Airlines bieden voucher voor geannuleerde vluchten en proberen onder terugbetaling uit te komen – dit zijn je opties12 min leestijd

Nederland voert per 1 januari 2020 vliegtaks in voor passagiers

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Nu airlines steeds meer vluchten opschorten, worden passagiers geconfronteerd met geannuleerde vluchten. Veruit de meeste airlines bieden passagiers van wie de vlucht niet doorgaat een voucher aan voor toekomstig gebruik. Echter gaat dit niet altijd volgens de regelgeving en wet. Sommige airlines doen er alles aan om passagiers een voucher te laten accepteren, terwijl een terugbetaling wettelijk verplicht is. In dit artikel leggen we uit wat het beleid van verschillende grote airlines is, waar je recht op hebt, en wat je opties zijn als een airline niet toegeeft.

We proberen dit artikel bij belangrijke wijzigingen zo goed mogelijk te updaten, maar de veranderingen gaan snel. Controleer daarom voor de meest actuele informatie zelf ook de site van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. 

Waarom doen airlines dit?

Dat is vrij simpel. Airlines willen op dit moment zoveel mogelijk geld in kas houden. Het boeken van nieuwe tickets is vrijwel volledig opgedroogd. Er komen dus vrijwel geen inkomsten meer binnen maar de kosten gaan door. En zijn wellicht zelfs hoger dan normaal. Denk aan afbetaling van vliegtuigen, het doorbetalen van lonen en extra kosten voor de verzorging van gestrande passagiers. Door een voucher aan te bieden voor een toekomstige reis, houdt de luchtvaartmaatschappij in ieder geval een groot deel van reeds betaalde tickets in de kas om rekeningen te kunnen betalen. Als ze massaal de tickets zouden terugbetalen, komen ze mogelijk in liquiditeitsproblemen en kunnen ze uiteindelijk omvallen. Daar is niemand bij gebaat. Kan je het geld missen en zou je sowieso in de toekomst met KLM of partners vliegen, dan is de voucher prima te accepteren. Maar de vraag is of de consument verantwoordelijk moet zijn om een luchtvaartmaatschappij geld ‘te lenen’. Airlines hebben het ongelooflijk lastig, maar individuele reizigers mogelijk ook. En dan heb je liever je geld terug dan een voucher.

Bij reisorganisaties zie je dezelfde procedure. In samenspraak met de ANVR en de SGR hebben zij een ‘Corona-voucher‘ geïntroduceerd ter waarde van de betaalde reissom voor een toekomstige reis. Erg fijn is dat ook deze vouchers gedekt zijn door het garantiefonds. Gaat de reisorganisatie onverhoopt toch failliet, dan krijg je je geld terug. Groot verschil met airlines is ook dat de reisorganisaties eerlijk en duidelijk zijn, dat dit geen wettige oplossing is. Ze erkennen dat ze eigenlijk in geld moeten terugbetalen voor een geannuleerde reis maar doen een beroep op het begrip van reizigers. Daarnaast is er overleg met autoriteiten zoals de ACM om te kijken of de voucher in deze bijzondere tijden toch mag.

Wat zijn je rechten?

Terug naar de luchtvaartmaatschappijen. Wat zijn je rechten als je een ticket hebt geboekt? Daarvoor moet eerst onderscheid gemaakt worden tussen vluchten die je als reiziger vrijwillig zelf niet meer wil gebruiken – omdat je bijvoorbeeld niet meer op reis durft of als de reden voor de reis niet meer geldt – en vluchten die door de airline zelf zijn geannuleerd. In het eerste geval, bij een vrijwillige annulering door de reiziger zelf, heb je eigenlijk nergens recht op. Maar de meeste maatschappijen bieden toch de mogelijkheid om kosteloos om te boeken of een voucher te ontvangen voor een toekomstige reis. Dit is dus puur een gebaar vanuit de airlines.

Heeft de airline zelf de vlucht geannuleerd, en valt de maatschappij onder de EC261/2004 regelgeving, dan is ze verplicht volgens Artikel 5.1.a en Artikel 8.1.a om op verzoek van de reiziger de ticketprijs terug te betalen, in geld. Heb je van een reis met meerdere vluchten al enkele vluchten gevlogen, dan wordt naar rato het bedrag van de resterende vluchten terugbetaald. Dit moet strikt genomen binnen 7 dagen maar gezien de belasting bij de klantenservice is dat nu niet realistisch. Verder heb je ook recht op omboeking ‘bij de eerste gelegenheid’ maar ook dat is nu niet altijd mogelijk. Tegelijkertijd heb je bij een annulering ook recht op verzorging; maaltijden, accommodatie en communicatie.

passagiersrechten

De Europese Commissie heeft onlangs verduidelijkt dat, tijdens de corona-crisis, de bepaling voor terugbetaling in geld nog steeds van kracht is. Airlines mogen ook een voucher aanbieden, maar de consument heeft het recht op een terugbetaling in geld.  Alleen voor extra compensatie geldt dat er sprake is van overmacht, dus dat hoeft niet betaald te worden.

Bovenstaande geldt voor vluchten die onder EC261 vallen. Vlieg je bijvoorbeeld met American Airlines van de VS naar Europa, dan is dit niet van toepassing. Maar in de meeste Vervoersvoorwaarden (Contract of Carriage) staan voorwaarden voor terugbetaling bij een geannuleerde vlucht. Kijk dit dus na.

Lees ook: EC261 Passagiersrechten tijdens Corona; geen compensatie

Beleid van verschillende airlines

Hieronder zullen we het beleid voor onvrijwillige annuleringen – dus door de airline zelf – van verschillende luchtvaartmaatschappijen uiteenzetten.

