Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Amsterdam Schiphol Airport en Eindhoven Airport gaan reizigers compenseren als zij hun vlucht gemist hebben door de lange wachtrijen voor de veiligheidscontrole. Maar hoe vraag je die compensatie nu precies aan en aan welke voorwaarden moet je voldoen? De antwoorden vind je hier.
Schiphol heeft afgelopen week ook aangegeven dat de capaciteit in september en oktober ook beperkt wordt.
Schiphol & Eindhoven Airport gaan compenseren
Beide luchthavens hebben een regeling ingesteld voor reizigers die op tijd op de luchthaven aanwezig waren, maar toch hun vlucht gemist hebben door de lange wachtrij voor de veiligheidscontrole. Het gaat daarbij om reizigers die vlogen in de periode tussen 23 april en 11 augustus 2022 vanaf Schiphol of 23 mei en 11 augustus 2022 vanaf Eindhoven. Deze regeling is opgesteld in samenspraak met de Consumentenbond en Ombudsman MAX. Je hebt tot uiterlijk 30 september om je compensatieverzoek in te dienen.
CEO Dick Benschop van Schiphol laten weten dat reizigers niet tussen wal en schip mogen vallen door de lange wachttijd op de luchthaven;
Veel mensen hebben zich, zeker na 2 jaar COVID, enorm verheugd op hun vakantie in het buitenland. We vinden het uiterst vervelend dat er mensen zijn die door een lange rij bij de securitycontrole hun vlucht hebben gemist. Daarmee hebben ze een vakantie of een deel van hun vakantie moeten missen en met die mensen voelen wij mee. De uitzending van MAX Vakantieman en de oproep van de Consumentenbond onderstreepten dit gevoel. In deze bijzondere omstandigheden mogen we deze mensen niet tussen wal en schip laten vallen.
Hiervoor kun je een vergoeding aanvragen
In de opgestelde regelingen zijn een aantal voorbeelden opgenomen van kosten die je vergoed kunt krijgen. Heb je andere kosten gemaakt, dan kun je altijd een verzoek indienen om te kijken of de luchthaven die vergoed. Je kunt bijvoorbeeld compensatieaanvragen voor:
- Het omboeken van de oorspronkelijke vlucht, een vervangende vlucht naar je bestemming of de redelijke kosten van de oorspronkelijke vlucht als je de reis niet meer hebt kunnen maken
- De redelijke kosten van je verblijf op de luchthaven, maaltijden en/of verfrissingen vanwege het moment van vertrek van de vervangende vlucht
- De redelijke kosten van vervoer als je opnieuw naar de luchthaven moest reizen om naar de bestemming te vliegen. Dit kunnen ook de kosten zijn van het vervoer naar een alternatieve vertrekluchthaven
- Uitgaven die je hebt gemaakt op de plaats van bestemming, die hun doel gemist hebben doordat je niet of later op de bestemming bent aangekomen. Hierbij kun je denken aan je hotel op je bestemming, vervoer op je bestemming en activiteiten zoals excursies en voorstellingen.
- De redelijke kosten voor alternatief vervoer naar de oorspronkelijke bestemming
- Uitgaven die je hebt gemaakt op de plaats van bestemming die het gevolg zijn van een vertraagde aankomst op de bestemming
Voorwaarden compensatieverzoek
Uiteraard moet je aanvraag wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Je komt in aanmerking voor de opgestelde regeling van Schiphol als je;
- Een vlucht geboekt had die vertrok tussen 23 april en 11 augustus 2022
- Je op het tijdstip dat de luchtvaartmaatschappij had aangegeven op de luchthaven was
- Het niet mogelijk was om de oorspronkelijke vlucht te halen door de lange wachttijd voor de veiligheidscontrole
- Je extra kosten hebt gemaakt door het missen van de vlucht, die niet door een andere partij vergoed worden zoals bijvoorbeeld American Express of een verzekeringsmaatschappij.
Eindhoven Airport hanteert iets afwijkende voorwaarden dan Schiphol voor de compensatie. Bij deze luchthaven kom je in aanmerking als je;
- Een vlucht geboekt had die vertrok tussen 23 mei en 11 augustus 2022
- Je minstens 2,5 uur voor de aangegeven vertrektijd van de vlucht op de luchthaven aanwezig was
- Het niet mogelijk was om de oorspronkelijke vlucht te halen door de lange wachttijd voor de veiligheidscontrole
- Je extra kosten hebt gemaakt door het missen van de vlucht, die niet vergoed worden door een derde partij zoals bijvoorbeeld American Express of een verzekeringsmaatschappij.
Beide luchthavens hebben in de regeling opgenomen dat het bijvoorbeeld mogelijk is om de kosten niet te vergoeden als deze bijvoorbeeld zijn gecompenseerd door een andere partij. Ook kosten die je redelijkerwijs had kunnen voorkomen of beperken worden niet vergoed. Lees voor het doen van het compensatieverzoek de voorwaarden in de regelingen goed door, dan weet je precies wat je wel en niet kunt claimen.
Compensatieverzoek indienen bij de luchthavens
Voldoe je aan de voorwaarden van de Regeling compensatiekosten, dan kun je een verzoek indienen om deze kosten te compenseren. De luchthaven zal vervolgens dit verzoek beoordelen. Als je in aanmerking komt voor de compensatie, dan zal het binnen 14 dagen op jouw bankrekening gestort worden. Schiphol doet haar best om dit binnen zes weken na het indienen van de aanvraag te laten weten. Het is niet nodig om opnieuw een verzoek in te dienen als je dat al had gedaan.
Reizigers die een compensatieverzoek willen indienen bij Schiphol kunnen dat doen via deze pagina. Voor reizigers die vertrokken vanaf Eindhoven Airport kunnen dat doen via deze pagina. Alle exacte voorwaarden van de Regeling compensatiekosten kun je ook vinden op die pagina’s.
Afbeelding ©Amsterdam Airport Schiphol
Geef een reactie