom vergaande maatregelen moeten nemen om te kunnen overleven. Naast steun van de overheid is er gekozen voor een eerdere uitfasering van de Boeing 747. De gehele 747 vloot wordt namelijk vervroegd met pensioen gestuurd werd in juli bekend gemaakt door British Airways. Nu is het zo ver dat de uitfasering van dit iconische toestel gaat starten.
Festiviteiten
Afgelopen jaar vierde British Airways nog haar dubieuze 100 jarige verjaardag. Daarvoor werden verschillende British Airways Boeing 747’s in een oude livery omgespoten. Zo was er op een van de 747’s de BOAC livery te zien.
De toestellen zouden vanaf 2023 worden uitgefaseerd. Maar dat gebeurt nu dus eerder. En British Airways is niet de enige waarbij de 747 eerder met pensioen gaat. Ook KLM moest er aan geloven en nam vervroegd afscheid van de meeste 747’s. Enkele zijn er nog in dienst om vracht te vervoeren tussen o.a. Nederland en China. Maar zodra die niet meer nodig is zullen ze snel verdwijnen. En daarmee verdwijnt het iconische toestel uiteindelijk geheel van de radar.
Eerste toestel
Na meer dan 25 jaar is het tijd voor de G-CIVD om naar haar laatste bestemming te vliegen. Het toestel kwam in 1994 aan bij British Airways. In totaal heeft het 115.276 vlieguren gemaakt over 13.364 vluchten. Met al deze vluchten heeft het ruim 80 miljoen km afgelegd.
Op dinsdag 28 augustus vertrok het eerste van de 31 Boeing 747 toestellen vanaf London Heathrow. Na een emotioneel afscheid door de NATS Air Traffic Control Tower op Heathrow, vloog het toestel naar het Spaanse Castellón. Hier wordt de Boeing 747 uit elkaar gehaald door e-Cube Solutions.
Geef een reactie