KLM en Air France

Helaas zijn zowel Air France als KLM niet eerlijk in hun communicatie richting de reiziger. Als de vlucht geannuleerd is doen beide maatschappijen alsof een voucher (EMD), die één jaar geldig is vanaf moment van uitgifte, de enige optie is. De nieuwe vlucht mag na dit jaar plaatsvinden. Pas na dit jaar kunnen de vouchers ingewisseld worden voor geld. Over het wettelijke recht op directe terugbetaling wordt niet gesproken. Dit is overigens ook een overtreding van de informatieverplichting van EC261, Artikel 14.

Deze diashow vereist JavaScript.

De EMD is ter waarde van het tarief van het ongebruikte deel van je ticket, en kan gebruikt worden op tarieven van Air France, KLM, Delta, Kenya Airways en Virgin Atlantic. Meer over het inwisselen van een EMD lees je in dit artikel.

Beleid

Wil een reiziger niet omgeboekt worden, de bestemming wijzigen of een voucher, dan is het beleid van Air France-KLM als volgt voor tickets met reizen tot en met 31 mei:

  • Bij een refundable ticket met een gecancelde vlucht wordt terugbetaald volgens de tariefregels. Eventuele penalties worden kwijtgescholden. Dit geldt dus alleen voor zeer flexibele tickets.
  • Bij non-refundable tickets waar minstens één vlucht geannuleerd is, krijgen passagiers alleen een voucher aangeboden die één jaar geldig is op AF, KL, DL, KQ of VS tickets. Na dit jaar kan de voucher pas worden ingewisseld voor geld. Ook reisagenten kunnen geen terugbetaling meer verzorgen. Dit is in de systemen geblokkeerd.

Conform het gedoogbeleid van de Nederlandse minister Van Nieuwenhuizen, gaat KLM na één jaar op eigen initiatief over om de inwisselbare vouchers uit te keren.

Update: In een update van 25 maart vermeldden we dat alle vouchers inwisselbaar zouden zijn, na een aanpassing aan de verwoording van het omboekbeleid. Er stond namelijk vermeld dat de vouchers, zonder onderscheid tussen een vrijwillig aangevraagde tegoedbon en een voor een geannuleerde vlucht, inwisselbaar zijn na een jaar. KLM heeft echter op 30 maart wederom de voorwaarden van de voucher gewijzigd. Nu staat er:

“Als uw vlucht door de luchtvaartmaatschappij is geannuleerd, kunt u de voucher na 1 jaar inwisselen tegen contant geld. Als u een voucher heeft aangevraagd terwijl uw vlucht niet door de luchtvaartmaatschappij is geannuleerd, is de reisvoucher niet inwisselbaar.”

KLM laat in een reactie aan deze site weten dat de voorwaarden niet veranderd zijn, maar een woordvoerder geeft toe dat ‘het niet helder genoeg is gecommuniceerd.’ Reizigers die tussen 25 en 30 maart een vrijwillige voucher hebben aangevraagd, krijgen waarschijnlijk dan toch een niet-inwisselbare variant.

Gezien deze wijziging geldt:

Heb je een vlucht met KLM staan en is die geen onderdeel van routenetwerk dat de komende maanden wordt behouden, wacht dan tot vlak voor vertrek de vlucht officieel geannuleerd wordt. Je hebt dan meer rechten en opties dan wanneer je ruimer voor vertrek gebruik maakt van de vrijwillige (voucher) opties. Mocht de vlucht toch niet geannuleerd worden, dan kan je alsnog een (niet-inwisselbare) voucher aanvragen. Van vluchten tot en met 31 mei is de geldigheid van tickets namelijk verlengd tot 30 september. Dus ook na je reisdatum, kan je nog omboeken of een voucher aanvragen als je de vlucht niet hebt genomen. Deze voucher is dan ook langer geldig. De 1 jaar gaat in vanaf moment van afgifte.

British Airways

British Airways handelt volgens de regels en biedt passagiers van wie de vlucht is geannuleerd, naast de mogelijkheid tot omboeken en wijziging van bestemming, de mogelijkheid tot een terugbetaling.

Lufthansa, Swiss, Austrian

De Lufthansa Group, met Lufthansa, Swiss en Austrian, doen net als Air France-KLM alsof hun neus bloedt en vermelden nergens dat passagiers de mogelijkheid hebben om een terugbetaling aan te vragen bij een geannuleerde vlucht. Dit grenst aan misleiding. In plaats daarvan blijven tickets geldig en kunnen vluchten éénmalig gewijzigd worden zonder wijzigingskosten tot en met 31 augustus (uiterste vluchtdatum 31 december). Passagiers krijgen zelfs 50 EUR/CHF/USD korting op de nieuwe vlucht tot uiterlijk 31 december 2020.

Delta Air Lines

Is je vlucht op een Delta Air Lines ticket geannuleerd, dan kan je een terugbetaling krijgen. Voor vrijwillige annuleringen, krijg je en eCredit ter waarde van je oorspronkelijke ticket.

Emirates

Emirates biedt onder andere de mogelijkheid om een ticket geldig te houden voor een periode van 24 maanden vanaf het moment van boeken. Je kan dus een flinke tijd na je originele vlucht nog omboeken, als je nog denkt naar te zelfde bestemming te reizen. Voor vluchten tot 30 juni kunnen reizigers ook de bestemming wijzigen binnen dezelfde zone. Daarnaast biedt de maatschappij, online, een voucher die één jaar geldig is na uitgifte voor een nieuwe vlucht. Na één jaar is de voucher inwisselbaar voor geld.

