Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten staan onder financiële druk. Hierdoor kan het goed zijn dat FlyDubai en Emirates samen gaan om kosten te besparen. Beide zijn namelijk in het bezit van de overheid. Daarnaast is er een theorie waarbij Emirates en Etihad beide vanaf Dubai World Central Airport gaan opereren in de nabije toekomst.
FlyDubai & Emirates gaan waarschijnlijk samen
De Aviation Voice heeft de volgende quote van Tim Clark, President van Emirates, online geplaatst;
“We are minded to accelerate a greater joining of the hip, of what we do, there’s a lot of work going on there to extract value for the shareholder. We could do things better together than apart.”
EK heeft een vloot van alleen Boeing 777 en Airbus A380 toestellen. De maatschappij heeft dus geen kleinere toestellen in haar vloot. Dit heeft voordelen in bijvoorbeeld het aantal stoelen, maar het limiteert ook het aantal vliegvelden dat zij kunnen bedienen. Niet alle vliegvelden kunnen namelijk de Boeing 777 aan. Daarnaast kun je niet op alle bestemmingen een volledige B777 vullen, waardoor je met lege stoelen moet vliegen.
FlyDubai heeft daarentegen dan weer vijftig B737 toestellen in haar vloot, met nog 85 in bestelling. Zij kunnen hierdoor vliegvelden bereiken die voor Emirates niet haalbaar zijn. Daarnaast is FlyDubai een low cost maatschappij, maar EK is een full service maatschappij. Het kan dus goed zijn dat FlyDubai op gaat in Emirates en de passagiers vanaf de kleinere vliegvelden gaat bedienen. De verre bestemmingen kunnen dan aangevlogen worden door Emirates.
Momenteel hebben de twee maatschappijen al een interline agreement en codeshares in diverse markten. Je kunt bijvoorbeeld een ticket boeken van Los Angeles naar Kathmandu, waarbij je het eerste gedeelte vliegt met EK. Het tweede gedeelte vlieg je dan met FlyDubai, omdat Emirates niet op deze luchthaven vliegt.
Een voorbeeld is Singapore Airlines en SilkAir. Beiden hebben dezelfde eigenaar, maar bedienen verschillende markten. Hierbij heeft Singapore Airlines alleen grote toestellen en SilkAir alleen kleine. Dit voorbeeld kunnen de twee maatschappijen uit het Midden-Oosten ook gaan volgen, waarbij er kosten bespaard worden en meer markten bediend kunnen worden.
Geef een reactie