Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vandaag maakt Air France-KLM bekend de vloot uit te bereiden met 100 Airbus A320neo toestellen, met een optie op 60 extra. Al langer hing de aanschaf van een groot aantal nieuwe vliegtuigen in de lucht, maar er was nog geen zekerheid of de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie voor Airbus of Boeing zou gaan. Nu is de keuze dus definitief Airbus geworden.
Boeing vs. Airbus
De kogel is door de kerk, de Air France-KLM groep kiest voor een nieuw toestel voor de short- en medium haul bestemmingen binnen Europa. KLM en Transavia vliegen al jaren met de Boeing toestellen. Na jarenlang te hebben gevlogen in deze Boeing toestellen, mag Airbus deze taak overnemen. Vanaf het tweede kwartaal van 2023 zullen de eerste Airbus A320neo en A321neo toestellen de vloot van de Air France-KLM groep komen versterken en daarmee de Boeing toestellen vervangen.
Duurzame keuze
De Covid-19 uitbraak heeft voor veel verandering in de reiswereld gezorgd. De Franse en Nederlandse overheid hebben onder andere Air France, KLM en Transavia financieel moeten bijstaan om de crisis tot op dit moment te overleven. Die steun in de vorm van een lening kreeg onder andere KLM niet zomaar. Deze steun is verbonden aan verschillende regels, waaronder verdere verduurzaming. KLM profileert zich al jaren als een van de duurzaamste vliegtuigmaatschappij ter wereld. De maatschappij introduceerde daarom al jaren geleden het CO2Zero programma, waarmee je uitgestootte CO2 kunt afkopen. Het geld wordt in verschillende (her)bebossingsprojecten gestoken. Ook is de maatschappij gaan kijken naar andere mogelijkheden om te verduurzamen, waaronder de aanschaf van de duurzamere Embraer 195-E2 waar KLM Cityhopper inmiddels 6 toestellen van in haar vloot heeft.
De Air France-KLM Group zet nu duidelijk nog meer in op deze verduurzaming. Met de keuze voor de Airbus A320neo en A321 neo toestellen wordt de vloot op den duur duurzamer dan de huidige situatie. Zo zouden de toestellen in vergelijking met de huidige KLM Boeing 737 vloot tot 50% minder geluid produceren. Ook stoten ze tot 15% minder CO2 uit en verbruiken ze ook minder kerosine.
Aankoop
Zoals gezegd schaft de Air France-KLM Group in eerste instantie 100 toestellen uit de serie A320neo en A321neo aan ter vervangen van de huidige vloot. Er is een optie voor 60 extra toestellen van dit type. Air France heeft ook de intentie om nog eens 4 Airbus A350 Freighters aan te schaffen.
Daarmee zou Air France de eerste maatschappij zijn die met deze Full Freighter gaat vliegen.
Deze order voor vlootvernieuwing is voor KLM een belangrijke vervolgstap in de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, klantervaring, comfort en efficiency. Met de nieuwe vliegtuigen boeken we aanzienlijke winst in vermindering van CO2-uitstoot en geluidsproductie. Ik ben blij dat we door te blijven investeren in ons product, verbeteringen behalen op het gebied van efficiency en klantervaring. Door de coronacrisis hebben we ons het afgelopen anderhalf jaar moeten concentreren op overleven. Nu we op de weg naar herstel zitten, kunnen we gelukkig weer vooruitkijken. Met deze order, die een belangrijk onderdeel is van ons herstructureringsplan, maken we ons bedrijf en ook onze klantervaring verder klaar voor de toekomst.
KLM CEO Pieter Elbers
Investeren in de toekomst
De Air France-KLM Airbus A320neo en A321neo zijn duurzamer dan bijvoorbeeld vergelijkbare toestellen van Boeing. Dit zal zeker meegespeeld hebben in de keuze voor Airbus. Zo zou het toestel meer dan 10% voordeliger zijn in gebruik dan vergelijkbare oudere toestellen. Dit is natuurlijk redelijk logisch omdat ontwikkelingen doorgaan en deze voor een beter product moeten zorgen. De A320neo en A321neo dragen daar zeker aan bij. Deze aanschaf levert verschillende voordelen op voor de toekomst, aldus KLM. Deze aankoop, het gebruik van duuzamere brandstof (SAF) en het doorvoeren verdere operationele innovatie en efficiëntie, draagt bij aan het bereiken van de klimaatdoelen van Parijs.
Voor de maatschappijen levert deze aanschaf zeker ook wat op. Door onder andere de lagere brandstofkosten, ontstaat er meer ruimte om te investeren in de operatie voor een sterke toekomst, aldus de maatschappij.
Configuratie
Nu ben je natuurlijk benieuwd welke toestellen er naar KLM gaan, welke naar Transavia en welke naar Air France. Hierover, net als de configuratie van de toestellen en de soorten motoren, nu nog geen informatie beschikbaar. Airbus geeft aan dat er gekozen kan worden tussen de CFM International LEAP-1A- of de Pratt & Whitney PW1100G-motoren. In de A320neo kunnen maximaal 194 passagiers en in de A321 maximaal 244. Respectivelijk hebben ze een bereik van 6.300km en 7.400km. Afhankelijk van de hoeveelheid soorten cabines in het toestel kunnen er dus meer of minder reizigers mee. Aangezien KLM heeft aangekondigd dat ze Premium Economy gaan toevoegen op haar vloot, zou het kunnen zijn dat de maatschappij dit ook overweegt om door te voeren op de short- en medium haul toestellen, zoals bijvoorbeeld partner Delta Air Lines.
De details zullen in de komende maanden verder worden uitgewerkt en zodra we hier meer over weten kun je daarover meer op InsideFlyer lezen.
Bron: Air France-KLM Group, Airbus
Xandrios zegt
Goed nieuws! Airbus toestellen zijn over het algemeen comfortabeler voor de reiziger (Ze zijn een stukje breder, wat zich vertaald naar bredere stoelen). Ervan uitgaande dat de seat pitch natuurlijk wel hetzelfde blijft…
Van Gooiland zegt
Premium Economy in de nieuwe shorthaul vliegtuigen?!? Dan zullen toch eerst met een echte business class op de proppen moeten komen. Wil die zich onderscheiden van een eventuele Premium Economy, dan ontkom je niet aan een 2+2 configuratie à la TK, of domestic F in de VS. Het huidige EBC product kennende (iets meer beenruimte, middenstoel leeg en een hapje in een opgeleukte schoenendoos), zie ik dat niet gauw gebeuren. Waarschijnlijker is dat ze op de huidige voet blijven doorgaan, of misschien zelfs EBC helemaal afschaffen. Vervolgens is het alleen nog een kwestie van BoB invoeren, en dan kunnen ze net zo goed de hele nieuwe vloot meteen in HV kleuren schilderen.
JdV zegt
Niet vreemd. Ook hier is de invloed van de franse staat (aandeelhouder airbus) duidelijk zichtbaar. Dan koop je dus op basis van politiek, niet op basos van het beste product. C’est la vie. Rien ne vas plus, het geld is niet meer van u.