Etihad

Ook Etihad biedt een tegoed aan voor geannuleerde vluchten tot 30 juni, als omboeken niet gewenst is. De nieuwe vlucht moet wel voor 30 september geboekt worden, voor reizen tot 31 juli 2021. Om het aantrekkelijker te maken deze optie te kiezen, biedt Etihad 5000 bonusmijlen aan Etihad Guest leden. Voor vluchten na 30 juni gelden voorlopig nog de reguliere boekingsregels.

Qatar Airways

Qatar Airways biedt wat dit betreft een klantvriendelijk beleid aan. Naast omboeken kunnen reizigers kiezen voor een terugbetaling of een voucher. Om het kiezen voor een voucher te stimuleren, wordt er een bonuswaarde van 10% van de oorspronkelijke ticketprijs aan toegevoegd. De voucher is 12 maanden geldig na uitgifte en verder niet-inwisselbaar.

qatar airways vueling codeshare

Transavia

Transavia neemt dezelfde benadering als moederbedrijf KLM. Passagiers met een geannuleerde vlucht krijgen een voucher waarmee ze later een vlucht kunnen boeken. Deze voucher is één jaar geldig na ontvangst, voor vluchten tot uiterlijk 31 oktober 2021. Na 1 jaar is de voucher inwisselbaar voor geld. Voorlopig hanteert Transavia voor vrijwillige annuleringen het reguliere beleid.

TUI fly

Voor losse tickets geboekt bij TUI fly, net als pakketreizen bij TUI, geldt dat reizigers een voucher krijgen van de betaalde reissom.

Turkish Airlines

Turkish Airlines biedt een terugbetaling voor geannuleerde vluchten. Het is zelfs mogelijk om miles te krijgen in plaats van een terugbetaling.

EasyJet

EasyJet is van een correct teruggave beleid ook overgestapt over de voucher. Hier kleven bovendien nog veel restricties aan. Zo is de voucher slechts 6 maanden geldig na uitgifte, en gekoppeld aan het account van de originele boeking.

Vueling

Vueling kiest ook voor de voucher-aanpak als reizigers niet om willen boeken.

Je opties

Mijns inziens zouden airlines in ieder geval eerlijk moeten zijn, net als reisorganisaties, dat dit geen perfecte of rechtsgeldige oplossing is, maar wel de beste gezien de situatie. Net als Qatar, Lufthansa of Turkish kunnen zij dan ook een extra incentive aan de acceptatie van een voucher binden, zoals extra tegoed, korting of miles. Maar deze misleiding is niet oké. Als de geboden opties zoals een (inwisselbare) voucher of omboeken geen goede oplossing voor je zijn, wat kan je dan nog doen?

Afwachten, klagen of een juridische procedure

Het heeft weinig zin om met de klantenservice van airlines in discussie te gaan over het beleid. Zeker nu wanneer er grote drukte is met reizigers die nog thuis willen komen. Het lijkt me ook niet realistisch dat de servicelijn de vouchers kunnen overriden om alsnog een refund te geven. Dan blijven een paar opties over. Je kunt natuurlijk afwachten tot de situatie is bedaard, en dan via de klantenservice alsnog proberen af te dwingen dat je een terugbetaling krijgt. Hiervoor is het zoals eerder gemeld belangrijk dat je daadwerkelijk wacht totdat je vlucht geannuleerd is. Als je van de vrijwillige voucher optie gebruik maakt, heb je minder rechten en opties! Zorg ervoor dat je in de communicatie richting de airline wijst op je rechten onder EC261 bij annulering. Als je desondanks toch alleen een voucher krijgt, kun je later makkelijker betwisten dat je geen afstand hebt gedaan van je rechten.

Het is niet duidelijk of passagiers die een voucher hebben geaccepteerd (omdat ze niet beter wisten) straks alsnog recht hebben op een terugbetaling. Of dat de termijn van 1 jaar voordat terugbetaling mogelijk wordt, (rechts)geldig is. Daarvoor zouden in ieder geval klachten moeten worden gestuurd naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) voor de overtreding van EC261, en wellicht zelfs naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor oneerlijke handelspraktijken.

Airlines zijn in ieder geval aan het proberen om EC261 tijdelijk op te laten schorten, maar totdat dit inderdaad wettelijk is vastgelegd gelden de huidige regels. De ILenT laat desgevraagd aan InsideFlyer weten ” zich ook nog over deze kwestie te buigen. Wij hebben in ieder geval als doel om zowel de maatschappijen als de reizigers goed door de crisis heen te laten komen.” Houdt er rekening mee dat de ILenT niet in individuele gevallen bemiddelt. Wel kunnen zij ingrijpen als airline stelselmatig de regelgeving overtreden. Hiervoor is het belangrijk dat overtredingen gemeld worden.

Update 30 maart: De minister heeft de ILenT de opdracht gegeven om tijdelijk niet te handhaven. Van de Inspectie hoef je dus niks te verwachten. Dit betekent echter niet dat de wet is gewijzigd of dat er een uitzondering is gemaakt die een voucher een wettig alternatief maakt. Formeel heb je dus nog steeds recht op een terugbetaling. Echter zal je hier wel voor naar de rechtbank moeten gaan om dit af te dwingen. Zie het volgende puntje.

Als laatste optie is er natuurlijk nog de mogelijkheid om je rechtsbijstand in te schakelen.

Creditcard betwisting

De tweede optie is om een chargeback via je creditcard te starten, als je daarmee je reis of vlucht hebt betaald. Je krijgt immers niet geleverd waarvoor je betaald hebt, en de airline biedt geen terugbetaling aan. Succes is niet altijd verzekerd. Creditcarduitgever ICS roept klanten op “om waar mogelijk gebruik te maken van de aangeboden alternatieven.” Wel meldt het bedrijf erbij dat een alternatief voor een terugbetaling door de kaarthouder “als passend ervaren” moet worden. Als dat niet zo is, kan een betwisting worden ingediend. Elke betwistingsclaim wordt individueel bekeken. Het is hoe dan ook altijd verstandig om met creditcard te boeken. Mocht de maatschappij onverhoopt toch omvallen, dan kan je ook een chargeback uitvoeren. Want in tegenstelling tot de Corona-voucher van Nederlandse reisorganisaties, ben je dan met een voucher van de airline wel al je geld kwijt…

Lufthansa creditcard toeslag

Dit artikel is informatief en dient niet te worden opgevat als juridisch advies. 

Reacties

  1. Patrick zegt

    Heb je de IATA conference call gemist vanmiddag voor journalisten? Daar wordt nogmaals gehamerd dat er op heel KORTE termijn “200 billion dollar” nodig is om te kunnen overleven. Als dat niet gebeurt vallen er de komende weken heel veel airlines om. Dit soort artikelen helpt daar dus niet bij imho.

    • The Flying Dutchboy zegt

      Dus airlines hoeven zich niet meer aan de wet te houden? Zoals in het artikel staat, zijn er ook situaties te bedenken waarin consumenten het geld goed kunnen gebruiken. Als je werk stil ligt en 4 tickets à €700 voor je gezin had geboekt, kan je geld veel beter gebruiken.

  2. Patrick zegt

    Ja maar jij profiteert/werkt ook in deze branche. Dus ik zou verwachten dat je dan meer oog voor de branche hebt dan voor de gezinnen. Begrijp me niet verkeerd, iedereen heeft het moeilijk, maar oproepen tot dit soort dingen moeten we maar aan Kassa en Radar overlaten.

    • The Flying Dutchboy zegt

      Iedereen heeft in deze situatie natuurlijk zijn eigen belangen. InsideFlyer is er vooral voor informatievoorziening aan de reizigers/consumenten. IATA is een handelsorganisatie, dus is de spreekbuis van de airline industrie. In dit artikel heb ik voor de balans geprobeerd uit een te zetten wat de motivatie en de noodzaak voor de airlines zijn.
      Iedereen moet zelf de afweging maken of ze wel of niet een voucher accepteren, actie ondernemen of een chargeback doen, en dit zal van individuele omstandigheden afhangen. Maar ik ben van mening dat dit wel moet gebeuren als reizigers compleet geïnformeerd zijn over hun opties en rechten. Daarnaast laten verschillende airlines zien dat het ook anders kan. En reisorganisaties demonstreren dat in ieder geval meer openheid over hun beleid mogelijk is door toe te geven dat een voucher eigenlijk niet mag, maar dat ze op begrip hopen. Maar misleiding van je klanten gaat te ver.

  3. Dennis zegt

    Singapore Airlines geeft ook je geld terug bij annulering, net zoals de in dit artikel genoemde British Airways, Easyjet en Delta. Valt me vies tegen van KLM dat ze hun trouwe klanten als bank gebruiken, bewust verkeerd informeren en van hun recht onthouden. De koninklijke luchtvaartmaatschappij gedraagt zich helemaal niet zo koninklijk.

    Afgelopen 3 jaar was er een gezonde winst van ~1 miljard per jaar, dan verwacht je dit gewoon niet. Het is ook niet alsof er geen hulp is vanuit de overheid. Die betaald de komende maanden 90% van het salaris van al het personeel.

  4. JdV zegt

    Geen cent steun naar de luchtvaartmaatschappijen wat mij betreft. Organisaties die zich niet aan de regels houden keihard aanpakken. Faillissementen verhalen op aandeelhouders. Het kan niet zo zijn dat in goede tijden er veel geld wordt verdiend en dat bij een crisis klanten worden bedonderd en afgezet. Geen vlucht? Geld terug. Luchtvaartmaatschappijen zijn commerciële organisaties, hebben zich aan de wet te houden en bedrijfsrisico’s te verzekeren of zelf te dragen.
    Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verkopen nu tickets voor lagere tarieven en generen cash. Die prijzen kunnen ook lager aangezien brandstofkosten extreem laag zijn. Maar maatschappijen als KLM vragen nog steeds de hoofdprijs voor tickets in december. Nou, dan heb je klaarblijkelijk geen geld nodig en krijg je dus ook geen steun.

  5. Nans zegt

    Weet iemand hoe het is geregeld bij klm
    De voucher is 1 jaar geldig.
    Mag je wel binnen het jaar boeken, maar dan wel de vliegreis buiten het jaar laten vallen.
    Ik kan dit bij klm niet terugvinden namelijk

      • Erik zegt

        Had bovenstaande ook al uitgevogeld, masr het is goed om het zo samen te vatten. Natuurlijk is het recht van de passagier op zijn geld retour belangrijker dan wat devreisbranche nu doet met de voucher. Ik heb tickets geboekt in de mei vakantie, nu zou ik een voucher krijgen die ik alleen in de herfstvakantie kan gebruiken, maar waarvan de prijzen veel hoger liggen. Het was veel eerlijker geweest om zelf te kunnen bepalen wanneer je nieuwe tickets wil boeken naar dezelfde bestemming binnen 2 jaar en zonder bijbetaling of een voucher die twee jaar bruikbaar is naar alle bestemmingen met bijbetaling als de tickets duurder zijn. Nu wil ik gewoon mijn centen terug.

