Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Passagiers van SAS hebben pech. Begin 2017 beëindigt de Scandinavische maatschappij in heel wat luchthavens haar samenwerking met de zogenaamde “contract lounges”. Ook verdwijnt de fast lane toegang in 7 luchthavens.
Een “contract lounge” is een lounge die niet door de luchtvaartmaatschappij of haar alliantiepartners uitgebaat wordt. Luchtvaartmaatschappijen kunnen er gebruik van maken op luchthavens waar ze zelf of hun alliantie geen sterke aanwezigheid hebben. Vanzelfsprekend moet hiervoor door de maatschappij aan de uitbater betaald worden.
Om kosten te besparen beëindigt SAS nu deze samenwerkingen. Dit betekent dat als je met SAS vliegt in de klasse SAS plus of als Star Alliance gold lid, je in maar liefst 47 bestemmingen niet langer de mogelijkheid gaat hebben om even in de lounge te verpozen. Verder wordt in 7 bijkomende luchthavens ook de toegang tot de Fast Track geschrapt.
Dit is de lijst van luchthavens waar SAS passagiers niet langer van de lounges en of fast track kunnen gebruik maken:
Wat met BeNeLux reizigers?
Reizigers die vanuit Brussel vertrekken, waar SAS onlangs haar eigen lounge sloot, kunnen nog steeds terecht in de uitstekende Brussels Airlines lounge. Ook voor de reizigers vanuit Amsterdam is er goed nieuws, daar behoudt SAS het contract met de Servisair lounge. Ook de toegang tot de Fast Track blijft in beide luchthavens behouden.
Voor wie getroffen is door deze besparingsmaatregel kan de Priority Pass een oplossing bieden. Op zowat alle van de luchthavens waar Scandinavian Airlines stopt met het aanbieden van lounge toegang kan je met de Priority Pass terecht.
Kosten besparen…
Dankzij de wondere wereld van corporate spin probeert SAS dit op hun site te verkopen als een goede zaak. Volgens SAS zullen ze dankzij de vrijgekomen middelen verder kunnen investeren in de uitbouw van hun eigen, overigens prima, lounges en het moderniseren van de vloot.
Maar keer en draai het hoe je het wilt, dit is een terugschroeven van het aanbod aan elitepassagiers, enkel en alleen om kosten te besparen. De Scandinavische maatschappij zit al langer in zwaar weer. Met Norwegian in hun achtertuin hebben ze een sterke low-cost concurrent die hen noopt tot besparen. Enkele jaren geleden werd binnen Europa al hun business klasse zo goed als afgeschaft. En in economy moet je betalen voor jouw eten en drankjes.
Nu moeten de lounges er dus aan geloven. Het is waar dat deze contract lounges meestal van minderwaardige kwaliteit zijn vergeleken met de eigen lounges. Maar een minder goede lounge is nog altijd beter dan geen lounge!
Het blijft maar de vraag hoe je passagiers trouw aan je maatschappij kunt laten blijven als je jouw aanbod steeds maar verder terugschroeft.
Geef een reactie