Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Morgen, 29 juni, zou in eerste instantie de nieuwe Boeing 787-10 voor KLM geleverd worden. KLM is de eerste Europese maatschappij die dit type ontvangt. Het grootste Dreamliner toestel is zes meter langer dan de -9 en kan meer reizigers vervoeren. Zo is er in de World Business Class plek voor 38 reizigers en de overige 306 plekken in de Economy Class en de Economy Comfort. Ten opzichte van de voorganger van de Boeing 787-10 kunnen er 50 reizigers meer in. De aankomst van deze Dreamliner zou ook het startsein van de aftrap voor het 100 jarige bestaan van KLM. Echter komt de PH-BKA, genaamd Oranjebloesem, mogelijk niet op tijd aan op Schiphol, zo meldt de Telegraaf.
UPDATE: KLM heeft inmiddels middels een verklaring bevestigd dat het toestel niet op tijd is voor het evenement.
De aankomst van KLM’s eerste Boeing 787-10 Dreamliner vanuit de Boeing fabriek in Charleston USA wordt later dan voorzien. Het nieuwe toestel was initieel gepland om op zaterdagmorgen 29 juni op Schiphol te landen maar dat wordt nu naar verwachting de komende dagen. Het gebeurt wel vaker dat het leveringsproces van een vliegtuig vanwege de complexiteit en administratieve zaken een kleine vertraging oploopt.
Vertraagd?
Om dus de 100 jaar festiviteiten te starten zou hiervoor dus de KLM Boeing 787-10 arriveren, precies 100 dagen voor de 100 verjaardag van KLM. Op Schiphol is een evenement gepland voor genodigden. Ook buitenlandse media worden ingevlogen. Tot voor kort verliep alles op rolletjes. Het toestel is al enige tijd gereed. Onlangs werden de eerste beelden van de 100-jaar livery getoond. Spotter Cassidys Vacay wist de PH-BKA goed vast te leggen. Op het toestel is eveneens goed het 100 jaar logo van KLM te zien.
Maar nu blijkt dat de aankomst van het toestel op 29 juni wel eens vertraagd zou kunnen zijn. Kevin McAllister, hoofd van Boeing Commercial Airplanes, zou het toestel overdragen aan de CEO van KLM, Pieter Elbers die het toestel zou ophalen in Charleston. Elbers besloot echter om niet naar de VS af te reizen omdat de delivery flight dus mogelijk vertraagd is. We houden de levering uiteraard in de gaten en zullen updates plaatsen zodra meer bekend is over de aankomst.
Eerder publiceerde we op InsideFlyer al meer informatie over de stoelindeling van de KLM Boeing 787-10. Dat kun je hier en hier lezen. De eerste bestemmingen waar dit type wordt ingezet kun je hier en hier lezen.
Beeldmateriaal: KLM
Ludwig zegt
Balen! Ik zou op de eerste commerciële B787-10 vlucht hebben gezeten. In C nota bene… Eerste wereldproblemen…
The Flying Dutchboy zegt
Maandag naar Kilimanjaro/Dar es Salam? Ik zie daar nu een 777-200ER voor ingepland.
Ludwig zegt
Klopt. Tja. Op mijn terugweg staat (nu) nog altijd een 787-10 ingedeeld. Ik had op de heenweg gehoopt op lintjes knippen en extra champagne 🙂
The Flying Dutchboy zegt
Dat is zeker balen!