  6. Mathijs zegt

    British airways geeft bij gecancelde vlucht geen geld meer terug… Alleen een voucher kan worden gekozen of omzetten van je vlucht naar een andere datum.

  7. Cor Cupido zegt

    Transavia annuleerde mijn retourvlucht voor 2 personen van 23 maart van Faro naar Eindhoven. (Euro 210) met de mededeling dat ik hiervoor een voucher krijg. Ik moest zelf voor andere vlucht zorgen. Met veel moeite kon ik 2 tickets voor 21 maart van Faro naar Amsterdam (Euro 586) boeken. Kan ik het prijsverschil terugkrijgen.?

    • The Flying Dutchboy zegt

      Transavia was verplicht om je een omboek optie aan te bieden. Als dat helemaal niet is gebeurd, heb je een mogelijkheid het verschil te claimen. Maar zoals wel duidelijk moge zijn, werken airlines op dit moment niet mee.

  8. Jonathan zegt

    Uitstekend artikel.Gisteren met de Platinum service lijn van KLM gesproken. Een vluchtsegment van een retour ticket naar Washington op 25 april werd door KLM geannuleerd. Alleen een EMD voucher wordt nu aangeboden. Ik stel vast dat er niet gehandeld wordt conform EC261. Een klacht hierover indienen bij customer care en blijven staan in je recht is nochtans de enige weg om een mogelijke chargeback te ontvangen in geld. Zoals terecht hier wordt opgemerkt, handelen andere airlines wel keurig volgens de Europese wetgeving. Als ZZP-er voel ik me door KLM misbruikt. KLM dwingt haar klanten mee te werken om haar liquiditeitsproblemen het hoofd te bieden. KLM vergeet dat de klant die zich nu gepakt voelt, in de toekomst geen klant meer zal zijn. Niet handig.

  9. emvi zegt

    Allereerst : een uitstekend en nuttig artikel. Hoge kwaliteit, als uitzondering zou ik bijna zeggen.
    Voor mijn KLM vluchten, accepteer ik graag een voucher. Als ze niet failliet gaan, kan ik die echt nog wel gebruiken.
    Turkish airlines, die mij hadden geweigerd bij boarding, betaalden het hele ticket binnen enkele dagen terug.

    Ander is het bij Emirates, die mij halverwege de reis (mijn retoer punt is Amsterdam en héén en terug hadden dezelfde base fare) EUR74 aanboden als refund, omdat naar hun zeggen, het grootste deel van de ticket prijs al op de heenweg was “gebruikt”. Ik begrijp dat niet. Wél kon ik mijn reservering voor twee jaar behouden, onder bij betaling van de dan ongetwijfeld hogere kosten.

    Heeft iemand anders ervaring met EK ?

  10. emvi zegt

    Dank je voor je reactie:

    MNL DXB MAD x AMS DXB MNL

    Fare USD1872 per person
    MNL EK X/DXB EK MAD 936.05O1WCPPH4 /-AMS EK X/DXB EK MNL 936.05O1XCPPH4 NUC 1872.10 END ROE 1.00

    • The Flying Dutchboy zegt

      Als ik goed begrijp dat je MNL-DXB-MAD al hebt gevlogen, nu in AMS bent en de AMS-DXB-MNL vluchten niet doorgaan, dan valt de terugreis onder EC261. Je hebt zoals in het artikel staat dan recht op teruggave van het tarief van de geannuleerde vluchten. Dit wordt dan naar rato van de afstand bepaald.
      MNL-DXB-MAD is 7813mi en AMS-DXB-MNL is 7512mi. Je zou dus iets minder dan de helft, rond de 900 USD terug moeten krijgen. Als je van je reis afziet en niet omgeboekt wil worden naar een latere vlucht.
      Vers 2 is dus het daadwerkelijk terugvorderen van dit geld. Emirates doet in normale situaties al lastig, dus ik vrees dat dit een gevalletje voor de rechtsbijstand of claimbureau wordt.
      In ieder geval is het verhaal van EK complete onzin. Zelfs al werd naar het tarief van de segmenten gekeken in plaats van de ratio tarief/afstand, dan kom je niet op 74 USD uit want de heen- en terugreis zijn gelijk in tarief.

  11. The Flying Dutchboy zegt

    UPDATE: Het lijkt erop dat KLM het beleid heeft gewijzigd. Nu zijn ook de vrijwillig aangevraagde vouchers na één jaar na uitgave inwisselbaar. Dit is dan weer erg genereus. Nogmaals: dit is van toepassing als de vlucht nog niet geannuleerd is, maar de reiziger van de vlucht af wil zien. 

  12. emvi zegt

    Toevallig ! vond ik de volgende text via NL Emirates.

    QUOTE
    You can extend the validity of your ticket up to 24 months from the date you made your original booking. We will accept the fare you paid for any flight at any time within this period. If you’re booking is fully cancelled you don’t have to decide or contact us right now. Just call our contact centre when you’re ready to book again. If you have flights still showing on your booking please call us to cancel them.
    UNQUOTE

    Ik hoop date dit betekent dat ze de zgn cabin class ipv de fare class toepassen. Ik ga dat vragen.

    • The Flying Dutchboy zegt

      Dat ziet er inderdaad uit als een cabin-to-cabin beleid. 2 jaar is dan genereus, als je natuurlijk van dezelfde route gebruik denkt te maken. En het scheelt Emirates natuurlijk cash. Ik hoop dat je er uit komt met de airline!

