Zo ziet de nieuwe Airbus A350 cabine van Air France eruit4 min leestijd

Air France Airbus A350 nieuwe cabine (Bron: Air France)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Al in 2019 ontving Air France haar eerste Airbus A350-900. Dit toestel gaat de verouderde Boeing 777 toestellen in de vloot op termijn vervangen. Eerder dit jaar maakte Air France bekend nog meer nieuwe A350s te gaan bestellen en tegelijkertijd krijgt ook de volledige cabine een upgrade. Deze week is er meer bekend geworden over hoe de stoelen eruit komen te zien. In dit artikel lees (en bekijk) je er alles over.

Airbus A350 bij Air France

Op dit moment beschikt de Franse nationale carrier al over 20 Airbus A350-900 toestellen. De eerste levering was in 2019 en het nieuwste toestel kwam eind vorig jaar in de vloot. Elke kist is voorzien van 34 plaatsen in Business Class, 24 in Premium Economy en 266 in Economy Class. In totaal is er dus plaats voor 324 passagiers. De A350 komt als vervanging na het uitfaseren van onder meer de Airbus A380 en in de toekomst ook de Boeing 777-200ER. Samen met de Airbus A220 en de Boeing 787 Dreamliner moet de A350 de ruggengraat van de nieuwe generatie vloot van Air France worden.

A350-900 Air France

Nieuwe A350 cabine bij Air France

Vanaf deze zomer krijgt Air France weer een nieuwe levering van Airbus A350 vliegtuigen. De kisten worden vanaf volgende maand geleverd en de laatste moet uiterlijk in 2025 van de productieband rollen. Dit deel van de bestelling krijg ook meteen de nieuwste cabine met stoelen die speciaal voor Air France zijn ontworpen. De configuratie is net iets anders dan de huidige. Er zijn namelijk 48 plaatsen in Business Class, 32 in Premium Economy en 212 in Economy Class, meer nadruk dus op de duurder stoelen. Deze upgrade is gebaseerd op de vernieuwing die Air France eerder al deed op 12 Boeing 777-300ER vliegtuigen.

Air France Airbus A350 nieuwe cabine (Bron: Air France)

Nieuwe Air France Business Class

Het ontwerp van de nieuwe Business Class cabine is gebaseerd op het zogenaamd ‘3 F concept’. Het concept staat voor ‘full flat’, ‘full access’ en ‘full privacy’ en is in samenwerking met STELIA Aerospace, Mark Collins en SGK Brandimage gemaakt. 3F betekent feitelijk een stoel die volledig plat kan, directe toegang tot het gangpad heeft en een schuifdeur biedt voor extra privacy. Dat laatste bouwt KLM op dit moment ook in op de Boeing 777 vloot. Air France heeft bij de stoelen in het midden van de cabine echter ook een paneel dat juist naar beneden kan voor passagiers die samen reizen.

Air France Airbus A350 nieuwe cabine (Bron: Air France)

Air France Airbus A350 nieuwe cabine (Bron: Air France)

In de nieuwe cabine komt het logo van Air France, het prachtige gevleugelde zeepaardje, uiteraard ook terug. De gebruikte materialen moeten verder alle luxe uitstralen die je bij een Business Class stoel mag verwachten. Business passagiers hebben verder beschikking over een noise-cancelling headset, spiegel en extra opbergruimte. De bulkhead stoelen voorin de cabine hebben nog wat extra ruimte (en zullen waarschijnlijk ook duurder zijn).

Bekijk hieronder de diashow met foto’s van alle details van de nieuwe Business Class stoel.

Business Class Inflight Entertainment

Op het inflight entertainment heeft Air France ook niet beknibbeld. Elke stoel krijgt een 20 inch 4K Ultra High Definition breedbeeldscherm. Het is vanaf nu ook mogelijk om draadloos met je eigen hoofdtelefoon via Bluetooth te verbinden. Het nieuwe touchpad in de stoel moet het verder nog makkelijker maken om de meest comfortabele instelling van de stoel te vinden. En mocht je helemaal op willen gaan in een Franse cultfilm (of gewoon lekker willen slapen), dan kun je vanaf nu zelf een ‘do not disturb’ lampje aanzetten. Naast USB-A en -C poorten kun je overigens ook draadloos je telefoon opladen.

Ook vernieuwingen in Premium Economy en Economy Class

Het blijft niet bij alleen een nieuwe Business Class cabine in de Airbus A350 van Air France. Ook de Premium Economy stoel is aangepakt en wel in samenwerking met Collins Aerospace. De stoel heeft een recline van 121 graden met een beenruimte van 94 cm. De stoel is 48 cm breed. De zitting van de stoel is opnieuw ontworpen voor een beter zitcomfort. Reizigers in PE krijgen hebben beschikking over een noise-cancelling headset, leeslampje en zowel USB-A als -C poorten voor het opladen van mobiele apparaten. Deze stoel zal met ‘echte’ recline een verademing zijn in vergelijking met de oude PE cabine in de Boeing 777-300.

Wat betreft inflight entertainment biedt de Premium Economy cabine een 13,3 inch 4K Ultra High Definition breedbeeldscherm.

Deze Premium Economy cabine komt overigens ook beschikbaar op 12 Boeing 777-300 toestellen die op dit moment omgebouwd worden. Net als in Business Class is er de mogelijkheid om via Bluetooth met een eigen hoofdtelefoon te verbinden. Tot slot is er nóg een nieuwe interessante feature van het IFE. Het is namelijk mogelijk om je eigen mobiele device te koppelen en te gebruiken als afstandsbediening voor het scherm.

Zijn al deze vernieuwingen voor jou nog niet voldoende reden om Business Class of Premium Economy te boeken? Gelukkig is de Economy Class cabine ook aangepakt! De 212 stoelen zijn in samenwerking met Safran Seats ontwikkeld. De stoel biedt een recline van 119 graden en de beenruimte is 79 cm. De stoel is 46 cm breed. Het tafeltje heeft nu ook een speciale houder voor een tablet of mobiele telefoon. Naast de USB-A poort is er ook een USB-C poort voor het opladen van je mobiele apparaten.

Meer over de Airbus A350 van Air France lees je hier.

Bron foto’s: Air France

Reacties

  1. Xandrios zegt

    De huidige A350’s waren geleverd voor Joon en hebben afwijkende stoelen vergeleken met de B777. De PE vergelijking met de stoelen die in de B777 zitten is zodoende wellicht niet helemaal fair, want de huidige A350’s hebben niet die vreselijke kuipstoelen in gebruik.

    • Christian zegt

      Daar heb je zeker gelijk in. Ik bedoel meer dat als er meer PE stoelen beschikbaar komen met de nieuwe A350 dat dit een positieve ontwikkeling is. De PE cabine in de review die waar ik in mijn artikel naar verwees was echt nog slechter dan Economy Class.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *