Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Dit is deel 4 uit een reeks van 6 over hoe zoveel mogelijk uit je British Airways avios te halen. Elke week behandelen we een andere regio. Deze week is de beurt aan Oceanië. Op welke routes krijg je veel waar voor je avios? En wanneer kun je beter een ticket kopen?
In eerdere artikelen werd duidelijk dat je naast Oost-Azië en Zuid-Amerika ook in Afrika relatief veel waar voor je avios kunt krijgen. Meer hierover lees je in de artikelen die eerder zijn gepubliceerd:
- Zuid(oost)-Azië
- Zuid-Amerika
- Afrika
- Oceanië (dit artikel)
British Airways Executive Club
Met de “award search tool” van British Airways kun je heel gemakkelijk vluchten zoeken en boeken. Dit geldt ook voor de Oneworld-partners die ik deze week behandel. Deze week gaat het om Qantas en LATAM.
De hoeveelheid avios die je nodig hebt voor een vlucht is o.a. afhankelijk van de afstand en de klasse. Meer hierover lees je in deze uitgebreide handleiding.
Qantas
Qantas is de nationale carrier van Australië en staat wereldwijd bekend als een de veiligste en betrouwbaarste maatschappijen ter wereld. Dit imago heeft de maatschappij o.a. te danken aan Qantas-ambassadeur John Travolta en de woorden van Dennis Hoffman in de film Rain Man.
Vanuit thuisbasis Sydney vliegt de maatschappij op alle continenten; van Zuid-Afrika tot het Verenigd Koninkrijk en van Chili tot Papoea-Nieuw-Guinea. Het merendeel van de vluchten naar eilanden in de Pacific heeft de maatschappij overgelaten aan dochtermaatschappij Jetstar. Als lagekostenmaatschappij maakt Jetstar geen onderdeel uit van Oneworld. Er is dan ook geen beschikbaarheid aan award-tickets naar eilanden in de Pacific.
Binnenlandse vluchten Australië
Qantas heeft een uitgebreid binnenlands netwerk. Sinds de komst van prijsvechters zijn de prijzen voor binnenlandse vluchten flink gedaald. Met name tussen de grote steden kun je al vliegen voor omgerekend 30 tot 40 euro.
Dit lijkt goedkoop, maar als je een koffer mee wil nemen kom je vaak bedrogen uit! De kosten voor ruimbagage zijn vaak hoog in verhouding tot de prijs van het vliegticket. Als je alles bij elkaar optelt ben je vaak voor een vlucht met Qantas net zoveel kwijt, terwijl je veel meer comfort hebt. Bovendien kun je met Qantas ook nog eens avios en tier points verzamelen!
Als je met Qantas wil vliegen op deze route betaal je 40 euro extra, maar daar krijg je ook wat voor!
Je kunt ook met avios een award-ticket aanschaffen. Dan kost het je 4.500 avios en 12 euro belasting. Je krijgt dan nog best waar voor je avios, maar niet zoveel als op routes in Oost-Azië en Zuid-Amerika.
Ik zou eerder voor Business Class kiezen op korte routes als deze. Je bent dan wel 9.000 avios kwijt, maar je krijgt veel meer waar voor je avios. Binnenlandse Business Class tickets zijn naar verhouding namelijk erg duur.
Deze extreem hoge prijs heeft o.a. te maken met de extra belastingen die geheven worden op Business Class tickets, maar het vreemde is dat je deze niet hoeft te betalen als je een award-ticket boekt.
Beschikbaarheid award-tickets
Helaas is de beschikbaarheid aan binnenlandse award-tickets op een aantal routes van Qantas beperkt. Tussen de grote steden aan de oostkust is er ruime beschikbaarheid aan award-tickets, maar naar kleinere steden als Hobart, Alice Springs en Darwin is de beschikbaarheid zeer beperkt. Juist op deze routes krijg je veel meer waar voor je avios, aangezien de prijzen voor tickets stukken hoger zijn door het ontbreken van prijsvechters.
Zo kost een ticket van Darwin naar Perth je 240 euro, terwijl je deze kunt boeken voor 10.000 avios en 23 euro aan belasting.
Je kunt echter nog meer waar voor je avios krijgen als je Business Class boekt. Dat kost je wel 20.000 avios, maar een los ticket zou je ruim 700 euro kosten!
Internationale award-tickets Oceanië
Qantas heeft een uitgebreid internationaal netwerk. Je kunt vanuit Sydney en Melbourne naar vele steden in Azië vliegen (of vice versa). Het merendeel van deze vluchten kun je boeken voor 2o.ooo avios met 50 tot 70 euro aan belasting.
Ik zou echter niet snel deze routes boeken, aangezien er vele prijsvechters tussen Australië en Azië vliegen. Zo vlieg je al voor 138 euro met Scoot (onderdeel van Singapore Airlines) van Sydney naar Singapore. En ruimbagage kost je slechts 30 euro extra!
Je kunt je avios dan beter besteden naar Nieuw-Zeeland. Zo vliegt LATAM met een Boeing 787 tussen Sydney en Auckland. Deze route kun je boeken voor 10.000 avios en 84 euro belasting in Economy. Je krijgt dan echter niet veel waar voor je avios, aangezien een ticket normaal rond de 140 euro kost. Als je voor Business Class kies krijg je veel meer waar voor je avios.
Conclusie
Ook in Oceanië kun je veel waar voor je avios krijgen. Dit geldt met name voor binnenlandse vluchten met Qantas in Australië. Je krijgt in Business Class naar verhouding het meest waar voor je avios.
Geef een reactie