  13. Jonathan Quint zegt

    Zwart op wit antwoord van KLM customer care ontvangen. Ik ga niet akkoord met een EMD voucher nadat KLM de vlucht heeft geannuleerd. Ik wil volledige terugbetaling van het bedrag. Mw. M.de Graaf van KLM Cutomer Care antwoord: “… U bent het niet eens, zo lees ik, met het beleid geen restitutie te verlenen. Ik moet u helaas meedelen dat ook Cutomer Care zich houdt aan het beleid. U kunt online het ticker omboeken qua datum of bestemming of u kunt voor de waarde van het ticket een elektronische voucher (EMD) aanvragen…..” In ieder geval een helder antwoord. Welke stappen kun je nu als consument nog nemen?

    • The Flying Dutchboy zegt

      Heb je met creditcard betaald? Anders zou je daar een chargeback kunnen proberen. Ik lees elders wel verhalen dat zij hier ook hun handen niet aan willen branden. Anders wordt het toch tijd voor rechtsbijstand als je die hebt. Een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport kan ook, maar zij bemiddelen helaas niet in individuele gevallen.

      • Jonathan zegt

        Ja ik heb met mijn credit card betaald. Ik ga morgen met Amex bellen. Dank voor je reactie! Jon

    • JdV zegt

      Schrale troost, maar jij en velen met je die in hetzelfde schuitje zitten, boeken nooit meer met KLM. En daarmee is de maatschappij zichzelf geheel vrijwillig failliet aan het maken. En terecht, ze verdienen niet beter door zich niet aan de wet te houden en klanten schofterig te behandelen. Dus geen cent staatssteun naar deze oplichters!

  14. Steeve zegt

    Mooi geschreven.

    Emirates heeft goede service in de lucht maar al jaren een waardeloze klantenservice. Bij downgrades, beschadigde bagage en bonusacties met mijlen lappen ze alle regels aan hun laars. Nu ook bij Corona.

    Transavia maakt het helemaal bont voor de Belgische reizigers vanaf Brussel. Het hele jaar komen er geen vluchten vanaf Brussel en reizigers krijgen geen geld terug maar een voucher. In dat geval moet je verplicht vanuit Nederland vertrekken om je voucher te kunnen gebruiken. Leuk als je niet bij de grens woont.

    • emvi zegt

      Ik denk dat EK beslist niet de slechtste is.

      Toegegeven, ik was best boos met de weigering mijn tickets (half gebruikt) te refunden, maar ik heb me vanochtend de 2jaar regel laten uitleggen. Ik denk dat een van de beste regelingen is die ik ben tegengekomen. Gedurende twee jaar de mogelijkheid om zonder bijbetaling in dezelfde cabin te kunnen reizen, of tegen betaling het tegoed op een andere route kunnen gebruiken. Win-win in mijn ogen. EK houdt het geld en de passagier krijgt waarvoor betaald is.

      Zoals eerder gezegd heb ik bij KLM de vouchers geaccepteerd. Het is tenslotte “onze” KLM, toch ?

  15. John zegt

    Hallo Flying Dutchboy, bedankt voor je duidelijke artikel!
    Ik heb nog 1 vraag. Stel je accepteert een voucher. Is dat dan een algemeen voucher, vrij besteedbaar bij welke vlucht dan ook en ook voor iemand anders? Of is het een voucher op naam, dus dat dezelfde persoon ook die dezelfde vlucht moet boeken?

    • The Flying Dutchboy zegt

      De voucher is geldig voor elk ticket van KLM, Air France, Delta of Virgin Atlantic. Deze kan binnen één jaar gebruikt worden. De reisdatum mag na dit jaar zijn. Na één jaar kan je de voucher inwisselen voor geld.
      Je hoeft de voucher dus zeker niet te gebruiken voor dezelfde vlucht; je krijgt als het ware ‘krediet’ ter waarde van de ticketprijs van je originele reis die je kan besteden aan een nieuwe vlucht. Is die vlucht duurder, dan betaal je bij. Is de vlucht goedkoper, dan krijg je weer een voucher met het restbedrag.
      Ik weet niet zeker of de voucher naamgebonden is. Meestal is dit wel het geval. Je kan de voucher dan ook gebruiken voor iemand met dezelfde achternaam.

      • John zegt

        Dank je voor je reactie. Helder!
        Iemand anders al zijn / haar voucher ontvangen? ik heb hem nog niet gekregen van de geannuleerde vlucht van 19 maart.

  16. The Flying Dutchboy zegt

    Update: KLM heeft 30 maart stilletjes de voorwaarden van de voucher gewijzigd. Eerst stond vermeld dat ook de voucher die reizigers zelf vrijwillig kunnen aanvragen, dus zonder dat de vlucht geannuleerd is, inwisselbaar is na een jaar. Nu staat er echter dat dit alleen van toepassing is op de voucher aangeboden voor een geannuleerde vlucht. Voor vrijwillig aangevraagde vouchers, zonder dat de vlucht geannuleerd is, geldt dat deze niet inwisselbaar is.

  17. Sjoerd zegt

    Dank voor de goede informatie! Hier was ik al een tijdje naar op zoek en bevestigd wat ik wilde weten, Andere sites zijn hierin niet zo duidelijk. Ik gun KLM zeker een bestaan, maar ben het met een aantal reacties hier eens dat ze het nu niet netjes aanpakken. Overigens is dat uberhaupt mijn ervaring met KLM.

    Ook ik heb de klantenservice geconfronteerd met de derde optie die ze niet aanbieden. Helaas geen gehoor gekregen, dus resten er alleen maar juridische stappen. Heb namelijk niet met cc betaald. Ben benieuwd of het iemand lukt om geld terug te vorderen.

  18. Vliegmus zegt

    In mijn mening is medelijden met de luchtvaartmaatschappijen ongepast. Ik ben persoonlijk twee keer getroffen door het annuleren van mijn vluchten door Transavia. Op de boekingsite van Transavia zie je dat ze de vluchten in blokken annuleren. Maar na een bepaalde datum (nu 6 mei voor de route Amsterdam-Pisa) staat alles nog vrolijk uitnodigend boekbaar. Op deze manier duwt de maatschappij een soort stofzuiger een paar weken voor zich uit waarmee ze nieuwe boekingen kunnen opzuigen, om vervolgens de vluchten te annuleren, maar het betaalde geld te behouden en een “voucher” te sturen in de plaats. Dit terwijl ze de kosten van de vluchten niet meer maken (personeel opzij gezet, coulance over “slots”, enz.).

    Zo wordt het annuleren van vluchten een lucratieve “business”!

  19. emvi zegt

    Ik hoop dat je ongelijk hebt.

    Ik ben altijd een heel kritische klant geweest van vliegmaatschappijen en ook AMEX en hun verband, maar dit gaat me toch te ver. De verliezen voor deze maatschappijen zijn ongekend en we moeten nog maar zien wat er van ze overblijft.
    Ik kijk bepaald niet uit naar een monopolie van Air France met hun verwende personeel.

    Misschien zou het goed zijn als alle nieuwe boekingen inderdaad verplicht in geld worden terugbetaald als deze geannuleerd moeten worden.
    Vwb vluchten die lang voor de crisis zijn geboekt, heb ik wel sympathie voor de maatschappijen. Ik heb nu meer dan EUR4000 uitstaan en heb goede hoop.

  20. Vliegmus zegt

    Wat Transavia vindt van de rechten die hadden moeten behoren tot wat vast personeel had moeten zijn, kan men lezen in dit document:

    https://www.vacat.nl/cao_files/2017/215077.pdf

    Transavia personeel moet thans met het mes op de keel stemmen, maar de nuluren contractanten (cabinepersoneel) krijgen geen lucht.

    Ondertussen wacht ik met interesse af, hoe hoofdbestuurders van KLM (volledige eigenaar van Transavia) met inlevering van tranches van hun ruime salarissen en riante bonussen, tegemoet zullen komen aan het lijden van hun personeel. Om nog maar over de gedupeerde klanten te zwijgen.

    Hoe zit dat meneer Elbers? Of bevindt u zich Elders?

  21. emvi zegt

    Interessant en enigszins stuitend. Wég glamour.
    Hoe is de vergelijking met de één jaars contract bij KLM ?

    Jammer van de aanval op Elbers. Draagt niets bij.

  22. pascal zegt

    Hoe zit het dan met een vlucht geboekt bij Delta maar uitgevoerd door KLM. Gewoon bij Delta indienen. Hopelijk niet nodig, vlieg pas 30 juli maar wil toch alle opties weten.

  23. Gerben Wessels zegt

    Er is een collectief opgericht, bij voldoende belangstelling en donateurs kan een procedure worden gestart tegen het handelen van de vliegmaatschappijen.

    Zie voor meer informatie www. stopdevliegvoucher.nl

  24. Luuk zegt

    Ryanair:
    “We refer to your recent correspondence dated XXX.

    We apologise, for the cancellation of your flight FR**** from XXXX to XXX on the 2020-03-XX which was due to the current worldwide COVID-19 crisis.

    As per interpretive guidelines on EU passenger rights, announced by the EU commission on cancellations caused due to COVID-19, this is now classified as an extraordinary circumstance and compensation does not apply under EU261/2004.

    We can confirm we are in receipt of your refund request. Due to the high volume of flight cancellations due to COVID-19, we are experiencing an unprecedented high volume of requests. We are currently working through the backlog and ask that you please bear with us.

    We hope the above clarifies the matter and we have now closed your claim.”

    Zouden het echt zulke leugenaars zijn?

    • Vliegmus zegt

      Er is een (mogelijke) “class action” tegen de luchtvaartmaatschappijen in voorbereiding. Zie de reactie boven de jouwe.

      • emvi zegt

        Misschien begrijp ik het niet. Er staat toch nergens in hun bericht dat ze geen refund doen ?

        We can confirm we are in receipt of your refund request. Due to the high volume of flight cancellations due to COVID-19, we are experiencing an unprecedented high volume of requests. We are currently working through the backlog and ask that you please bear with us.

        We hope the above clarifies the matter and we have now closed your claim.”

        • Luuk zegt

          Hoi emvi, nee jij begrijpt het goed alleen ik begreep het niet. Inmiddels begrijp ik het verschil tussen ‘compensation’ en ‘refund’. Het duurde even tot ik begreep dat ik geen recht heb op compensation en dat Ryanair gewoon doorgaat met refund procedure.

          Dus: tot op heden is Ryanair geen leugenaar maar ben ik een dommerd. Tja… het kan verkeren…

          • emvi zegt

            We zijn hier om elkaar te helpen.

            Opmerking (algemeen, niet voor jou):
            Voor mijn KLM tickets heb ik overigens genoegen genomen met vouchers. Ik neem het risico en hoop op die manier een beetje hun kaspositie te steunen. Ook bij KLM werken mensen, wier baan nu op de tocht staat. Inclusief mijn sympathie voor de CEO, die al jaren door de Fransen wordt genaaid, met onder meer een salaris dat een kwart is van wat zijn collega’s krijgen.

  25. Vliegmus zegt

    @emvi

    Uw genoegneming met vouchers zal helaas geen enkele KLM-mens, laat staan nuluren Transavia-mens, helpen. Alle opgezogen extra winsten door annuleringen (zie mijn comments boven) komen in de kas van KLM terecht en helpen daarmee alleen de dividend-uitkeringen aan rijke aandeelhouders en de beloningen van topmannen bij te spekken.

    Met topmannen Elbers en Smith (geen fransman) heb ik uiteraard geen enkele medelijden. Kijk naar hun inkomsten. Man, is dat normaal?

    https://nos.nl/artikel/2330827-financien-bonus-klm-baas-nu-niet-verhogen-voorwaarden-aan-staatssteun.html

    https://www.businessinsider.nl/ben-smith-ceo-air-france-klm-salaris/

    • Sjoerd zegt

      Natuurlijk gaat het wel helpen. Als iedereen geld terug wil, valt het bedrijf direct om. De door u geschetste ‘lucratieve business’ is nonsens, u zegt dat de kosten niet worden gemaakt. Het hele idee van een voucher is dat die kosten later gemaakt gaan worden. Het betreft dus geen ‘pure winst’ maar een reservering.

      Het ver vooruit nog wel kunnen boeken is ook anders uitlegbaar. Als de maatregelen straks versoepelen en er weer gevlogen kan worden zou KLM volledig de boot missen als ze nu geen sales doen. De opmerking toont wat mij betreft aan dat er visie mist in uw betoog.

      Met die topmannen hoeft u ook geen medelijden te hebben, daar vragen ze ook helemaal niet om. Sterker nog, met zulke betogen durf ik te stellen dat ze daar vanuit u niet op zitten te wachten. Wel jammer dat dit informatieve onderwerp zo snel uitdraait op een soort van links gedraai.

      • Vliegmus zegt

        Het nuluren personeel wordt totaal niet geholpen. Die worden aan de kant gezet zonder inkomen.

        De uitbetalingen van vorstelijke salarissen en zeer ruime bonussen aan topmannen, en dividend aan aandeelhouers worden daardoor wel geholpen. U heeft goed begrepen dat ik met topmannen geen enkel medelijden heb

        Dat KLM om zou vallen, hoe komt u daarbij? Door de rente die verdiend wordt op de geannuleerde maar wel betaalde vluchten, en de “langs de weg weggevallen” betaalde gelden die niet teruggevraagd worden, dekken ze zich ruim in.

        Dat u ervoor kiest om dit informatieve onderwerp tot een politiek debat te maken, toont uw eigen politieke agenda, en zwakheid, aan vooraleer de mijne. Jammer inderdaad.

  26. Vliegmus zegt

    Transavia heeft weer een hele tranche vluchten naar Pisa, tot 27 mei, geannuleerd. Al die arme mensen die geboekt hadden, zijn nu hun vlucht en hun geld kwijt.

    En Transavia geen cent uitbetalen aan nuluren personeel, brandstof, takeoff-slots, luchthavenbelasting en noem maar op. Alleen aan CEO’s en aandeelhouders.

    Kassa! Wat een business!

  27. emvi zegt

    Zonder me in rechts-links te willen mengen, moet het me wel van het hart dat “onze” KLM best wat meer sympathie en steun mag hebben IMNSHO. Is het aan ons te oordelen over de salarissen en de vergoedingen voor vliegend personeel ?
    Ik zou zeggen dat AF met een nog veel “mooier” salaris beleid (piloten krijgen hun salaris belastingvrij …) een behoorlijk blok aan het been is geworden. Als we meewerken aan de vernietiging van ons KLM, vliegen we straks allemaal Chinees of Arabisch (met hun goedkope meisjes uit het Verre Oosten) met dus nog veel verder strekkende gevolgen voor het Nederlandse personeel en op langere termijn veel duurder. Ik denk dat we iets verder moeten denken dan onze neus lang is.

  28. Josama zegt

    Het volgende staat in jullie bericht: Van vluchten tot en met 31 mei is de geldigheid van tickets namelijk verlengd tot 30 september.
    Wij staan gepland voor een reis naar Thailand op 3 juni. Is er al iets bekend over deze data mbt vouchers etc?

  29. Cornelis Blonk zegt

    Leuk verhaal maar in ons geval verwijst Turkish Airlines naar tussen persoon Supersavers. Ondanks 3x verzoek zijn we niet verder gekomen dan een totale afwijzing zonder voucher / open tickets of wat dan ook, nu in handen van aviclaim gegeven.

  30. Vliegmus zegt

    Geweldig nieuws! Aviclaim heeft de rechtzaak gewonnen; de luchtvaartmaatschappij heeft een schikking getroffen. De ticketprijs wordt terugbetaald:

    “Geachte mevrouw [redacted]
    We hebben uw rechtszaak gewonnen!
    Naar aanleiding van onze inspanningen heeft de luchtvaartmaatschappij een schikking met ons getroffen en aangegeven dat ze ticketkosten zullen voldoen.
    De totale compensatie bedraagt € 39,00. Een bedrag van € 33,15 zult u ontvangen. Wij houden de resterende 15% (€ 5,85) in. Ondanks de schikking kan het enige tijd duren alvorens wij het compensatiebedrag hebben ontvangen.
    Mocht de luchtvaartmaatschappij het geld naar u overmaken, dan zullen wij u, conform onze Algemene Voorwaarden, een factuur sturen van 15% van het geclaimde bedrag.
    Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.”

    Die 15% gun ik deze dappere advocaten van harte.

    Inmiddels biedt Transavia nu volgens haar website de keuze aan tussen een voucher of terugbetaling bij annulering van de vlucht. Dit was al eerder het geval bij Ryanair met wie ik ondertussen, vol hoop, had geboekt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *